Lapsi lukioon 8026 vai 5103

Turun ystävyyskaupungissa Leningradissa ja neukkulassa yleensäkin kaikki oli numeroitu tai nimetty vallankumoussankareiden mukaan. Lapsi kävi kuudetta ala-astetta, isä ahersi neljännessä terästehtaassa ja äiti toisen yleisliittolaisen erikoissairaalan kolmannessa leikkausyksikössä. Sellaista se oli reaalisosialismissa.

Tämä koulujen numerointi on pesiytynyt neuvostomaan ulkopuolellekin. Kasvualustaa on löytynyt Leningradin ystävyyskaupungista Turusta. Turun opetustoimi jatkaa kunniakkaasti niitä perinteitä, joita tsaristinen salamyhkäisyys ja sosialismi synnyttivät ja maailmaan levittivät.
Turun koululaitos on tehnyt veromaksajien rahoilla selvityksen kaupungin kouluoloista. Näin pitääkin tehdä, asiakastyytyväisyys on hyvä tavoite.

Tutkimuksen tuloksia ripoteltiin julkisuuteen viime viikolla. Kerrottiin, miten peruskoululaisten vanhemmat ja lukiolaiset olivat vastanneet koulua koskeviin kysymyksiin.

Tutkimuksen kustantajien ja koululaitoksen "asiakkaiden" hämmästykseksi kaupunki on kieltäytynyt kertomasta sitä, mitkä koulut olivat mukana tutkimuksessa. Jos sai selville tutkimuksessa olleet lukiot, vielä salattiin se, mitkä vastaukset ovat mistäkin lukiosta.
Näin toimii yleisliittolainen Turun koululaitos. Tässä sitä annetaan esimerkkiä läntisestä hallintokulttuurista Euroopan unionin mallimaassa, jonka kansalainen taistelee Brysselissä kaiken maailman monarkistisia apparatshikkeja vastaan. Jacob Söderman, niitä jäi tänne entiseen vaalipiiriisi.

Turun koululaitoksen toimintalinja on Impivaarasta, sellainenkin on Turussa. Nykyisin vanhemmilla ja oppilailla on takavuosia laajemmat mahdollisuudet valita koulu, jonne jälkeläinen menee. Tiedolla siitä, missä mitäkin osataan, on merkitystä.

Mahdollisimman hyvä asiakastyytyväisyys edellyttää sitä, että veronmaksajat saavat mahdollisimman laajat tiedot siitä, mihin he rahansa ja lapsensa sijoittavat. Nyt tutkimuksen perusteeton salailu on merkki siitä, että koulujen paremmuutta ei haluta kertoa koulujen käyttäjille.

Olisi kovin onnetonta, jos pääsihteerirehtorin ja opettajakuntapolitbyroon auvoinen rauha järkkyisi tiedolla, että muurin toisella puolella on parempaa opetusta ja oppilaat äänestävät sen puolesta jaloillaan.

Edellinen oli liioittelua. Nytkin voi valita. Tutkimuksen mukaan sinä matematiikasta kiinnostunut, joka olet lukiossa 8026, vaihda ihmeessä lukioon 5103.

Tulosten pihtailu ihmetyttää myös siksi, että koulut saavat kohtuulliset arvosanat. Kehitys on ollut parempaan, vika löytyy korkeintaan seinistä eli ahtaista tiloista. Tai mahdollisesti tutkimusmenetelmistä.
Koulu ei ole kesää varten. Jalkapalloilu on. Harmittaa, kun ei uskalla lähettää yleisradion tv-lähetykseen mielipiteitä, joilla takuulla voittaisi yhden jalkapallon.

Nyt, kun lähes kaikki rupusakit on siirretty maitojunaan, laji on vaarassa muuttua joukkuepelistä hetkittäiseksi yksilöurheiluksi. On osaksi televisioyhtiöiden vika, ettei jalkapallo-ottelua aina pystytä ratkaisemaan joukkuepelinä. Voittajan hakeminen rangaistuspotkukilpailulla on joukkuepelin hengen vastaista. Kentällä jalkapallo-ottelussa on 22 pelaajaa.

Täysin kokoonpanoin se ratkaiseva maalikin pitäisi tehdä eikä rankkarialueella yhdellä potkulla tilanteessa yksi yhtä vastaan. Maalivahdin aavistus tekee hänestä sankarin ja täydelliset kisat siihen saakka pelannut epäonnistunut laukaisija on hetkessä hermoheikko savijalka ja maanpetturi.

Lähetyskaaviot väistykööt, kun paremmuus ratkaistaan jatkoajan kultaisella maalilla.

Heikki Vento
Kirjoittaja on Turun Sanomien toimituspäällikkö