Pääkirjoitus 11.5.2000:
Auto- ja laivaväen lakoissa
mentiin jo merta edemmäs

Merimies-unionin ja AKT:n lakon kohteena olleet Silja Linen laivat liikennöivät jo torstai-iltana normaalisti.
Merimies-unionin ja AKT:n lakon kohteena olleet Silja Linen laivat liikennöivät jo torstai-iltana normaalisti.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton lähteminen mukaan Merimies-unionin myötätuntolakkoon ei ollut suuri yllätys. Solidaarisuuden ja häiriköinnin rajat ovat AKT:ssä hämärtyneet ennenkin, ja nyt itsensä nöyryytetyksi kokenut veljesliitto tarvitsi pikaista tukea.

On myös selvää, että AKT halusi kulkea kylkimyyryä laivaväen kanssa tänään alkavan Merimies-unionin edustajakokouksen alla. Näin AKT mieli osaltaan edistää unionissa virinneitä pyrkimyksiä järjestöjen lähestymiseen muissakin kuin ay-poliittisissa periaatteissa.

Tällä kertaa järjestöt menivät kuitenkin merta edemmäksi kalaan, olipa kysymys varsinaisesta edunvalvonnasta tai liittojen keskinäisen syliotteen vahvistamisesta. Mitkään perustellut syyt eivät tee oikeutetuksi kiusantekoa, jonka kohteeksi joutui taas kerran pahiten osattomin osapuoli, laivaliikenteen matkustajat.

Merimies-unioni ilmoitti Silja Linen laivoihin kohdistuvien lakkojen syyksi sen, ettei järjestö ole saanut työnantajan kanssa aikaan sopimusta Helsingin ja Tallinnan väliä purjehtivan Super Sea Cat Fourin työ- ja palkkaehdoista.

Neuvotteluissa yksimielisyys löytyi kansi- ja konemiehistön työsuhteen ehdoista. Sen sijaan kiista aluksen tarjoiluhenkilökunnan palkoista ratkesi vasta keskiviikkona lakkojen puristuksessa. Osapuolet ilmoittivat tehneensä Tallinnan laivoille uudentyyppisen, "nopeiden lauttojen erityistarpeet huomioon ottavan puitesopimuksen", joka kattaa koko aluksen miehistön kansallisuudesta riippumatta.

Super Sea Cat Fourin omistava Sea Containers Ltd lähti alunperin siitä, että virolainen tarjoiluväki työskentelee Italiassa tehdyn työehtosopimuksen ehdoilla. Kyseinen sopimus on tarkoitettu sovellettavaksi Italian lipun alla purjehtivien alusten niihin työntekijöihin, jotka tulevat EU-alueen ulkopuolelta.

Virolainen henkilökunta on julkisuudessa kertonut olleensa tyytyväinen nykyisiin työehtoihinsa, jotka unionin mielestä ovat epäinhimillisiä. Virolaiset eivät tiettävästi olleet pyytäneet suomalaisia puuttumaan oloihinsa.

Merimies-unionissa yhtä hyvin kuin AKT:ssakin pitäisi olla kirkas käsitys siitä, että Suomen ja Viron välillä vallitsee elintasokuilu, jota ei luoda umpeen suomalaisen ay-politiikan lapioilla; eihän siihen kykene edes kansainvälinen yhteisö, saati Euroopan unioni.

Virolaisen henkilökunnan palkkojen nostaminen työtaisteluilla ei käytännössä kajoa siihen todelliseen ongelmaan, että ulkomainen halpa työvoima tungeksii myös Suomen vesillä liikkuviin matkustaja-aluksiin. Pelkästään keskustelun herättäjänä lakkoase on turhan raivokas väline.

Maailman merillä korkeasta ammattitaidosta tunnettu suomalainen laivaväki menestyy parhaiten, kun alusten turvallisuus- ja miehistön koulutusvaatimukset pidetään korkeina ja tiukassa valvonnassa.

Halvan ja heikosti koulutetun työvoiman käyttö kostautuu merellä kuten ilmassakin onnettomuuksina. Siksi matkustajien luottamuksen varassa elävien varustamoiden olettaisi etsivän säästöjä myös muista kuin palkkamenoista. Silja Linen tapauksessa merimiesten edunvalvonta ja merenkulun turvallisuus eivät välttämättä olleet samassa veneessä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.