Toinen pääkirjoitus 6.2. 2002
Sasilla maltillinen liikennelinja

Liikenneministerin vaihtuminen ei näytä tuovan radikaaleja muutoksia hallituksen liikennepolitiikkaan. Yleisradion johtajaksi lähtevän Olli-Pekka Heinosen seuraaja Kimmo Sasi suhtautuu maltillisesti niin nopeusrajoituksiin kuin rattijuopumuksen promillerajaankin.

Mainitut kaksi seikkaa nostattavat suomalaisessa liikennekeskustelussa yleensä kärkkäästi mieliä ja tunteita. Molempien kohdalla uusi liikenne- ja viestintäministeri kannattaa nykykäytäntöjen jatkamista.

Sasi ei lämpene vaatimuksille nopeusrajoitusten, eikä puolen promillen rattijuopumusrajan alentamisesta. Poliisin automaattista kameravalvontaa hän sen sijaan lisäisi etenkin kaupunkien vilkkailla ulosmenoväylillä.

Sasin ministeristarttia varjostavat tuoreet tilastot, jotka kertovat liikenteen turvallisuuskehityksen hienoisesta taantumasta Suomessa. Tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan viime vuonna 415 ihmistä eli 19 edellisvuotta enemmän.

Takapakki on sitä valitettavampi, kun vuonna 2001 liikenneturmissa päästiin ensimmäisen kerran puoleen vuosisataan alle 400 rajan. Pahempaa lisäystä tosin pelättiin, sillä vielä tammi-marraskuussa oltiin 41 edellisvuotta edellä. Joulukuussa kasvu kuitenkin puolittui.

Tuiskuisat ja liukkaat kelit aiheuttivat paljon peltikolareja, mutta pudottivat tilannenopeuksia ja vähensivät vakavien onnettomuuksien määrää. Jälleen kerran kävi ilmi, millainen liikenneturvallisuustekijä luonnonvoimat ovat - hyvässä ja pahassa.

Viime vuoden taantumasta huolimatta liikenne on Suomessa monin verroin turvallisempaa kuin aikaisemmin. takavuosikymmeninä. Kaikkien aikojen synkimpänä turmavuonna 1972 liikenteessä sai surmansa 1156 ihmistä. Jos tuon ajan tilanne sovitetaan autokannan ja liikennesuoritteiden suhteessa tähän päivään, vuotuinen tiekuolemien määrä nousisi arviolta 13 000:een.

Tämä ei tarkoita, etteikö Suomessa tarvittaisi aktiivista ja harkittua liikenneturvallisuustyötä. Sellaiset äärimmäisyyksiin menevät pakkokeinot, joita liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta pari vuotta sitten esitti ovat kuitenkin ylireagointia ja hätävarjelun liioittelua.

Nähtäväksi jää, millaisiin toimiin Sasi neuvottelukunnan paljon puhutun "kuripaketin" suhteen ryhtyy.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.