Juhani Heimosen kolumni 11.9.2003
Ministeri Luhtasen uroteko

Kirjoittaja on Turun Sanomien pääkirjoitustoimittaja.
Kirjoittaja on Turun Sanomien pääkirjoitustoimittaja.

Kerrotaan, että sadonkorjuu entisissä neuvostotasavalloissa alkoi tismalleen samana, Nkp:n politbyroon määrittelemänä päivänä.

Kun Kremlistä kävi käsky, tappurit, viskurit ja puimurit polkaistiin käyntiin kautta laajan Neuvostoliiton. Mustaltamereltä Siperian lakeuksille kaikui työkansan uhmakkaan voittoisa viesti: eläköön sosialismi, joka alistaa luonnonvoimatkin palvelijakseen.

Samantapaista demokraattista sentralismia harjoitti Suomen Tiehallinnon johtoryhmä päättäessään tulevan talven nopeusrajoituksista.

Viisaat byrokraatit iskivät päänsä yhteen ja tulivat siihen tulokseen, että lokakuussa on oikea hetki.

Lokakuun ensimmäisenä maksiminopeudet valtakunnan valta- ja kantateillä pudotettaisiin talvilukemiin.
Tiehallinnon johtomiehet ovat kaukaa viisasta väkeä.

Jo kesäkuussa he tiesivät, että suvesta tulee kylmä, syksystä lyhyt ja talvesta poikkeuksellisen aikainen ja keleiltään hankala. Niinpä he aikoivat otattaa nopeusrajoitukset käyttöön tavallista varhemmin ja yhtä aikaa koko maassa.

Aiemmin tiepiirit ovat vaihtaneet talviliikennemerkit harkintansa mukaan, portaittain pohjoisesta etelään. Käytännön miehet ovat tehneet arkijärjen, säiden ja paikallisten keliolojen vaatimia ratkaisuja.

Vuonna 2000 nopeuksia pudotettiin etelän teillä lokakuun 27. päivästä lähtien. Toissa vuonna ajeltiin kesärajoituksin marraskuun alkuun.

Autoilijat ovat suhtautuneet tiemestarien harkintaan yleensä hyväksyvästi. Helsingin herroille se ei enää kelvannut.

Tiehallinnon johto otti ohjat omiin käsiinsä, koska sillä oli hallussaan paitsi povauksen myös tilastojen ja numeroiden tulkinnan muilta salattu taito.

Talvirajoitusten aikaistamisen ansiosta seitsemän henkilövahinkoihin johtavaa onnettomuutta jää kuulemma tapahtumatta.

Tiejohtajien näkemykseen liikenteen turvallisuudesta tuntuu mahtuvan vain yksi muuttuja, ajonopeus tai paremminkin ajonopeutta rajoittava normi.

Kun liikennemerkein osoitettu enimmäisnopeus lasketaan kyllin alas, riski kuin riski saadaan hallintaan.

Sillä eliminoituvat niin pimeän, rankkasateen, jäätävän sumun, häikäisevän auringon, kuljettajan sairaskohtauksen, ajokin eteen rynnivien hirvien kuin surkeiden tienpintojen ja kinttupolun kapeiden ajoväylienkin aiheuttamat vaarat.

Samaa logiikkaa noudattaen liikennevahingot, turmat ja kuolonkolarit loppuvat ennen pitkää kokonaan, jos maanteillä saa ajaa korkeintaan kolmeakymmentä ja taajamissa viittätoista kilometriä tunnissa.

Tosin samalla todennäköisesti loppuu myös ajoneuvoliikenne - tai piittaamattomuus nopeusrajoituksista räjähtää käsiin.

Räjähdyksen aiheuttaisi muuan inhimillinen ominaisuus, jota järjellisyydeksi kutsutaan. Vaikka suomalainen autoilija on keskimäärien aika lainkuuliainen, millaisiin tahansa älyttömyyksiin hänkään ei suostu.

Nyt turvallisuutta on haluttu lisätä tavalla, joka on omiaan heikentämään liikennekuria, ruokkimaan piittaamattomuutta ja murentamaan sinällään perusteltujen talvirajoitusten uskottavuutta.

Suunniteltu talvinopeuksiin siirtyminen osoittaa, etteivät Tiehallinnon pomot paljon autoilijoiden rationaalisuuteen, saati harkintakykyyn luota.

Karussa ne tosin taitavat olla heiltä itseltäänkin.

Onneksi Tiehallinnon herroillakin on herransa.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen puuttui virkamiesjohdon aikeisiin ja ajoi ne eduskunnan liikennevaliokunnan aktivoimana kumoon.

Ministeriön ohjeiden mukaan talviset nopeusrajoitukset tulevat vastakin voimaan porrastetusti ja maan eri osien erilaiset olot huomioon ottaen.

Hyvä niin.

Tällä uroteolla Luhtanen saa melkein anteeksi puheensa "turkulaisten tyhjästä meuhkaamisesta" E18-hankkeessa.

Lopustakin sovitaan, jos ministeri todella huolehtii siitä, ettei moottoritien viime vaiheen rakentaminen viivästy budjettirahoituksen mokien vuoksi.

Mekkaloitsijoiden Kanerva, Savo ja Itälä puolesta ei voi tietenkään mitään luvata.

He kynikööt itse kanansa Luhtasen kanssa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.