Lukijalta: Myötätuntoiset teot helpottavat matkailun koronakurimusta

Paljon huolta ja murhetta mutta jotain hyvääkin. Myötätunto ja halu auttaa ovat koronakurimuksen myönteisiä puolia. Olemme ihastelleet me-henkeä, jota kriisi on vahvistanut samaa tahtia, kun ihmisten arki on mullistunut.

Sosiaalisen median keskusteluissa on pohdittu, miten voisi tehdä yhteistä hyvää pandemian piinatessa – miten varmistaa, ettei korona kaada naapurin vanhusta, kotikulmien putiikkia, tapahtumaa tai urheiluseuraa. Suomalaiset ovat osoittaneet tahtonsa tukea paikallisia yrityksiä ja toimijoita käyttämällä sallituissa rajoissa palveluita myös karanteenin tai pakkokotoilun aikana.

Ahdinko ja taloudellinen epävarmuus koettelee nyt erityisen rajusti matkailualaa. Kukaan ei pysty aukottomasti ennustamaan, mitä seuraavat viikot ja kuukaudet tuovat tullessaan. Pienille yrityksille jopa huominen voi olla suuri kysymysmerkki. Miten pysyä jaloillaan, kun asiakkaat ovat joutuneet perumaan varauksensa ja jopa lähimatkailijat jäämään kotiin?

Me Visit Turussa haluamme luoda uskoa tulevaan. Kokosimme viime viikon perjantaina alueen matkailutoimijoita yhteiseen verkkoseminaariin, jotta voisimme jakaa hyödyllisiä vinkkejä helpottamaan kriisin keskellä. Ilahduimme tsemppihengestä, joka välittyi osallistujista – olimme etänä mutta yhdessä.

Verkkoseminaarin tärkeimmäksi neuvoksi nousivat tukikanavat, kuten Business Finlandin häiriötilannerahoitus, jonka tarkoitus on turvata yritysten liiketoimintaa koronavirustilanteessa. Kumppanit myös vinkkasivat toisilleen, että elämyksiä voi tarjota nyt virtuaalisena ja muistuttivat mahdollisuudesta käyttää kriisiaika kouluttautumiseen ja yrityksen kehittämiseen vaikkapa digitaalisuuden tai kestävän matkailun näkökulmasta. On elettävä tätä päivää, mutta samalla katsottava tulevaisuuteen.

Vaikeina aikoina kannattaa tehdä asioita yhdessä ja auttaa toisiaan. Yhteisten pohdintojen jälkeen halusimme Visit Turussa ryhtyä sanoista tekoihin ja luoda ripeästi KISSKA-palvelun paikallisten matkailualan toimijoiden tueksi. Kissmyturku.fi-sivustolla toimiva KISSKA-palvelu on linkkilista, jonka kautta ihmisiä ohjataan yritysten omille verkkosivuille tekemään ostoksia.

Perjantaina avattu palvelu täydentyy siinä tahdissa, kun Visit Turun kumppanit ehtivät ilmoittautua mukaan. Jos yrityksellä ei ole omaa verkkokauppaa, sen lahjakortteja voidaan lisätä Visit Turun verkkokauppaan.

Kannustamme käymään ostoksilla myös Tue turkulaista -verkkokaupassa, jonne Turun kaupunki kumppaneineen kokoaa muitakin kuin matkailuyrityksiä. Kriisi on virittänyt taistelutahtoa ja luovuutta laajalti. Ympäri maan ideoidaan mahdollisuuksia, miten suomalaiset voivat auttaa lempparihotelliaan tai suosikkiravintolaansa selviytymään. Tahtoa on ja siitä sydämelliset kiitokset!

Nyt ei ole matkailun aika, mutta sekin aika koittaa vielä. Sillä välin matkailijat voivat haaveilla ja suunnitella tulevia reissujaan.

Kun korona on selätetty, toivomme suomalaisten olevan entistä innokkaampia matkailemaan kotimaassa.

Anne-Marget Hellén

matkailujohtaja

Satu Hirvenoja

myynti- ja markkinointijohtaja

Visit Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.