Raitiotiehanke maksaa itsensä takaisin

Turun raitiotiehankkeen kustannuksia on moitittu monasti alueen lehdissä turhan tyyriiksi, mutta investointina se on silti monelta kantilta katsottuna sangen kannattava.

Valtio on sitoutunut kattamaan noin 250–300 miljoonan euron projektista kolmanneksen. Se tietää noin 80–100 miljoonan euron arvoista investointia Turkuun. Tämä puolestaan tietää työtä ja toimeentuloa monille turkulaisille.

Suurella vaivalla neuvoteltu kasitien parannus on 102,5 miljoonan euron hintalapullaan samaa suuruusluokkaa kuin Turulle raitiotiehankkeen vuoksi tiedossa oleva tuki. Tätä mahdollisuutta ei ole varaa sivuuttaa.

Tällä hetkellä on halpaa rakentaa ja investoida koska korot ovat alhaalla. Nyt on siis oiva hetki tarttua toimeen. Jos Turulle jää projektista maksettavaa tuen jälkeen 170 miljoonaa euroa, sen takaisinmaksuaika voi olla esimerkiksi 40 vuotta, tällöin Turun vuotuista budjettia painaa enää vain 4,25 miljoonan euron erä vuosittain. Tämä summa ei ole enää budjetissa kovinkaan suuri, vaan samaa luokkaa kuin monet muut normaalit investoinnit Turun infrastruktuuriin.

Kun suurehko alkuinvestointi on hoidettu, raitiovaunujen käyttökustannukset ovat busseja selvästi matalammat. Tämä on tärkeää etenkin kun ottaa huomioon, että nykytilanteessa bussiliikenteen tukeminen syö vuosittain mittavan määrän rahaa, noin 15 miljoonaa euroa.

Bussi kestää liikenteessä vain noin 10–15 vuotta, jonka aikana sen tulee kuolettaa siihen tehty investointi. Raitiovaunu puolestaan kestää vähimmilläänkin 30 vuotta: Helsinginkin mutkaisilla kaduilla liikennöi edelleen erinomaisessa kunnossa olevia 50 vuotta vanhoja vaunuja.

Vaikka uusi telibussi maksaa vajaat 300 000 euroa ja raitiovaunu noin 2,5 miljoonaa euroa, ero kääntyy pitkän käyttöiän, isomman matkustajakapasiteetin (telibussissa 90, raitiovaunussa jopa 300 vaunujen määrästä riippuen), henkilöstökustannusten ja käyttövoiman hinnan ansiosta raitiovaunun eduksi.

Jos Turku jää ilman raitiotietä, kun Tampereelle sellainen rakennetaan, ei Turku enää pysty kilpailemaan tasapäisesti Tampereen kanssa. Tällainen kehityksen kelkasta jättäytyminen voi tulla pitkällä tähtäimellä huomattavasti kalliimmaksi kuin raitiotie koskaan.

Juho Suominen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei ne niin halpoja ole
Korjaus tähän kirjoitukseen.Helsingissä ei ole yhtään 50 vuotta vanhaa raitiovaunua linjaliikenteessä ja nykyisin vanhemmat vaunutyypit eli nivel raitiovaunut ovat täysin peruskorjattuja versioita ja välipalalla jatkettuja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ne niin halpoja ole
Kyse ei ole pelkästään raitsikoista: miten on mahdollista, että Tampere on saanut 40.000 asukkaan eron Turkuun,kun vielä 80-luvun taitteessa ne olivat samankokoiset.Syitä on monia,mutta Tampere on halunnut kehittyä: Näsinneula,Särkänniemi,tornitaloja,urheiluhalleja..Turussa torin ehostusta suunniteltu 30 vuotta jne..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ne niin halpoja ole
Tuossa kun nimim. "Justus" lateli pöytään faktoja ja tosia sellaisia, niin pannaan paremmaksi ottaen pohjaksi vaikka Turun torin ehostuksen. Turku on museoitavissa paljon pienemmällä rahalla kuin sen muuttaminen joksikin dynaamiseksi vetonaulaksi. Yksi ehdotus liittyen raitiotiestä haaveiluun: ottakaa ja täräyttäkää oikein kunnolla ja perustakaa Turun keskustaa palveleva hevosvetoisten "ratikoiden" verkosto. Siinä sitä olisi satunnaiselle turistille äimistelemistä. Vaunujen pyörätkin voisivat olla täyskumisia meluttomia siis, ja näin ei tarvittaisi edes raiteita. :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Työtä, kenelle
Ei ainakaan suomalaisille, halpatyövoimalla kaikki tehdään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tärkein unohtuu usein...
Lähes kaikki puheenvuorot sekä puolesta että vastaan raitiotietä aina unohtavat, että emme elä staasissa.

Moni asia tulee muuttumaan tulevaisuudessa, yhtenä isoimpana asiana öljyn hinta. Se tulee olemaan hyvin merkittävä menoerä tulevaisuudessa, jos bussit pidetään polttomoottorillisina. Vähitenkin kuluttavat bussit kuluttavat kaupunkiajossa kymmeniä litroja sadalla. Turussa bussit ajelevat tyhjänä suurimman osan päivää, mikä hyvin pitkälti selittää jo tämänhetkisen suuren tuen tarpeen.

Öljyn hinta ei ainakaan tule laskemaan tulevaisuudessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
300 mljoonaa?
300 miljoonaa taitaa olla pahasti alakanttiin. Jos pitäisi veikata, niin lipputulot eivät kata edes käyttökustannuksia saatika investointikustannusta.

Tampere on jo mennyt menojaan, ei ole raitiotiestä kiinni. Ja lisäksi Tampereella voidaan hyödyntää tehokkaasti olemassa olevaa rataverkkoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: 300 mljoonaa?
Tampere on jo mennyt menojaan, olet oikeassa. Nyt on kyse siitä, menevätkö myös Jyväskylä, Kuopio ja Oulu. Ilman raitiotietä Turku on 30 vuoden kuluttua samassa viiteryhmässä kuin Pori ja Mikkeli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yks juttu
Kukaan ei ole vielä selittänyt, mistä se 170 miljoonaa tempaistaan. Mielestäni aika oleellinen juttu. Ja turha käyttää houkuttimena työpaikkoja, koska kaikki kilpailutetaan. Ne yritykset, jotka kisassa voittaa, eivät käytä suomalaista työvoimaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Yks juttu
Luitko artikkelia ollenkaan vai ryntäsitkö heti kommenttipalstalle?

40 vuoden takaisinmaksuajalla vuotuinen lyhennys on vain 4,25 miljoonaa. Se on häviävän pieni summa autokatujen ylläpitoon verrattuna. Kokonaan uusiinkin katuihin investoidaan paljon enemmän joka vuosi, vaikka uusi kadunpätkä ei tuota mitään, vaan päinvastoin lisää ylläpitokustannuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ja se sähkö
Niin se sähkö jolla ne raitiovaunut kulkee on tuotettu ympäristöystävällisellä ydinvoimalla
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: ja se sähkö
Pieni tuulivoimala riittää. Kiskoilla kulkevan metallipyörän vierimisvastus on kumipyörään verrattuna olematon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
miksei BRT kelpaa
Nykyaikainen kaikkialla maailmassa raideliikennettä korvaava pikabussijärjestelmä BRT on raitiotietä huomattavasti halvempi ja voidaan toteuttaa sähkö -tai hybridi busseilla vaikka pätkittäin Se vain ei vihreiden mielestä ole raideliikennettä autoliikennettä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: miksei BRT kelpaa
BRT on suosittu Afrikan, Etelä-Amerikan ja Aasian köyhissä maissa, joissa metallikiskoilla on tapana hävitä yön pimeydessä. Muilta ominaisuuksiltaan BRT ei ole kilpailukykyinen. Erilliset bussiväylät maksavat suunnilleen saman kuin raitiotie, kapasiteetti jää kauas raitiotiestä, eivätkä nivelbussit kestä Suomen olosuhteita (kuten Tampereella ja Helsingissä on havaittu).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jäitä hattuun " ratikkaintoilijat "
Taas on näemmä se aika keväästä, kun helle on sekoittanut terveen ajattelun, eli aletaan puhua raitiotielinjoista Turkuun.

Ehdottomasti ei ko. aikeelle:

- ei kannata ottaa velkaa 400-500 miljoonaa sillä perusteella, että valtio avittaa kolmanneksella. Velkaa on otettava väkisinkin, sillä kaupungin talous kyntää jo nyt miinuksella.

- tietää ilman muuta kunnallisveron ja muiden maksujen korotuksia, joista selviäminen on jo nyt suurelle osalle kaupunkimme veronmaksajista kovan työn takana.

- ei tuo mitään uutta parannusta kulkemiseen, sillä meillä on jo suht.hyvä ja kattava joukkoliikennereitistö. En ole kuullut, että matkustajia olisi jäänyt pysäkeille sen takia, että busseissa ei ole ollut tilaa.

- ei maksa itseään koskaan takaisin, sillä väestöpohja on liian pieni. Myöskin ratojen ja muun kaluston kunnossapito ja uushankinnat syövät hyödyn. Tarkoittaa, että pitää tukea, kuten nykyistäkin liikennettä.

- työtä varmaankin tuo, mutta ei ainakaan turkulaisille, tokkopa suomalaisillekaan, sillä näin mittavat hankkeet pitää kilpailuttaa ja silloin, kokemusten mukaan, ylikansalliset huijarit kuorivat kerman päältä. Hyvänä, huonona esimerkkinä nykyinen ydinvoimalatyömaa.

- aika kapea-alaista ajattelua, että ratikat pitää saada voittaaksemme Tampereen jossakin ihmeellisessä kilpailussa. Kyllä tavoitteet pitäisi perustella joillakin kannustavimmilla argumenteilla.

- en ole kuullut, että raitiotielinjat olisivat nostaneet joidenkin kaupunkien talouden lentoon. Jos näin olisi, kyllä linjoja olisi jokaisessa kaupungissa.

- on kyllä totta, että maailman kaupungeissa on paljon raitiotielinjoja, mutta ne ovat olleet siellä ennen, kuin oli muita joukkoliikennemuotoja.
Meilläkin oli, mutta tyhmät päättäjät eivät älynneet säilyttää.



Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jäitä hattuun " ratikkaintoilijat "
Toivottavasti kaupungin päättäjät ovat asioista paremmin perillä kuin nimimerkki "Andy". Täysin uusia raitiotiejärjestelmiä on rakennettu viimeisen 20 vuoden aikana pelkästään Euroopassa kymmeniin kaupunkeihin, monet niistä pienempiä kuin Turku. Raitiotieprojektien kaava on aina sama: aluksi vastustetaan kiivaasti (mm. näillä Andyn argumenteilla), mutta kun systeemi on saatu käyttöön niin kaikki ovat tyytyväisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tampereen suuruus
Tampereen suuruus perustuu lähinnä sen loistavaan sijaintiin. Tampere on keskeisemmällä sijainnilla ja se on ruokkinut lähes automaationa väkiluvun kasvun Turkua nopeammaksi. En usko että kyse on juurikaan kuntien harjoittamasta politiikasta. Ehkä silläkin on jokin osasyy mutta pääasiassa Tampere on porskuttanut keskeisen sijainnin avulla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tampereen suuruus
On siitä kyse, että vaan pieni valiojoukko pärjää Turussa. Täällä viljellään outoa huumoria, vastustetaan järkeviä asioita ja saadaan lupa hullutuksille. Ne jotka ei kestä, muuttaa Tampereelle. On siellä kyl hyvät kapakat ja .. ja .. muuta en keksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tampereen suuruus
"Nti"-hyvä, Turussa ei vastusteta hyviä eikä järkeviä asioita. Täällä vastustetaan ainoastaan järjettömyyksiä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tampereen suuruus
Turku ja Tampere kasvoivat nopeaa tasatahtia aina siihen saakka kunnes Turun raitiotieliikenne lopetettiin (1972).

Pelkkä sijainti tai sattuma ei Tampereen parempaa tilannetta selitä, vaan suurempi syy löytyy valitettavasti Turun poliittisista virhepäätöksistä ja ylimielisyydestä. Tampereellakin on hölmöilty, mutta ei samassa mittakaavassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta