Pääkirjoitus 14.2.2001:
Moottoritien hyödyt haaskuun,
jos E18 valmistuu vasta 2015

Moottoritie välillä Paimio - Muurla valmistuu 2003, mutta koko yhteys Helsinkiin näillä näkymin vasta 2015.
Moottoritie välillä Paimio - Muurla valmistuu 2003, mutta koko yhteys Helsinkiin näillä näkymin vasta 2015.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan on kelpo kansan viisaus, mutta sopii huonosti maanteiden rakentamiseen. Ja varsinkin Turun ja Helsingin välisen moottoritien valmistumiseen.

Tielaitoksen rahoitussuunnitelmien mukaan E18 -moottoritieyhteys on näillä näkymin valmis vasta vuonna 2015. Hankkeen yhteiskunnallisia vaikutuksia ajatellen se on aivan liian myöhään. Taloudelliset, alueelliset ja logistiset edut uhkaavat valua hukkaan, ellei aikataulua kyetä nopeuttamaan.

Turun yliopiston kaupunkimaantieteen professorin Harri Anderssonin tuore selvitys vahvistaa sen, mitä Varsinais-Suomessa on osattu pelätä. Maakunta haaskaa etsikkoaikansa uuden talouden lupaavana kehityskeskuksena, jos se joutuu odottamaan vielä viisitoista vuotta kunnollista maavaltaväylää pääkaupunkiseudulle.

Anderssonin mukaan Helsingin moottoritien loppuun saattamisella on kiire, koska informaatioteknologian varaan rakentuva uusi talous paaluttaa juuri nyt toimintaympäristöjään. Yrityksillä ei ole varaa jäädä odottamaan vuosiksi teiden kaltaisia perusinfrastruktuurin hankkeita.

Tehokkailla tieyhteyksillä on monenlaisia verkostovaikutuksia. Ne liittävät taajamakeskuksia, alueita ja kaupunkeja yliseudullisiksi vyöhykkeiksi, mutta luovat myös kansainvälisiä kaupunkiverkkoja yli valtiorajojen. Viime mainittu on erityinen haaste ja mahdollisuus juuri Turulle, jota juhlapuheissa tavataan tituleerata Suomen portiksi Eurooppaan.

E18 kytkee Turun seudun yleiseurooppalaiseen valtasuoneen. Sen ansiosta koko Varsinais-Suomi on tärkeä logistinen solmukohta pääkaupunkiseudun ja Skandinavian välillä. Turku satamineen on vetovoimainen vaihtoehto, kun kansainvälisen tavaraliikenteen toimijat suunnittelevat varastojen sijoituksia ja reitityksiään.

Niin kuin Anderssonkin huomauttaa Turulla on mahdollisuudet menestyä logistiikkakilpailussa vain, jos moottoritie rakennetaan pikavauhtia. Kiireen pitämiselle hän löytää muitakin perusteluja.

Väestön keskittyminen Helsingin seudulle on saavuttanut lakipisteensä ja paineet alkavat lähivuosina purkautua. Muuttovoiton korjaavat alueet, jotka pystyvät tarjoamaan hyvät yhteydet pääkaupunkiin. E18 -hankkeesta paljolti myös riippuu Turun ja Salon välisen yhdyskuntavyöhykkeen kytkeytyminen monikeskeiseen pääkaupunkiseutuun.

Vaikka Anderssonin selvitys on Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen liiton toimeksiannosta tehty tilaustyö, se kiistatta osoittaa, miten välttämätöntä E18 -projektin kiirehtiminen on. Nykyinen, valtion vuosittaisen budjettirahoituksen varassa pätkittäin etenevä rakentamistahti ei lyö leiville.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä pohtii paraillaan keinoja, joilla Helsingin moottoritien rakentamista välillä Muurla - Lohjanharju voitaisiin lisärahoituksen turvin nopeuttaa. Vaihtoehtoina on ollut esillä muun muassa Lahdentiestä tuttu jälkirahoitusmalli, johon valtiovarainministeri Sauli Niinistö kuuluu suhtautuvan kuitenkin penseästi.

Toivottavasti Salossa asuva Niinistö ja muutkin hallituksen ministerit lukevat Anderssonin raportin huolellisesti. Moottoritien viipymisessä on kysymys ainakin yhtä paljon poliittisen tahdon kuin rahan puutteesta.