Lukijalta: Etäkoulussa tarvitaan armeliaisuutta kaikille

Marttiina Sairanen
Pitäkää huolta koululaistenne rutiineista ja kysykää koulunkäynnin sujuvuudesta, mutta älkää vaatiko liikoja, ohjeistaa kirjoittaja etäkoululaisten vanhempia.
Pitäkää huolta koululaistenne rutiineista ja kysykää koulunkäynnin sujuvuudesta, mutta älkää vaatiko liikoja, ohjeistaa kirjoittaja etäkoululaisten vanhempia.

Suomen opettajat ovat nyt ennennäkemättömässä tilanteessa. Koronavirusuhan ja valmiuslain myötä koulut on osin suljettu, ja olemme uuden edessä.

Moni opettaja on joutunut ottamaan valtavan digiloikan parissa päivässä. Opettajien digitaidot ovat hyvin eri tasolla.

Henkilökohtainen kosketus oppilaisiin jää vajaaksi. Osa aineista on pakko teettää projekteina, ja arviointi mietityttää. Kuinka järjestää kokeet? Entä päättöluokat – miten hoidetaan tärkeä päättöarviointi?

Myös huoltajat ja oppilaat ovat joutuneet katsomaan asioita uudesta näkökulmasta. Oppilaiden vastuu omasta oppimisestaan ja huoltajien valmiudet auttaa kotona ovat nyt avainasemassa.

Mutta mitä, jos kotona opiskelu ei sujukaan? Entä jos opettaja antaa liikaa tai liian vähän tehtäviä?

Monissa perheissä koulu on ollut se rutiini, joka on pitänyt arjen kasassa. Kuraattorin, psykologin ja erityisopettajan palvelut ovat nyt vaikeammin saatavilla, ja päivän ainoa lämmin ateria on monille ollut se koululounas.

Kaikki eivät pysty opettamaan lastaan kotona. Näistä lapsista meillä on suuri huoli – niistä, joille koti ei olekaan se paras paikka, niistä, joille oppiminen on jo lähiopetuksessakin haastavaa. Niistä, joille eristäytyminen ja yksinäisyys ovat jo valmiiksi ongelma.

Näitäkin pulmia on pyritty ratkaisemaan takaamalla erityisen tuen oppilaille lähiopetusta ja tarjoamalla kouluruoka myös etäopetettaville lapsille.

Perheet, joissa on mielenterveydellisiä ongelmia tai päihderiippuvuutta, ovat nyt erityisen haavoittuvaisia. Lisätaakkana on huoli taloudellisista muutoksista.

Aiempi linjaus 1.–3.-luokkalaisten oikeudesta lähiopetukseen törmäsi perustuslailliseen ongelmaan. Tämä osoittaa, että myös päättäjät ovat haasteellisessa tilanteessa. Ohjeiden jatkuvaan päivittymiseen pitää varautua.

Olen silti tyytyväinen, että meillä on hallitus, joka seuraa perustuslain toteutumista myös poikkeustilanteessa. Samalla olen ollut helpottunut, että tämä uusi linjaus, jonka mukaisesti pikkukoululaiset saavatkin lähiopetusta riippumatta vanhempien ammatista, ei tuonut kouluihin valtavaa ryntäystä lähiopetukseen – viruksen leviämisen estämiseksi on tärkeää, että kaikki, jotka vähänkään kykenevät, pitävät lapsensa kotona.

Nyt pyytäisinkin armeliaisuutta kaikille poikkeustilanteessa. Tuskaa lisää se, että kukaan meistä ei tiedä, kauanko tilanne tulee kestämään. Niin opettajien, huoltajien kuin oppilaidenkin pitää nyt sopeutua ja antaa aikaa. Olemme samassa veneessä, ja etäkoulua hoidetaan nyt näillä korteilla, mitkä meille on jaettu.

Me opettajat yritämme tehdä parhaamme. Ottakaa yhteyttä ja kysykää, niin asiat selviävät.

Pitäkää huolta koululaistenne rutiineista ja kysykää koulunkäynnin sujuvuudesta, mutta älkää vaatiko liikoja. Auttakaa niin paljon kuin voitte ja pystytte, mutta tässäkin täytyy antaa armoa itselleen, jos voimat alkavat loppua.

Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia tekoja.

Ja ennen kaikkea – muistakaa huolenpito, ymmärtäväisyys ja hellyys koululaistenne kanssa. Se riittää pitkälle.

Mervi Uusitalo-Heikkinen

luokanopettaja, Lausteen koulu

Turun kaupunginvaltuusto (vas)

Me opettajat yritämme tehdä parhaamme. Ottakaa yhteyttä ja kysykää, niin asiat selviävät.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
ulkopaikkakuntalainen
Aikaa sopeutumiseen
Siinäpä olikin probleemin ydin. Kun digiloikka muka tehtiin 2 päivässä. Sehän ei pidä tietenkään paikkansa, vaikka se siltä tuntuisi. Eli varovaisemmin olisi pitänyt antaa itse substanssia oppialaille ja kokeilla ensin pienimuotoisesti että kaikki yhteydet pelaavat. Ei tällaisia loikkia tehdä niinkuin avaruusleffoissa. Nyt tuli turhaan stressiä monille ja uuvuttiin ensi metreillä. Tässä tietysti olisi tarvittu johtajuutta eli ilmeisesti rehtoria. Koululaitos on perinteisesti byrokraattinen ja jähmeä. Vaikka laitteet on hienot, niin ihmiset pysyvät monesti samoina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Oppilaat heitteillä
”Oppilaiden vastuu omasta oppimisestaan ja huoltajien valmiudet auttaa kotona ovat nyt avainasemassa.”
- Pari päivää sitten jossain oli kirjoitus siitä, että etäopetus on ymmärretty väärin. Monet käsittäneet sen kotiopetukseksi ja vanhemmat tuskailivat, että he eivät osaa opettaa.

”Mutta mitä, jos kotona opiskelu ei sujukaan? Entä jos opettaja antaa liikaa tai liian vähän tehtäviä?”
- Puhuin eilen serkkuni kanssa jolla kaksi 14+ tytärtä. He kertoivat, että koulussa on tasan kaksi opettajakuntaa. Toinen puoli hoitaa etäopetuksen mallikkaasti ja toinen puoli opettajista ei hallitse mitään etätyön työkaluja, syyttää siitä tyhmiä oppilaita ja lupaa arvosanojen laskua.

Sain sen käsityksen, että kun etäopetusmahdollisuutta on suunniteltu, työssä on ollut liian monta kokkia ja työkalut täysin hajautettu. Lähes jokaiseen aineeseen omat työvälineensä, salasanat vaihtuvat ja mikään ei toimi synkronoidusti toisen sovelluksen kanssa.
Serkkuni lapset ovat hyvässä asemassa, heillä on kaikki mahdolliset työvälineet, on läppärit, padit ja luurit - molemmilla omat. Toisen kaverilla ei. Lainaa jopa luistimia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »