Toinen pääkirjoitus 28.8.2003:
Autoverotusta syytä rukata vielä

Vuoden vaihteessa toteutettu autoveroremontti on osoittautunut onnistuneeksi. Keskimäärin kahdeksan prosentin suuruinen veronalennus uusien autojen kohdalla toi kaivattua vipinää autokauppaan. Uusia autoja myytäneenkin kuluvana vuonna yli 20 000 kappaletta enemmän kuin viime vuonna. Käytettyjä autoja tuotiin maahan jopa neljä ja puoli kertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Kaikki tämä merkitsee sitä, että valtion kassaan kertyy runsaat kaksikymmentä prosenttia enemmän autoveroa kuin viime vuonna. Eipä siten ihme, että tyytyväisiä ovat autoalan lisäksi niin autonostajat kuin valtiokin.

Valtiovallan mielestä autoverotus on nyt Suomessa kohdallaan eikä uusia toimenpiteitä ole luvassa. Autoala ja auton ostajat eivät jaa tätä näkemystä. Autojärjestöjen mielestä verouudistus on edelleen kesken. Järjestöt vaativat siirtymistä hankinnan verottamisesta käytön verottamiseen, mikä on myös EU:n komission autoverostrategian mukainen järjestelmä.

Verotuskäytännöllään Suomen valtiovarainministeriö ui vastavirtaan EU:ssa, sillä 85 prosenttia unionin alueella myytävistä uusista autoista myydään ilman hankintaveroa. Ei ole myöskään todennäköistä, että enemmistö EU-maista muuttaisi käytäntöään ja ottaisi verotuksen perusteeksi hankintahinnan. Koska EU:ssa joka tapauksessa kuljetaan kohti yhdentymistä näyttää väistämättömältä, että verottaja joutuu Suomessa antamaan periksi autojärjestöjen vaatimukselle.

Uusia paineita hankinnan verotuksesta luopumiselle aiheuttaa autojen hintojen yhtenäistäminen, johon valmistajat on velvoitettu siirtymään vuoden 2005 syyskuuhun mennessä. Käytännössä tämä tietää hintojen korotuksia Suomessa.

Autoveroremontista huolimatta autoverotuksessa on aivan ilmeisesti edelleen korjaamisen varaa. Tämä koskee niin uusien kuin käytettyjen tuontiautojen verotusta. Ellei autoverouudistusta jatketa, Suomi saa pitää edelleen kyseenalaisen kunnian olla se EU-maa, jossa ajellaan unionin vanhimmilla autoilla.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.