Lukijalta: Koulu rikkoo ihmistä

Seurasin aitiopaikalta varusmieskouluttajana nuorisoa 1970-luvun puolestavälistä 2000-luvun alkuun. Nuorissa näin selkeän muutoksen, joka ei ollut kaikilta osin positiivinen.

Raastavinta oli nähdä persoonallisuuksien lähes häviäminen ja laitostumisen lisääntyminen. Myös joukon jatkeena mitä erilaisempiin typeryyksiin mukaan meno lisääntyi.

Laitostumisen näen opituksi olotilaksi, niin samankaltaisena se esiintyi, koulu pääosassa. Passiivisuuden lisääntymiseen liittyy usein myös oman itsensä löytymättä jääminen.

Eikös koululaitoksen tehtävä ole kehittää ihmistä omilla aivoillaan ajattelevaksi, omia persoonallisia ominaisuuksiaan kehittäväksi yksilöksi?

Siinä laitos on melkoisen epäonnistunut, tuottaen pääosin "bulkkia".

Merkittävimpinä syinä koulun alennustilaan näen digitalisaation ylivallan ja ainaisen uudistusvimman. Digin tuomaa muutosta ihaillaan kritiikittömästi "kuin pikkuvauva varpaitaan" (Arno Kotro).

Digin myyntimiehet ovat ottaneet pedagogiikassa ylivallan kokonaisnäkemyksellisten kasvattajien sijaan.

Koulussa pitäisi mennä askelia taaksepäin, tuttuun ja turvalliseen. Ei ole mitään järkeä mennä muuttamaan sitä, mikä on toiminut vuosikymmeniä. Ei ole myöskään järkevää korjata sitä, mikä ei ole rikki.

Vanhemmat tulee saattaa takaisin koulun arkeen toimivaltaisen johtokunnan muodossa.

Meillä kaikilla aikuisilla, omilla aivoillaan ajattelevilla, pitäisi olla ymmärrys siitä, kuinka ihminen kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi.

Kirkkain ymmärrys pitäisi olla Opetushallituksessa, erityisesti pääjohtaja Olli-Pekka Heinosella. Nyt se näyttää olevan jossain muualla.

Ossi Aisamaa

Inkeroinen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
S.F.
Aatetta jo ala-asteella
"Eikös koululaitoksen tehtävä ole kehittää ihmistä omilla aivoillaan ajattelevaksi"
- näin sen pitäisi olla. Valitettavasti perusopetukseen on Suomessa ujutettu myös poliittista ideologiaa ja propagandaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Syytä huoleen on
Todellakin Suomessa ei hallinto ilmeisesti millään pysty näkemään digityökaluja vain työkaluina, vaan niistä tehdään pääasia tai ainakin yksi pääasioista. Niin koulutuksessa kuin kaikessa muussakin.

Omasta puolestani olen edelleen syvästi järkyttynyt mm. päätöksestä siirtyä kokonaan sähköiseen arkistointiin. Todella arvokkaita alkuperäisiä paperidokumentteja saa nyt luvan kanssa tuhota, kunhan ensin digitoidaan. Ei kelvannut paperiarkistointi, mutta eivät edes molemmat rinnan (esim. alun perin paperiset paperisena, digitaaliset digitaalisena); ei, kun kerran digitoidaan, niin se on sitten kaikkinielevää. Sanomattakin on selvää, että kaikkea digitaaliseen arkistointiin liittyvää ei ole edes testattu vielä, kuten säilyvyys ja käytettävyys sadan vuoden päästä.

Karjalainen digitaalisista palveluista: "Tälle kehitykselle ei ole vaihtoehtoja, eikä niitä taida tarvita ollakaan - vuosikymmenen tai kahden kuluttua." Kenen mielestä? Palvelun tarjoajien, niiden käyttäjien vai ylimmän hallinnon? Onko tämä objektiivinen totuus vai tahtotila? Kenen? Luulisi olevan itsestään selvää, että jos palveluja voi tarjota enemmän kuin yhtä väylää, niin niitä tarjotaan enemmän kuin yhtä väylää. Jo pelkästään rajoitteisia ajatellen.

Digitalisaatiota ei kouluissakaan voi eikä pidäkään sivuuttaa. Jos digitaalinen opetusväline tai -menetelmä on hyvä, niin sitä tulee käyttää. Jos välineen käyttö vaatii kovasti aikaa, opettelua ja energiaa ja tipauttaa heikoimpia kyydistä, se ei ole silloin hyvä. Myös perusdigitaitoja tulee kouluissa toki opettaa, mutta tämä on täysin loputon suo jatkuvan ja yhä nopeutuvan kehityksen vuoksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »