Pääkirjoitus 4.4.2000:
Kuljetusalan sopimuksella voi
olla huolestuttavia seurauksia

AKT:n lakkovahdit jäivät työttömiksi. Ei ole kuitenkaan mahdotonta, että he palaavat, jos ahtaajien tai paperin neuvotteluissa päädytään umpikujaan.
AKT:n lakkovahdit jäivät työttömiksi. Ei ole kuitenkaan mahdotonta, että he palaavat, jos ahtaajien tai paperin neuvotteluissa päädytään umpikujaan.

Pyörät lähtivät jälleen pyörimään maanteillä maanantaina, kun molemmat kuljetuslakon osapuolet olivat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoesityksen myöhään sunnuntai-iltana. Tilanne näytti alkuillasta vielä synkältä, kun neuvotteluissa ei juurikaan edistytty. Samalla olivat uhkaamassa uudet tukitoimet.

Tiistaina olisivat alkaneet Paperiliiton ja Kemianliiton tukilakot sen lisäksi, että ahtaajien ja Merimiesunionin tukitoimet olivat jo lamauttaneet satamat. Kuluvalla viikolla olisi jouduttu sulkemaan myös useita paperitehtaita varastojen täyttymisen sekä kemikaalikuljetusten pysähtymisen vuoksi.

Taloudelliset menetykset alkoivat olla jo sitä luokkaa, että paineet lakon pikaiseksi lopettamiseksi kasvoivat viikonloppuna rajusti. Näin syntyi "voimakas tahtotila" lakon lopettamiseksi, mikä tuotti tuloksen valtakunnansovittelijan omista epäilyistä huolimatta.

Työnantajapuolelle kelpasi nyt samanhintainen sopimus, jota se muutama päivä sitten oli pitänyt vielä aivan liian kalliina. Kuljettajien taulukkopalkkoihin tulee tänä vuonna yhteensä 4,9 prosentin korotukset. Kahtena seuraavana vuonna palkat noudattavat teollisuuden yleistä linjaa 1,4 prosentin liukumalisineen. Useita viikkoja lakossa olleet tamperelaisbussikuskitkin saavat lähes sen, mitä pyysivät.

Työnantajan mielen muutti lopulta sopimusjakson piteneminen kymmenestä kuukaudesta kolmeen vuoteen. Työnantajapuoli osti siis kalliilla hinnalla työrauhaa. Valitettavasti vain kalliskaan hinta ei pysty takaamaan täydellistä työrauhaa. Tämä saattaa olla karua todellisuutta siinä vaiheessa, kun AKT:n ahtaajien ja Paperiliiton sopimusneuvotteluissa edetään kriittisiin hetkiin. Tukilakon muodossa maantieliikenteen pyörät saattavat pysähtyä uudelleen. Tilanne olisi täysin kohtuuton.

Kuljetusalan työtaistelun pikainen päättyminen aiheuttaa sinänsä tyytyväisyyttä. Kallis sopimus tuo kuitenkin esiin riskitekijöitä, joista saattaa joutua maksamaan koko yhteiskunta.

Kuljetusalan tuore sopimus heijastuu väistämättä vielä edessä oleviin sopimusneuvotteluihin, joista tärkeimmät koskevat paperiteollisuutta. Kyttäysasemiin jääneellä paperilla saattaa nyt olla suuri houkutus nostaa tavoitteitaan ja turvautua kovaan peliin, jonka nähtiin tuottavan tulosta.

Tämä on huolestuttavaa, koska yleisen tason reilusti ylittänyt kuljetusalan sopimus on kustannusvaikutuksiltaan selvästi yli Emu-maiden keskitason. Sopimuksen inflaatiovaikutukset ovat sen mukaiset.

Eikä tässä kaikki. Yleiseen 3,1 prosentin tasoon tyytyneet liitot tulevat seuraamaan hyvin tarkasti AKT:n ja muiden mahdollisten tason ylittäjien palkkakehitystä sekä toimimaan sen mukaan seuraavalla kierroksella, mikä saattaa tietää entistä tukalampia neuvotteluja.