Yläkoulun teknisen työn tunnit tärkeitä oppilaille

Kun valtioneuvosto päätti uudesta perusopetuksen tuntijaosta, olivat teknisen työn opettajat ihmeissään. Yläkoulun käsityö väheni kolmesta vuosiviikkotunnista kahteen tuntiin.

Tällä hetkellä kunnissa valmistellaan ja päätetään tuntijakoasiaa. Kunnilla onkin vielä mahdollisuuksia korjata omaa tuntijakoaan esimerkiksi valinnaisten taito-ja taideaineisiin sijoitettujen tuntien avulla.

Haluankin kertoa teille teknisestä työstä, oppiaineesta, jonka nimi ennen vanhaan oli veisto. Nykyään se on paljon muutakin.

Uskon, että tekninen työ on tärkeä aine nimenomaan yläkouluikäiselle.Tavoitteeni teknistä työtä yläkouluikäisille opettaessani on, että oppilaissa heräisi oman tekemisen kautta ajatuksia siitä, kuka minä olen ja miksi haluan isona tulla.

Oppilas on saanut valita jo vähän oman tuntumansa perusteella, opiskeleeko hän yläkoulussa pääasiassa teknistä työtä vai tekstiilityötä. Alakoulussahan on tutustuttu molempiin.

Alakoulussa tekninen työ on usein enemmän puuhastelua ja rakentelua ja puhtaasti kädentaitojen harjoittelua. Yläkoulussa oppilas pääsee tutustumaan teknisessä työssä muun muassa erilaisiin ammattialoihin eri materiaalien ja työmenetelmien kautta.

Opitaan esimerkiksi hitsaamaan, juottamaan ja huoltamaan ruohonleikkuria. Opitaan myös tuotesuunnittelun perusteita tai vaikkapa cnc-työstön alkeita tai ohjelmoinnin alkeita ohjelmoitavan piirilevyn kautta.

Yläasteen tekninen työ esittelee siis monta tärkeää tekniikan osa-aluetta.

Toisissa oppilaissa esimerkiksi metallityön jakso houkuttaa esiin pienen metallimiehen tai metallinaisen alun; innostus syntyy.

Toiset taas ovat sitä mieltä, että tekeminen ei ole heidän juttunsa, mutta he voivat ehkä miettiä, löytyisikö heidän paikkansa vaikka pohtimasta hitsaukseen liittyviä fysiikan ilmiöitä teknisessä korkeakoulussa.

Se, miksi haluaa isona, ei löydy klikkauksien avulla internetistä. Yleensä siihen, että ymmärtää vaaditaan tekemistä ja kokemuksia.

Opettajan haaste ovat erityisesti sellaiset oppilaat, jotka jo seiskalla ilmoittavat, että he eivät tästä aineesta pidä ja tämä on ihan tylsää.

Esimerkiksi käy juuri näin ajatellut poika, joka oli vähän koko koulun murhe. Kaikkialla oli ongelmia. Vähän aikaa taisteltuamme sain kuitenkin pojan innostumaan puutöistä. Hän innostui jopa niin paljon, että otti kaikki teknisen työn kurssit valinnaiseksi kahdeksannella.

Toivottavasti tämä esimerkkini nuori saa ammattikoulussakin hyödynnettyä sitä oppia ja innostusta, jonka hän on teknisessä työssä saanut. Hänen ei tarvitse siis mennä ammattikouluun samalla asenteella, kuin tuli seiskalle, vaan siellä hän sijoittuu heti osaajien joukkoon. Tässä ehkä pelastetaan varhaisessa vaiheessa potentiaalinen syrjäytyvä nuori.

Tällaiseen oppilaiden tukemiseen ja innostamiseen tarvitaan aikaa. Käsityön opiskelu on tärkeää yläluokilla, mutta kuka antaisi aineellemme arvostusta?

Taru Toivonen,
teknisen työn opettaja

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Samaa...
mieltä, käden taitojen opiskelu pitäisi saada mukaan peruskoulutukseen. Koululaisethan joutuvat jo melko varhaisessa vaiheessa tekemään valintoja opintojen jatkamisesta, se vaan voi olla kovin vaikeaa, jos ei ole saanut minkäänlaista käsitystä omista teknisistä kyvyistään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tärkeitä oppilaille?
Tuohan on opettajan mielipide. Ehkä valtioneuvosto on saanut vihiä, mitä mieltä oppilaat on ja ovat siks vähentäneet tuon jonninjoutavan aineen tunteja. Joillekin tekninen työ ja kässä on olleet niin karmivia kokemuksia, et ne tunkee uniinkin. On hemmetin raskasta, jos opettajalle ei kelpaa mikään vaik parhaansa tekee.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tärkeitä oppilaille?
Pitäisikö kaikki ne oppiaineet lopettaa, joista joku ei tykkää? Vähiin käy kuule oppiaineet sen jälkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tärkeitä oppilaille?
Joo ja liikunta pitää kieltää, kun aina vaan joutuu hiihtämään, oli lunta tai ei. Karmeeta. Ja kuka tarvii kertotauluja. Ihan turhaa opetella sellasta jonka voi kattoo kännyllä. Ja google kääntäjä huolehtii kielistä. Ei niitäkään tarvii. Oikeestaan koko koululaitos on turha. mehän ollaan jo menestytty Pisatutkinnassa vai mikä se oli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laskutoimitus
Lisää teoriaa + vähemmän käytäntöä = lisää uusavuttomia & henkisesti väsyneitä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Henkireikä
Tekninen/veisto ja/tai liikunta ovat tutkitusti olleet useimmille Suomea eteenpäin vienneille ja työpaikkoja luoneille ihmisille kaikkein tärkeimpiä kouluaineita siinä mielessä, että ne ovat auttaneet jaksamaan muun tasapaksun "puhuva pää" opetuksen läpi. Itse voin suoraan sanoa, etten olisi jaksanut ylä-astetta jos siellä ei olisi ollut jotain kivaa ja positiivistakin ainetta eli juurikin tekninen, liikunta ja musiikki. Tasapaksuista ja tasapäistävistä tietoaineista ei oikeastaan ollut mitään iloa, koska jo lukiossa huomasin miten puutteelliset peruskoulun tietosisältö oli ja yliopistossa sen miten kehnosti peruskoulu opettaa edes opiskelua.
Valitettavasti opetusministeriössä tätä(kään) ei tajuta, koska sinne hakeutuvat virkamiehiksi juurikin ne tasapäistetyt keskinkertaisuudet jotka tuskin koskaan ovat olleet oikeissa töissä tai ikinä luoneet yhtään työpaikkaa...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »