Lukijalta: Koulunkäynninohjaajia tarvitaan myös etäkoulussa

Lennart Holmberg
Opettajat ovat jääneet monelta osin yksin hoitamaan etäkoulunkäyntiä, kun ohjaajan roolin ei ole annettu muuntua etätyöskentelyn tarpeisiin. Oppilaat ja tuen tarve ovat kuitenkin ennallaan, muistuttaa kirjoittaja.
Opettajat ovat jääneet monelta osin yksin hoitamaan etäkoulunkäyntiä, kun ohjaajan roolin ei ole annettu muuntua etätyöskentelyn tarpeisiin. Oppilaat ja tuen tarve ovat kuitenkin ennallaan, muistuttaa kirjoittaja.

Opetushenkilöstö on joutunut historiallisesti mullistavaan tilanteeseen, kun opetuksen ja opiskelun tekniikat muuttuivat kertaheitolla täysin uusiin.

Henkilökunta on ollut suuren haasteen edessä, nopealla aikataululla. On ollut uskomaton kuulla ja nähdä, miten paljon hyvää se on saanut aikaan. Mukana on tullut uudenlaista innostusta, uusia luovia ideoita, jaettua osaamista sekä hämmästyttävää yhteen hiileen puhaltamisen henkeä.

Tilanne on vaatinut opetushenkilöstöltä uskoa mahdottoman tuntuiseen, epämukavuuden sietoa, valtavan tuntimäärän uuden opettelua, valtavan tuntimäärän toiminnan muuttamista etätyöksi, suuren määrän yhteydenpitoa oppilaisiin ja heidän huoltajiinsa ja ennen kaikkea toistemme kannustamista ja tukemista ihmeellisen tilanteen edessä.

Ennen muutostilannetta opettajan kanssa työskenteli monessa luokassa myös ohjaaja, ehkä useampikin. Ohjaaja on opettajan tärkeä työpari ja toimivassa työparitoiminnassa vastuut ja roolit ovat olleet ammattiroolien mukaisessa reilussa – hyvin toimivassa – järjestyksessä. Työparit ovat voineet luottaa toisiinsa oman alansa ammattilaisina ja tukeutua toisiinsa työnteossa.

Oppilaille ohjaaja on ollut tuttu ja turvallinen aikuinen, vuorovaikutustyön superammattilainen, joka on hellittämättä läsnä opiskelu- ja siirtymätilanteissa. Ohjaaja on tukena opiskelutaitoihin liittyvissä haasteissa, mutta oleellisesti myös muissa välillisesti koulunkäyntiin vaikuttavissa haasteissa.

Tässä muutostilanteessa opettajat ovat jääneet monelta osin yksin hoitamaan etäkoulunkäyntiä, kun ohjaajan roolin ei ole annettu muuntua etätyöskentelyn tarpeisiin. Oppilaat ja tuen tarve ovat kuitenkin ennallaan.

Muutostilanteessa tuen tarve useimmiten kasvaa ja etätyöskentelyssä mukaan tulee sellaisia osaamisen vaatimuksia, joihin moni oppilas tarvitsee aiempaakin enemmän tukea.

Muutoksessa, missä kaikki meistä tarvitsevat toistensa apua ja tukea, myös ohjaaja haluaa tehdä osansa ja päästä jakamaan työntekoa työparinsa kanssa sekä olemaan oppilaille tuttu tuki koulunkäyntiin.

Opettajat hyötyvät ohjaajan etäohjauksesta, sillä uusi tilanne vie paljon työtunteja suunnittelun, oppilaiden neuvomisen, kollegiaalisen tiedonvaihdon, kirjaamisen ja materiaalien/tehtävien virtuaaliseksi muuntamisen vuoksi.

Myös kotona etätyötä tekevät vanhemmat hyötyvät ohjaajan antamasta tuesta koulutehtävien parissa.

Oppilaat tarvitsevat myös etänä ohjaajan kannustusta, tukea, tehtävien läpikäymistä, oman toiminnan suunnittelun tukea, tehtävissä auttamista, tehtävien yhdessä tekemistä, keskittymisen suuntaamista, aloittamisen, jatkamisen ja lopettamisen tukea, tukea ymmärtämiseen, tehtävien ääneen lukemista, kysymyksien ja tehtävien selventämistä ja kirjoittamisen apua.

Eikä vähäisimpänä suinkaan: ohjaaja on tunteidenkäsittelyn tukena ja juttukaverina hetkissä, jolloin erityisen oppijan toiminta ei etene tunnemaailman aiheuttaman toiminnanohjauksen esteen vuoksi.

Tässä oli vain muutama seikka lueteltuna.

Tilanne aiheuttaa aikuisten lisäksi valtavan määrän tunteita lapsissa. Ohjaaja voi oppilaan kanssa pohtia, mikä työnteossa sujuu ja mikä takkuaa. Yhdessä voidaan tehdä opiskelulle sujumissuunnitelmaa ja luoda koulunkäynnille uutta rutiinia ja aikataulua.

Ohjaajan tuomia hyötyjä on lukuisia. Haittoja en keksi.

Pyydänkin siis kiinnittämään huomiota ohjaajien rooliin muuttuneessa koulunkäynnin tilanteessa.

Lomautusten, muihin töihin siirtämisen sijaan ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa on tuen tarvitsijan kannalta hedelmällisintä tunnistaa tarve ja mahdollisuus käyttää ohjaajan ammattitaitoa myös etätyöohjauksessa. Sitä tarvitsevat niin oppilaat, opettajat, vanhemmat kuin ohjaajat itsekin.

Antakaa ohjaajien tehdä oma osansa yhteen hiileen puhaltamisessa, oman ammattiosaamisensa puitteissa, ja tukea koulunkäynnissä tuen tarvitsijoita Perusopetuslain pykälien 16 a ja 17 mukaisesti.

Milla Ryytty

koulunkäynninohjaaja

erityistä tukea tarvitsevat lapset/nuoret

Yhteisöpedagogi AMK

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
JHE
Näin
Tämä ongelma on käytännössä melkein jokaisessa paikassa. Johtavassa asemassa olevat henkilöt eivät tiedä miten se päivittäinen toiminta pitää sisällään. Ei sieltä norsunluutornista näe tarpeeksi alas
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »