Pääkirjoitus 10.1.2002:
Helsingin Vuosaaren satama uhkaa
jäädä liian ahtaaksi heti alkuunsa

Helsingin nykyisten satamien kapasiteetti ei riitä tyydyttämään tulevien vuosien rahtiliikenteen tarpeita.
Helsingin nykyisten satamien kapasiteetti ei riitä tyydyttämään tulevien vuosien rahtiliikenteen tarpeita.

Helsingin Vuosaaren satamasuunnitelman taival on ollut takkuinen. Hanke suursataman rakentamiseksi on edennyt kangerrellen muun muassa ympäristöpiirien vastustuksen vuoksi. Hankkeeseen on suhtauduttu epäillen myös muualla maassa, koska sen pelätään haukkaavan kohtuuttoman osan valtakunnan tasolla liikenneyhteyksien kohentamiseen liikenevistä rahoista. Tuore liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi haluaa nyt antaa potkua satamahankkeelle ja vaatii, että hanke on saatava eteenpäin vielä nykyisen hallituksen aikana.

Vuosaaren sataman on tarkoitus helpottaa Helsingin kautta kulkevaa rahtiliikennettä, jonka lisäkasvusta kaupungin nykyinen satamakapasiteetti ei pysty selviämään. Vuosaaren sataman arvioidut rakennuskustannukset ovat tällä hetkellä lähes 0,5 miljardia euroa eli yli 2,5 miljardia markkaa. Vaikka suurimman osan kuluista maksaakin Helsingin kaupunki, on pelätty, että satamahanke vie rahaa E18 -tiehankkeelta. Tästä huolimatta Vuosaaren satamaa ei Varsinais-Suomessa kuitenkaan ole lähdetty vastustamaan.

Varsinais-Suomessa lähdetään siitä, että satama on poliittinen realiteetti, joka toteutuu aikanaan. Vaihtoehtojakin tosin olisi. Liikenne voitaisiin hajauttaa Turun ja Naantalin sekä Kotkan ja Haminan satamiin, joissa on kapasiteettia kasvulle.

Jos taas halutaan rakentaa uusi suursatama, niin Turun kauppakorkeakoulun merenkulkutalouden professorin Jorma Tainan mielestä paikkaa voisi ruuhkaisen Helsingin sijasta etsiä Porvoon Sköldvikin alueelta, jonne johtaa valmis raskasrakenteinen rautatie, Suomen syvin laivaväylä ja joka sijaitsee moottoritien vieressä (TS 9.1.).

Vaihtoehtoisiin ratkaisuihin on syytä suhtautua vakavasti, sillä rahtiliikenteen kehitys näyttää nyt aivan toiselta kuin muutama vuosi sitten, jolloin Vuosaari valittiin sataman paikaksi. Taina pitää Vuosaaren suurena ongelmana alueen ahtautta. Ympäröivien asuinalueiden laajenemisen vuoksi rajusti kasvavalle konttiliikenteelle ei löydy tarpeeksi tilaa. Helsingin kaupunki ja valtio ovat siis tekemässä suurinvestointia satamaan, josta näyttää tulevan liian ahdas jo heti alkuunsa.

Helsingin suursataman tarvetta on perusteltu myös sillä, että koko maata palvelevien yritysten keskusvarastot sijaitsevat juuri pääkaupunkiseudulla. Aika on kuitenkin ajamassa tämänkin perustelun ohi. Taina korostaa, että yritykset pyrkivät koko ajan lyhentämään kuljetusaikojaan, ja siirtävät siksi varastojaan pois ruuhkaiselta pääkaupunkialueelta. Esimerkkeinä tästä ovat saksalainen kauppaketju Lidl, joka siirsi varastonsa Janakkalaan sekä panimojätti Hartwall, joka keskittää toimintonsa Lahden seudulle.

Tässä valossa Sasin kiire edetä Vuosaari-hankkeen toteuttamisessa ei tunnu täysin perustellulta. Hanketta olisi syytä pohtia uusimman tiedon ja rahtiliikenteen tulevaisuudennäkymien valossa. Kaikesta päätellen Vuosaaren satamahanke toteutuu ainakin jossakin muodossa. Nyt on kuitenkin vielä mahdollista miettiä ovatko kaikki tähänastiset suunnitelmat perusteltuja, kuten esimerkiksi kalliin radan rakentaminen osittain maan alle.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.