Pääkirjoitus 13. 5. 2000:
Eduskunnan palkkioratkaisussa
karsittava verottomia etuisuuksia

Eduskunnan hallintojohtaja Kari Ahonen antoi viime elokuussa haastattelun, jossa hän vertaili suomalaisten kansanedustajien palkkioita eurooppalaisten kollegoiden palkkioihin. Lopputulema oli, että eroja on.

Ahosen ulostulo sai aikaan keskustelun, jossa yleisesti todettiin kansanedustajien tarvitsevan jonkinasteisen palkkiontarkistuksen. Viimeksi palkkiota tarkistettiin vuonna 1987. Silloin ne sidottiin valtion A 27 -palkkaluokkaan.

Samalla todettiin kansanedustajien palkkiojärjestelmään sisältyvä ongelma: verottomat kulukorvaukset. Kulukorvauksen määrä vaihtelee nykyisin vajaasta 6 000 markasta noin 10 000 markkaan. Siitä 80 prosenttia on verotonta, loput veronalaista tuloa.

Viime syksynä keskustelu edustajien palkkioista lopahti nopeasti. Sen sijaan huomiota sai oman auton käytöstä maksettavat kilometrikorvaukset. Ahkerin autoileva kansanedustaja keräsi kuukaudessa liki 8 000 markan kilometrikorvaukset.

Kilometrikorvauksilla rahastamisesta ryöpsähtänyt keskustelu nosti jälleen pöydälle pääasian: kansanedustajien palkkiojärjestelmä kaipaa kokonaisremonttia. Vaikka Ahonen sitä ilmeisesti petasi, hanke siirtyi.

Nyt ajankohta on katsottu oikeaksi. Lähes valmiiksi valmisteltu esitys tuotiin päivänvaloon ja aiotaan pikavauhtia runnoa läpi. Mukaan on otettu kolmen ulkopuolisen ryhmä, joka muokkaa palkkioiden tarkistusehdotuksen lopulliseen muotoon. Ehdotus näyttää kuitenkin niin pitkälle hiotulta, että ulkopuoliset ovat enemmän kosmetiikkaa kuin ratkaisijoita.

Hallintojohtaja Ahosen luonnostelema uudistus toisi kansanedustajille rapsakan palkkioiden korotuksen. Esityksen mukaan palkkiot sidottaisiin joko valtion A 30 tai A31 palkkaluokkaan. Peruspalkkio nousisi kuutisen tuhatta markkaa.

Korotus on melkoinen, etenkin kun ottaa huomioon kevään linjan ja sen ympärillä käydyn ahneus-keskustelun. Korotus on kuitenkin perusteltu, kun muistetaan, että edellinen palkkioiden tasotarkistus tehtiin runsaat kymmenen vuotta sitten.

Ahosen ehdotuksessa on kuitenkin paha rakennevika. Esitys säilyttäisi verottomat korvaukset nykyisinä. Sitä on työläs perustella maassa, jossa palkkaverotuksen taso on sietämätön.

On paljon terveempää ja kokonaistaloudellisempaa, että kansanedustajille maksetaan kunnon palkka, josta he maksavat veron niin kuin muutkin. Näin kansanedustajatkin omakohtaisesti kokevat, mikä on suomalaisen tuloverotuksen taso.

Tulonhankinnasta aiheutuvia kuluja kansanedustajat saisivat toki vähentää niin kuin muutkin veronmaksajat.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.