Pääkirjoitus 5.5.2000:
Tielaitoksen liikelaitostaminen
syytä viedä pikaisesti päätökseen

Tielaitoksella on töissä 6100 työntekijää, joista on määrä vähentää 1700 liikelaitostamisen yhteydessä.
Tielaitoksella on töissä 6100 työntekijää, joista on määrä vähentää 1700 liikelaitostamisen yhteydessä.

Hallituksessa on väännetty hartaasti kättä tielaitoksen liikelaitostamisesta samalla kun teiden kunto on rapistunut. Maaliskuun alussa hallitus pääsi vihdoin sopuun asiasta ja uudistukselle näytti palavan vihreä valo. Jo tuolloin kävi kuitenkin selville, että hanke jakoi sosiaalidemokraatit pahasti kahteen leiriin. Eduskuntaryhmässä jouduttiin menemään jopa koeäänestykseen, jossa niukka enemmistö asettui liikelaitostamisen puolelle.

Hallituksen esityksen mukaan tielaitos jaetaan kahtia siten, että rakennus- ja kunnossapitopuolesta tehdään liikelaitos hallinnon jäädessä valtion virastoksi. Liikelaitos saisi kilpailla urakoista siinä missä yksityisetkin.

Eräiden sosiaalidemokraattien vastahankaisuus on pulpahtanut jälleen esiin eduskunnan liikennevaliokunnassa, jossa kiista on kehkeytynyt kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien väliseksi mittelöksi. Osa sosiaalidemokraateista pyrkii jopa romuttamaan koko esityksen (HS 4.5.). Demarit ovat saaneet tuekseen valiokunnan puheenjohtajan, vihreiden Erkki Pulliaisen, joka niin ikään väittää lakiesitystä kelvottomasti valmistelluksi.

Kapinoivia sosiaalidemokraatteja huolettaa lähinnä se, mitä tielaitoksen henkilökunnalle tapahtuu uudistuksen yhteydessä. Monet toimenpiteet, joihin yli 6000 työntekijän aseman turvaamiseksi on ryhdytty, eivät vakuuta valiokunnan sosiaalidemokraattisia jäseniä.

Kokoomuksen piirissä niskoittelu ihmetyttää, koska henkilöstöjärjestelyille on varattu poikkeuksellisesti aikaa neljä vuotta. Liikenneministeriön mukaan suurin osa 1700 vähennettävästä henkilöstä poistuu tuona aikana eläkkeelle, koska laitoksen työntekijäkunta on varsin iäkästä. Loppuja odottaa siirto tai uudelleenkoulutus.

On selvää, että kaikki, jotka menettävät paikkansa, eivät voi saada juuri sellaista työtä kotinurkiltaan kuin haluaisivat. Voidaan myös keskustella siitä, onko tapa, jolla tielaitos pannaan uuteen uskoon, oikea. Tosiasia on kuitenkin, että entiseen ei voi jäädä. Tielaitokselle on tehtävä jotakin, jotta se pystyisi selviämään varsinaisesta tehtävästään.

Ja tätä varten on olemassa selvät hallituksen piirissä sovitut pasmat, joita ei enää tässä vaiheessa ole mitään syytä hylätä. On tietysti hyvä, että puolueet kantavat huolta valtion työntekijöiden työllisyydestä, mutta tässä tapauksessa voitaneen katsoa, että riittävät takuut ovat olemassa. Liikelaitostaminen on syytä viedä pikimmiten päätökseen, jotta henkilökunta voisi keskittyä rauhassa tienpitoon.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.