Toinen pääkirjoitus 4.9.2003:
Lentoja asiakkaiden ehdoilla

Lentoliikenteen voimakas keskittäminen Helsinki-Vantaan lentoasemalle merkitsee maakuntien ja asiakkaiden tarpeiden unohtamista. Kansallisen lentoyhtiön Finnairin ajamasta linjasta on kärsinyt erityisesti Turun lentoasema, jonka yhtiö on lähestulkoon hylännyt.

Liike-elämässä nykyään tavallinen asiakaslähtöisyys ei näytä olevan kovin korkeassa kurssissa lentoliikenteessä. Turun seudun asiakkaat kaipaisivat lisää suoria yhteyksiä ulkomaille, joiden avulla matka-ajat merkittävästi lyhenisivät.

Liikematkustajat joutuvat tekemään aikaa vievän Helsinki-mutkan suurten yritysten matkustussopimusten takia. Sopimukset rajaavat usein lähdöt Helsinki-Vantaalle. Tavallinen yksityismatkailija joutuu lähes säännönmukaisesti yöpymään mennen tullen pääkaupunkiseudulla lähtiessään lomamatkalle.

Onneksi pieniä merkkejä Turun lentoaseman elpymisestä on alkanut näkyä. Yksi matkatoimisto aloittaa syksyllä suorat lomalennot Turusta, ja myös uusia reittilentoja Baltiaan, Pietariin ja Ouluun on suunnitteilla.

Merkittävää piristysruisketta odotetaan rahtiliikenteestä. Turun pyrkimykset kehittyä tärkeäksi kuljetusten solmukohdaksi eli logistiikkakeskukseksi saavat pontta suuren kansainvälisen rahtiyhtiön terminaalista Turun lentoasemalla. Toivottavasti rahtiterminaalin valmistuminen johtaa myös suoriin rahtilentoihin, jotka ajan mittaan toisivat lisää lentomatkustajiakin.

Sijainniltaan Turku on portti Eurooppaan ja nopea kanava sisämaahan ja idän suuntaan. Kanavan toimivuus edellyttää kuitenkin, että Turun tie- ja rautatieyhteydet noteerataan korkeammalle kuin liikenneministeriön äskettäisessä kartoituksessa esitettiin.

Hallitusohjelmassa luvataan, että aluekehityksen turvaamiseksi huolehditaan liikenneväylien ja liikenneyhteyksien ylläpidosta sekä nopeiden ja kohtuuhintaisten tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta koko maassa. Tälle lupaukselle on vaadittava katetta.