Pääkirjoitus 8.5.2000:
Luottamuspulan syyt julkistettava

Kun kunnallisjohtajien asema kuntalaissa ripustettiin valtuuston kahden kolmasosan luottamuksen varaan tuskin tultiin ajatelleeksi, että valtuutetut ottavat lainkohdan niin tosissaan kuin on tapahtunut. Ykkösviranhaltijan paikka on muuttunut hyvin tuuliseksi. Nyt tuiverrus pöllyttää Uuttakaupunkia.

Asian tultua julki sanottiin tutkittavan vain kaupungin virkajohdon tehtäväjakoa. Tilaisuus siihen aukesi, kun monien tosiasiallisena kaupunginjohtajana pitämä talousjohtaja lähtee toiseen virkaan. Viimeksi mainittu ajatus ei ole kaukaa haettu: työryhmää johtava kaupunginhallituksen puheenjohtaja on todennut talousjohtajan tehtäväkentän olleen niin laajan, ettei sitä kokonaan voida panna uuden viranhaltijan hoidettavaksi.

Kaupunginjohtajan luottamuksen tutkintaa pyörittää Uudenkaupungin kaupunginjohtajan valinnassa viisi vuotta sitten hetkeksi katkennut demarien ja kokoomuksen akseli. Ykkösjohtaja luetaan keskustaan. Keskusta ei ole mukana työryhmässä eikä siihen kelpuutettu myöskään vaalissa keskustan ja kokoomuksen rinnalle asettunutta vasemmistoliittoa.

Kaupunginhallitus ottaa asian nyt virallisesti asialistalleen. Keskustelussa tähän mennessä käytettyjen puheenvuorojen sananvalinnoista näkee, että kaupunginjohtajaan on monella taholla tuskastuttu. Asian edetessä nähdään, pitääkö hänet valinnut niukka enemmistö miehen virassa. Lähtevätkö demarit tosissaan vaatimaan erottamista? Viimeksi mainittuun vaikuttavat myös demarien omat sisäiset jännitteet.

Politiikassa on aina ollut mieluista etsiä ennen syyllisiä kuin asioihin todella vaikuttaneita syitä. Niin tässäkin. Jos keskusteluyhteys kaupungin johtoryhmän ja kaupunginhallituksen välillä on huono, onko se yksin kaupunginjohtajan syy?

Sama kysymys täytyy esittää kun keskusteluilmapiiriä kaupunginjohtajan ja valtuustoryhmien sekä puolueiden johdon kesken väitetään huonoksi. Myös yleisillä vaaleilla valituilla luottamushenkilöillä on varmasti syytä tutkistella itseään.

Jos kaupungin ylintä päätösvaltaa käyttävä valtuusto ei luota kaupunginjohtajan kykyyn suoriutua viranhoidostaan on teitten erottava. Pelkkä ilmoitus siitä, että luottamuspula vallitsee, ei kuitenkaan riitä.

Luottamuspulan syyt on sanottava suoraan. Tällaiseen erittelyyn on oikeus myös ja erityisesti kuntalaisilla. Kaupunginjohtajan virka on julkinen tehtävä ja kunnallishallinto julkista toimintaa. Äänestäjillä on oikeus tietää, millä perusteilla heidän valitsemansa päätöksiä tekevät.

Sama pätee siinä tapauksessa, että luottamuspulaa ei esitetä tai asia ei edes tule kaupunginhallituksesta valtuuston käsiteltäväksi. Tilanne, siihen johtaneet syyt ja valittu etenemismalli on perinpohjin avattava julkisuudelle. Jos näin ei tehdä, on rehellisyyden nimissä lopetettava puheet kunnallishallinnon läpinäkyvyydestä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.