Ulossuljettujen suviseurat

Lähden melko levollisin mielin suviseurakentälle, keskelle kesäistä hengellistä perintöäni. Huomaan ympärillä hymyileviä ihmisiä. Uskon taas ihmisiin ja Jumalaan, kirjoittaja sanoo.
Lähden melko levollisin mielin suviseurakentälle, keskelle kesäistä hengellistä perintöäni. Huomaan ympärillä hymyileviä ihmisiä. Uskon taas ihmisiin ja Jumalaan, kirjoittaja sanoo.

Jaksaisiko tänä kesänä lähteä suviseuroihin? Tämä kysymys tuntuu olevan näinä päivinä monen ajatustensa tai identiteettinsä vuoksi toiseutta kantavan lestadiolaisen huulilla.

Itselläni tämä kysely alkoi kesällä 2010, samana vuonna kun Turun rauhanyhdistyksellä ongelmaksi muodostui erityisesti se, että liikkeen puhujana suhtauduin myönteisesti naisten pappeuteen. Lopulta minut siirrettiin pois puhujan tehtävistä, hieman ennen kuin vaimoni vihittiin papin virkaan. Jo ennen minua ja sen jälkeen on liikkeessä hyllytetty naispappeuden tukijoita sekä myös heitä, jotka avoimesti ovat tukeneet hengellisen väkivallan uhreja.

En osaa kaivata tätä liikkeen jännitteistä tehtävää enkä uuvuttavia keskusteluja. Enemmän tänään mietin, että kannattaako kipeistä kokemuksista huolimatta lähteä suviseuroihin. Miksi nähdä se vaiva, kun perille päästyä kaiuttimista luultavasti kuulee hengellisesti mitätöivää ja ulossulkevaa puhetta.

Toissavuonna se alkoi jo automatkalla, kun seuraradio todisti naispappeuden kannattajien valinneen väärän tien. Tuolloin 10-vuotias esikoiseni tarttui mitätöintiin ja kysyi, puhuuko mies meidän perheen tiestä. Sisällä itkin, mutta kivikasvojen takaa selittelin, ettei sellaisesta kannata välittää.

Liekö turhaa ehdottomuutta, kun välillä on ollut tuomion julistajien lisäksi raskasta kestää myös niitä kanssaystäviä, jotka yhtäällä kuiskaavat korvaan tuenilmauksia ja toisaalla ylläpitävät syrjiviä rakenteita. On selvää, että omaa jaksamista on saatava punnita. Jokaisella on oma tie kuljettavana, olen ajatellut ja samalla tuntenut pelon voiman ja aistinut itsensä kanssa mutkalla olleiden taakan.

Pitäisikö siis sittenkin välittää siitä, miten kristityt opettavat ja suhtautuvat hengelliseen mitätöintiin. Eikö juuri mitätöivä puhe ja sen hiljainen hyväksyntä pala palalta rakenna kulttuuria, josta hengellinen väkivalta kasvaa.

Toisinaan – nykyään tosin harvemmin – palaan mielessäni omiin lestadiolaiskeskustelujen tunnelmiin ja mietin, olisiko pitänyt avoimemmin puhua siitä, että hengellinen väkivalta ja vaikeneminen ovat synnin seurausta ja kasvavat pelosta.

Olisiko pitänyt kertoa, mitä tapahtui todella ja lähteä suorempaan vastaiskuun? Synkimpinä hetkinä teki mieleni julkistaa minulle postitettuja kokouskeskusteluja. Avoimempi olisin ehkä saanut olla, mutta Luojan kiitos väsyneet vastaiskut jäivät tekemättä.

En ehkä olisi niiden kanssa jaksanut samalla tavoin kuin joku toinen. Harkitsevuudesta ja kärsivällisestä tuesta kiitän hyviä ystäviäni ja työtovereitani kirkossa. Hengissä on selvitty, mutta usein surullisena ajattelen kaikkia niitä pelkoja ja yksinäisyyksiä, joiden kanssa moni kristitty yhä kamppailee.

En unohda teitä, jotka seisoitte vierellä, kun maan päällä ja taivaan alla tuntui yksinäiseltä. Vierellä pysyen opetitte, mitä on olla ”Kristus lähimmäiselle”. Teidän tuellanne säilytin työkykyni. Sielun toipumisessa on sen sijaan mennyt vuosia.

Nyt onneksi näen jo asioita, joita ennenkin näin. Erotan lenkkipolulla kesän tuoksuja. Laulan jälleen, joskus myös Siionin lauluja. Huomaan ympärillä hymyileviä ihmisiä. Uskon taas ihmisiin ja Jumalaan.

Siksi lähden melko levollisin mielin suviseurakentälle, keskelle kesäistä hengellistä perintöäni. On vapauttavaa tulla sellaisena kuin on, tavata ystäviä ja sukulaisia, leikkiviä ja iloisia lapsia, puhua hengellistä äidinkieltä, laulaa ja iloita syntiselle kuuluvasta armosta.

Enää harvemmin jaksan provosoitua tervehtimättä jättämisestä, tuomitsevista katseista tai ikävistä sanoista, vaikka ne pahalta tuntuvatkin. Vääryyteen pitää väsymättä puuttua, mutta lopulta lohduttaudun siihen, että jokaisessa hylätyssä Kristus itse murtuu ja rukoilee: ”Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.”

Pitäisipä joku Pyhäjoella saarnan eri tavoin ulossuljetuille, kodittomille ja yksinäisille tienkulkijoille. Saisi puhua lempeästi Vapahtajasta, joka istuu mitätöidyn viereen, katsoo niin kuin ystävä lyötyä katsoo: tulin Sinua varten, Sinun vuoksesi!

RISTO LEPPÄNEN

Kirjoittaja on pastori, teologian tohtori ja arkkipiispan teologinen erityisavustaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (75)

Vastaa
muuallakin samaa
Julma usko.
Pappi Risto Leppänen kirjoittaa kauniisti ex-hengellisestä kodistaan, vaikka on joutunut perheineen henkisenpahoinpitelyn kohteeksi. Se osoittaa kuinka tärkeät on juuret lapsuudesta alkaen. Valtava ystävien joukko yhtäkkiä käntää selkänsä ja yhteydenotot loppuu. Samaa on muisakin tiiviissä uskon yheisöissä mm esikoislestadilaisisssa, jotka toimii maallikkosaarnaajien voimin. Siellä ei hyväksytä miespappeja, puhumattakaan naispapeista. Syy raamatun yksittäinen lause "nainen vaijetkoon seurakunnassa" .Kaikkein hulluinta on nyt , että lapin ns äitiseurakunnasta tullut kuorolaulun harrjoittamiskielto, jolla kuulemma harjoitetaan vain omaa kunniaa, eikä sitä ole tatkoitettukaan Jumalalle kiitokseksi.
Siis keksittyjä sääntöjä. Täyttä mielivaltaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
julma on aloittajakin
Vast: Julma usko.
Kiva ajatella, että tämä Lars Leevi Lestadius oli Ruotsissa pappiskoulutuksen saanut henkilö, joka ei saanut saarna- tai muitakaan pappisoikeuksia Ruotsin alueelle. Kun Ruotsi oli menettänyt itäisen maakuntansa Suomen Venäjälle, Lestadius sai Ruotsilta luvan työskennellä Suomessa. Eli kyseessä on maallikkosaarnaaja. Miksi Lestadius ei niitä pappisoikeuksia saanut, ei ole minulle ihan vielä selvinnyt. Mutta lähellä ratkaisu kuljetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tieto
Vast: Julma usko.
Höpön löpön. Kyllä Lestadius täysi pappi oli Ruotsissakin, vaan sielläkin kirkko alkoi harjoittamaan konventikkeliplakaatilla mielivaltaa herätysliikkeitä kohtaan. Kaikenlaisia valituksia tehtailtiin, vaan ne eivät menneet läpi tuomiokapitulissa eikä hovissa saati sitten Venäjän senaatissa. Aloittaja oli itsekin 15 lapsen isä eikä mitenkään julma. Hän mm. raitisti koko Lapin juoppoudesta. Kiitos vaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nti
Tullu seurailtua
Olavi Voittonen ehti jo eilen tuomitseen naispappeuden, odotetusti. Hyvä et kirjottaja seuraa omantunnon ääntä mut tietyt asiat ei lestadiolaisuudes muutu. Olen varma, et jos suviseurois äänestettäs naispappeudesta, kielteinen asenne voittas. Et löytyiskö opinkappaleit noin radikaalist kyseenalaistavalle sitteki henkinen koti jostain muualt..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
huge
Vast: Tullu seurailtua
Epäilenpä vaan, että kyseessä on sellainen asia, että äänestystä naispappeudesta ei suviseuroissa uskallettaisi järjestää samasta syystä, kuten esimerkiksi Suomen Nato-jäsenyydestä ei tulla koskaan suorittamaan kansanäänestystä. Äänestyksen tulosta pelätään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Äidin poika
Valinnoista
Onko meidän perheemme valinnut väärän tien? Tässä kysymys muokattuna. Lapsen miksi-kysymysten tarkoituksena on miellyttää vanhempiaan. Isät saattavat luulla, että he palvelevat lasta, mutta se on toisin. Pojan kommentti ei ole yksiselitteinen. 10-vuotias ei enää kysele miksi, mutta vieläkään ei ole huoli itse asiasta. Yleisellä tasolla lapsen huoli on vanhempien hyvinvoinnista. Pojan mielenkiinto ei ole sanassa väärä, vaan valinta. Poika on sinut äitinsä kanssa ja ymmärtää, että valinta on ollut sallittavuuden rajoissa. Isien olisi ymmärrettävä suhteiden molemminpuolisuus. Mitään vahinkoa ei sattunut, kun kysymyksen jälkeen ei suljettu radiota. Radion sulkeminen olisi ollut pahinta. Kysymyksen tarkoitusta ei olisi ymmärretty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mooses
Toinen tie
Susi on sudelle susi. Parempi on kun, jättää uskontohöpinät omaan arvoonsa. Voi tätä vapautta, kun ei tarvitse päätään vaivata, onko omat teot tai ajatukset jonkun satuolennon mielestä oikein tai väärin. Kannattaa uskovaistenkin koittaa vuosi ilman uskontoa. Jos alkaa kaduttaa, niin jumalannehan antaa joka tapauksessa anteeksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Faxi
Vast: Toinen tie
Sinä kiittelet vapauttasi. Miksi vaivaat päätäsi?
Kokeile itse vapautua Vapaa-ajattelijoista loppu iäksi, niin maailmankuvasi avartuisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnea vain
Vast: Toinen tie
Kyllä tulee "mooseksellekin" miettimisen hetkiä kun kuolema alkaa lähestyä, siinä rupee monen vakaumuksellisenkin ateistin vakaumus horjua..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä 2
Vast: Toinen tie
Sinä kirjoittelet "nimim. Mooseksena". Mooses oli Vanhurskas Jumalan valitsema mies. Mooses johdatti Israelin kansan pois Egyptin orjuudesta. Suosittelen sinun tutustuvan vanhaan sekä uuteen Testamenttiin. Kaikki asiat Raamatussa on tapahtunut Israelissa, jotka todistetusti on tapahtunut.

Monet miljoonat kristityt ovat tulleet vakuuttuneiksi Raamatun paikkaansa pitävyydestä, joten ei kannata epäillä Jumalan olemassaoloa.
Sinun ennakkoasenteesi on esteenä, asioiden ymmärtämiselle.

Minä olen kokenut suuria, kun Jumala paransi vaikeasta syöpäsairaudesta, jonka lääkärit kokivat mahdottomaksi parantaa. Myöhemmin lääkärit olivat ihmeissään hyvästä parantumisesta. Jumala voi mahdottomankin sairauden muuttaa iloksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Toinen tie
Mietiskelijä 2, otetaan vain yksi virhe kustakin kappaleesta:

1. Mm. Damaskos ei kuulu Israeliin.

2. Logiikkasi on sama kuin tunnetussa "Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä..." jne.

3. Mitäänhän ei tapahdu Jumalan tietämättä ja Jumalan haluamatta. Kuka sen syövän sinuun pisti?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mooses
Vast: Toinen tie
Minä kirjoitan sillä nimimerkillä kuin haluan. Naapurin kissa on muuten myös Mooses. En minäkään anna sinulle listaa, mitä nimimerkkjä sinä saa käyttää. Esimerkiksi olen lukenut monen filosofin ajatuksia, jotka ovat huomattavasti viisaampia, perustellumpia ja avoimempia kuin sinun. Tällä perusteella voisin kehottaa sinua jättämääm "mietiskelijän" sikseen. Kirjoituksesi todistaa fundamentalismin ahdasmielisyyden.

Jullelta hyvä pointti, miksi jumalasi ylipäätään antoi sinun sairastua syöpään? Pitikö sinun rukoilla jumalaasi paljonkin, ennen kuin hän suostui parantamaan sinut?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietteliäs 2
Vast: Toinen tie
Mistähän Julle Damaskoksen toit???
Sinulle tiedoksi, että me kaikki olemme saman lainalaisuuksien orjia. Me ihmiset olemme itse olleet vaikuttamassa ympärillämme olevaan luontoon, joka on sairastunut erilaisilla myrkyillä ja saasteilla, siksi voimme sairastua.

Tunnen muitakin ihmisiä, jotka ovat vaikeista sairauksista parantuneet Jumalan avusta.

Kannattaa kokeilla uskon tietä, joka löytää sen, niin ei varmaan kaduta. Elämänarvot muuttuvat ja saat rikkaampaa sisältöä jokapäiväiseen elämääsi.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Toinen tie
Etkös, Mietiskelijä, Damaskosta Raamatusta löydä? Kirjoitit että kaikki Raamatun tapahtumat ovat tapahtuneet Israelissa.

Kummalista on minusta että Jumalan luomus noin vain pystytään pilaamaan ilman että Jumala asialle mitään voi tai halua. Vielä kummallisempaa on että voimiensa takaa pitää rukoilla ja anoa Jumalalta peruutusta sairauteensa. Yleensäkin rukoilu on kummallinen asia, eikö Jumala tiedä mitä ihminen kaipaa ilman että sitä pitää kerjätä oikein joukon voimin. TV:ssäkin pitää jopa maksaa jotta saa rukoilijoita puolelleen.

Kerrot että tiedät ihmisiä jotka Jumala on parantanut. Uskallanpa veikata että vielä enemmän tiedät ihmisiä jotka eivät rukoilusta huolimatta ole parantuneet. Tosiasia kumminkin on että suuresta sairastuneesta ihmisjoukosta aina joku parantuu ja niin tapahtuu ihan ilman rukouksiakin. Te uskovaiset vain aina kohkaatte niistä harvoista tapauksista jotka sattuvat parantumaan ja ovat sattuneet rukoilemaan. En ole koskaan kuullut suurta meteliä jos mitään meteliä niistä jotka eivät ole parantuneet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä 2
Vast: Toinen tie
Julle, Missä vaiheessa muka olisin väittänyt Damaskoksen olevan Israeliin kuuluva??? Tarkista nyt omat tietosi ennen kuin kirjoittelet. Koeta pysyä kirjoitetussa asiassa.
On aivan eriasia onko Damaskos Raamatussa, sitä en missään tilanteessa ole kyseenalaistanut missä mainitsemasi kaupunki sijaitsee.

Olen seurannut sinun ja mooseksen kirjoittelua monille nimimerkeille.
Kohteliaisuus ja toisen mielipiteiden kunnioittaminen tuntuu olevan kateissa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mooses
Vast: Toinen tie
Luehan ihan rauhassa kaikki uudelleen. Jos ymmärrät lukemasi oikein, huomaat, että "Leevi" , "Apupappi", "Mietiskelijä1&2" ovat aika nopeasti nostamassa itsensä muiden yläpuolelle. Mitenköhän Julle tai minä olemme epäkohteliaita? Ihan relevantteja kysymyksiä ja korrekteja vastauksia tulee tuomitseville uskovaisille.

Vastaahan nyt, miksei jumala kaikkivoipaisena estä omiensa sairastumista? Entä miksi häntä pitää rukoilla, että hän viitsii/suostuu parantamaan ihmisiä? Haluaako hän näyttää valtaansa?

Jos et kestä keskustelua, älä lähde siihen. Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

Tuohon päivän selvään Damaskos asiaan en viitsi edes puuttua, kun lapsikin ymmärtää, mitä Julle tarkoittaa. Jotkut eivät vain halua ymmärtää...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Toinen tie
Kirjoitit, Mietiskelijä, näin:

"Kaikki asiat Raamatussa on tapahtunut Israelissa, jotka todistetusti on tapahtunut."

Siis kaikki. Kun ainakin yksi juttu on tapahtunut Damaskoksessa tai sen tiellä niin onko silloin tapahtunut kaikki Israelissa. Ole siis itse yleistyksissäsi varovainen.

Melkoinen yleistys on myös että Jumala parantaa kunhan vain rukoilee. Tästä asiasta et maininnut mitään. Siis miksi Jumalalta pitää pyytää asiaa jota Jumala ilman ahkeraa rukoilemistakin tietää ihmisen tarvitsevan. Miksi kaikki rukoilijat eivät parane? Minä kerroin yhden selvän syyn tuohon mutta siihen et mitään kommentoinut. Mikset? Onko epäkohteliasta kysellä liian vaikeita?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Toinen tie
Nimimerkki 'Mooses' kertoi lukeneensa lukuisten filosofien, eli viisaustieteilijöiden teoksia.
Ja kuitenkin hän sitten heitti tällaisen kommentin:
"Jullelta hyvä pointti, miksi jumalasi ylipäätään antoi sinun sairastua syöpään? Pitikö sinun rukoilla jumalaasi paljonkin, ennen kuin hän suostui parantamaan sinut?"

Tuo hyvin kylmäsydäminen kommentti toisen ihmisen vakavasta sairaudesta on kaikkea muuta kuin viisas.

Surullista muuten huomata kuinka kaikki tällaiset keskustelut aina ajautuvat ateistien ja uskovaisten piikittelyksi.
Damaskoksesta on kyllä väännetty kättä mutta Leppäsen kirjoituksen aiheesta, eli henkisestä väkivallasta ja uskonnon käyttämisestä vallan välineenä ei ole sanottu juuri mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mooses
Vast: Toinen tie
Eikös nuo ole sinun mielestäsi T.S. Aika relevatteja kysymyksiä, kun mietitään jumalan kaikkivopiaisuutta syvemminkin? Jos jumala on kaikkivoipainen ja täydellinen rakkaus, niin on vähintäänkin kohtuullista saada esittää nämä kysymykset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Toinen tie
Mooses vastasi vastakysymyksellä:
"Eikös nuo ole sinun mielestäsi T.S. Aika relevatteja kysymyksiä, kun mietitään jumalan kaikkivopiaisuutta syvemminkin?

Nuo olisivat relevantteja kysymyksiä jos aiheena olisi Jumalan kaikkivoipaisuus. Mutta kun se ei ole aiheena vaan aiheena on uskonyhteisössä tapahtuva henkinen väkivalta niin siinä tilanteessa tuo sinun ja Jullen takertuminen toisen ihmisen sairastamiseen ei kuulu asiaan, ja halveksiva esitystapa vain pahentaa tilannetta.
Seitsemän kirjoitusta on nyt Mooseksen nimellä eikä niistä yksikään liity Risto Leppäsen esiin nostamaan asiaan. Kun tuo Leppäsen kokema ulossulkeminen heijastuu jo lapsiinkin niin olisi suotavaa että itse asiaakin käsiteltäisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Toinen tie
Vielä siitä sairausjutusta, kun asianomainen itse ottaa asian puheeksi ja väittää parantumista todisteeksi Jumalan voimasta niin kyllä sitä voi kommentoida. Omitusta jollet osaa erottaa itse asiaa, ei ole keskusteltu sairaudesta vaan väitettä Jumalast.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Toinen tie
Olihan Julle tuo mainitsemasi juttu tosiaan melko erikoinen. Mooses aloitti kehumalla kuinka vapaata on kuin ei tarvitse päätään vaivata. Mietiskelijä 2 vastasi Moosekselle ja kertoi uskovansa Jumalan hänet parantaneen. Mooseksen sijaan vastasit sinä Julle kertomalla missä Damaskos ei sijaitse.

Siinä on teitä sitten kolme nimimerkkiä jotka eivät itse aiheesta, eli uskonnon käytöstä vallan välineenä, kirjoita mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mooses
Vast: Toinen tie
Ja jos "T.S." osaat laskea, sinä olet neljäs, joka ei kirjoita sen enempää otsikosta. Otahan sinä se malka ensin omasta silmästä ja silleen...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Miksi pitää mennä ..
Kuuntele omaa ajatustasi
Olisiko pitänyt? ... Miksi kirjoittaja menee suviseuroihin? Jokaisella on uskonasioissa oma ajatus ja tunne. Jokaisen pitää luottaa itseensä ja Jumalaansa.. Kenenkään toisen sanaan ei pidä uskoa..he ovat vain ihmisiä, erehtyväisiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Katkos
Hyviä seuroja
Siunausta seuramatkallenne! Toivottavasti tapaatte tuttuja ja ystäviä ja saatte nauttia yhteydestä. Sinne, mistä on lähtenyt, sinne mieli halajaa, vaikka omat ratkaisut ovat joissain kohdin niin erilaisia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vieras itsekkin
Outo juttu

Ihmeellistä että suviseurat. Itselleni oli suuri helpotus, kun ymmärsin, ettei minun tarvitse suviseuroihin mennä. Avautuivat uudet maailmat. Suosittelen kesäksi musiikkijuhlia ja monia hienoja festivaaleja. Sodankylän elokuvajuhlat menivät jo, mutta ensi kesänä ehdotan elokuvajuhlia koko perheen tapahtumaksi. Sisältöä löytyy...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hengenmies
Koskettava kirjoitus
Kiitos Risto koskettavasta ja avoimesta kirjoituksestasi. Näin suuri rehellisyys kirkonmieheltä on hyvin harvinaista nykyaikana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mooses
Vast: Toinen tie
Hahhah. Mitenkä niin vaivaan päätäni? Sitä paitsi ei minun tarvitse kuulua mihinkään kollektiiviseen ajattelu- tai uskomisporukkaan. Katsos kun ihan oma järki ja moraali riittää. Eipä ole tarvetta ulkoistaa sitä mihinkään, enkä tarvitse tukea ratkaisuilleni. Nimimerkkisi kertoo ajatustesi tuoreuden...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Vast: Toinen tie
Jostakin vapaudesta kirjoittelit, johon päätäsi olet vaivannut.
Mennessämme viimeiselle päätepysäkille, niin siellä meiltä kysytään suhdettamme Vapahtajaamme.
Silloin ei kannata vastata, ettei uskovaiset ole kertoneet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mooses
Vast: Vast: Toinen tie
Se luetun ymmärtäminen hyvä ystävä, se luetun ymmärtäminen... Minähän sanoin, että EI ole tarvinnut päätä vaivata. Niin ja mitä tulee "päätepysäkkiin" niin, suurella todennäköisyydellä sen jälkeen ei kukaan ole kyselemässä mitään. Ei ole pyhää pietaria, jeesusta tai jumalaa. Harmi vain, että siinä tilassa et enää tiedä, että tuhlasit tämän ainoan elämäsi jumalasi palvontaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Usko, toivo ja rakkaus
Lähimmäisenrakkaus
Surullista lukea miten rakkauden sanomasta on saatu näin raskas taakka ihmiselle kantaa. Hyvin huomaa miten ihminen on peto toiselle ihmiselle ja aivan liian moni on valmis heittämään sen ensimmäisen kiven.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.