Lukijalta: Näyttämisen halu Turun hankkeissa käy veronmaksajan lompakolle

Kävelin lumisena aamuna Kristiinankatua ja siitä kävelykadulle. Toisin kuin muualla kaupungilla, kadut olivat lumettomia ja kuivia. Olipa sulatuksessa käytetty sähkövastuksia tai lämminvesiputkia, hyvin se toimii. Ei liene tullut kalliiksi, eikä teknisiä riskejä ole nähtävästi ollut.

Toista on järjestelmä, jolla maanalaiseen savipatjaan varastoitua auringon lämpöä suunnitellaan käytettävän kauppatorin lumen sulatukseen. Kaupunki joutuisi näillä näkymin maksamaan tästä ilosta Tori Energia Oy:lle huomattavan summan 25 vuoden ajan (TS 8.1.).

Koska kysymyksessä on aurinkoenergiahanke, jollaista ei ole toteutettu tässä laajuudessa missään muualla, on hyvinkin mahdollista, että siinä esiintyy teknisiä ongelmia. Sanotaan, että koko savipatjan lämpeneminen kestää viisi vuotta. Toimisiko järjestelmä siis alussa vajaalla teholla, ja miten luotettavasti?

Kalliilta se joka tapauksessa vaikuttaa ainakin perinteisiin lumenpoistomenetelmiin verrattuna. Vaihtoehtoja on kuitenkin väitetty kalliimmiksi, ja on myös peloteltu viivästyskustannuksilla, jos tarjottua vaihtoehtoa ei suostuta hyväksymään. Kävelykadun lämmitysratkaisu olisi kuitenkin halpa ja toimiva. Tosin siitä ei koituisi suunnittelijoille ja toteuttajille edelläkävijän kunniaa.

Tällaista veronmaksajan lompakolle käyvää kunnianhimoa on meillä nähty ennenkin. Miten kävi esimerkiksi Myllysillan kanssa? Haluttiin ennätyspitkä kaari – ja saatiin notkoselkäinen silta, johon piti lisätä pilari keskelle, niin kuin järjen olisi pitänyt neuvoa jo etukäteen.

Entä funikulaari? Haussa oli Suomen oloissa ainutlaatuinen mäkiföri. Saatiin kiusankappale ja pääkaupunkilaisille pilkan aihe. Eikä ratapihan ylittävä siltakaan aivan tavanomaiselta vaikuta.

Lisää on tulossa. Raitiotie ei ole mitenkään ainutlaatuinen, mutta sellainen pitää olla kun muillakin on. Mutta sopivatko jäykät ja kalliiksi tulevat kiskobussit keskustan ahtaille kaduille? Joka tapauksessa joudutaan panostamaan uuden sukupolven saasteettomiin busseihin, sillä raitiotie täyttää vain murto-osan joukkoliikennetarpeesta.

Miksi pitäisi panostaa näyttäviin kohteisiin? Hankkeiden kiistattoman tarpeellisuuden, taloudellisuuden ja toimintavarmuuden pitäisi riittää. Ainakin kaupungin asukas ja veronmaksaja olisi tyytyväinen.

On tietysti hyvä antaa kaupungistamme edistyksellinen ja tulevaisuuteen katsova kuva. On myös pidettävä silmällä Turun vetovoimaa turistien silmissä. Tätäkin hyvää on kuitenkin viljeltävä kohtuudella ja harkiten: kunnianhimo ja näyttämisen halu yhteisiä asioita hoidettaessa ei saisi hallita hankkeista päätettäessä.

Politiikassa näyttää olevan yleensäkin hyvin vaikeaa keskittyä aivan tavallisiin, kansalaisten kaipaamiin peruspalveluihin, jotka eivät tuota mainetta ja kunniaa. Mutta niitä hoitamaan on edustajamme valittu. Peruspalveluista huolehtiminen ei ehkä tuota lyhyellä aikavälillä huomioarvoa, mutta ennen pitkää tämäkin palkitaan ja pysyvämmin kuin hetkelliset näyttävät saavutukset. Kuten havaittiin, jälkimmäiset voivat jäädä vain hyviksi yrityksiksi.

Erään pankin mainoksessa esiintyi aikoinaan pientä säästölipasasiakasta palveleva virkailija, joka totesi: On joskus vaikeaa olla palvelupankki. Rivien väliin jäi jatko: Mutta se kannattaa tulevaisuutta ajatellen. Juuri siitä on kysymys myös yhteiskunnallisia asioita hoidettaessa.

Pekka Pihlanto

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
HyväVeli
Aivan
Älä nyt, Biolaaksossakin on monenlaista toimintaa. Ei siihen mennyt kuin 50milj euroa, tosin piti tehdä Suomen biokeskittymä mutta tulikin rautakauppakeskittymä. On ainakin hienot valotolpat ja Suomen rumimmat kävelysillat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.P.
Vast: Aivan
" On ainakin hienot valotolpat ja Suomen rumimmat kävelysillat."
Ja noin halvalla saatiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Näyttävyyttä ainakin
Hyvä! Kuitenkin haluan lisätä yo. listaan Logomon sillan. Jostakin käsittämättömästä syystä sillan rakenne on ikäänkuin nurinkurinen: siltaa ei tueta altapäin siltapilareilla vaan ylhäältäpäin ripustettuna. Rakenne toi hankkeelle rakenteellisia vaikeuksia sekä lisää hintaa rutkasti (lehtitietojen perusteella). Kyseiseen paikkaan olisi sopinut pikemminkin kevyt ja siro rakenne kuin tämä toteutumassa oleva tekninen teräsluomus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.P.
Vast: Näyttävyyttä ainakin
Se on hyvä esimerkki joukon jatkeeksi. Saa nähdä, miten onnistuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Kufulaisuutta
Ihmisellä on taipumus samaistua vakaumukseensa. On palkitsevaa olla mukana jossain itseään suuremmassa. Romahtaneen myllysillan mysteeri oli silloisten turkulaispäättäjien aivoissa. He myönsivät sen kertomalla jälkeen, että halusivat päättää lopputuloksesta, joka olisi ollut ainutlaatuinen ja sopinut ympäristöönsä parhaiten. Myllysiltaa ei mielletty sillaksi vaan osaksi maisemaa. Siltaan ei rakennettu pelkkää pilaria vaan se rakennettiin kokonaan uudestaan. Nyt silta täyttää tehävänsä ja on vähintään yhtä edustava kuin romahtanutkin silta.
Kaikissa P.P:n esimerkeissä on sama asenteellinen sävy ja tavoite. Funikulaaristakin esitettiin edustava kuva, johon päättäjät ihastuivat. Kaiken pitäisi olla ainutlaatuista ja suurenmoista kun sen maksaa joku muu.
Kunnalisvaaleissa ratkaistaan joka kerta mitä rakennetaan ja ketkä rakennuttavat.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »