Lukijalta: Ratikalla Raisioon vetovoimaa ja viihtyisyyttä

Raisiolla on edessään loistava mahdollisuus panostaa alueemme kehitykseen ja vetovoimaiseen tulevaisuuteen. Kaikki kansainväliset ja kotimaiset tutkimukset ja kokemukset puhuvat sujuvan raideliikenteen puolesta ja sen kehittämisen pitäisi olla päättäjien visioissa selkeänä tavoitteena.

Kattavat laskelmat osoittavat, että raitiotie parantaa Raision vetovoimaa. Rakentajat kiinnostuvat reitin varrelle rakentamisesta välittömästi, kun on tehty päätös siitä, että olemme mukana raitiotien toteutussuunnitelmassa.

Saamme uusia asukkaita, siis veronmaksajia. Reitin lähistöllä olevien tonttien ja muiden kiinteistöjen arvo nousee. Ja mikä tärkeintä, ratikka tarjoaa raisiolaisille mukavan, nopean ja ympäristöystävällisen kulkuvälineen Turkuun.

Turussa suunnitellaan uutta matkakeskusta, josta voimme matkustaa tunnin junalla Helsinkiin. Samoin yliopisto, tiedepuisto ja Tyks tulevat meille ja tuleville raisiolaisille helposti saavutettaviksi.

Miten Raision talous kestää näin mittavan investoinnin? Raision osuus investoinnista olisi noin 50 miljoonaa euroa, joka on toki iso investointi. Kun huomioidaan valtion tuki raideliikenteelle, jää Raision osuudeksi noin 36 miljoonaa euroa.

Vaikutusarvioinnin mukaan Raisio saisi raitiotien investointi- ja käyttökustannukset kokonaisuudessaan takaisin pelkästään maankäyttösopimuksista ja rakennusoikeuden myynnistä. Verotulojen nousu ja muun vetovoimaisuuden lisääntyminen tuo investoinnille mukavaa tuottoa pitkälle tulevaisuuteen ja asettaa Raision kasvun raiteelle.

On ollut hämmentävää huomata joidenkin raisiolaisten päättäjien asettuminen tiukasti raitiotietä vastustavaan bunkkeriin piittaamatta kaikista asiantuntijoiden laskelmista ja selvityksistä. Jotkut ovat jopa perustelleet ratikan vastustamista sillä, että se on 1800-luvun tekniikkaa.

Tällaiset argumentit osoittavat, että niiden esittäjät eivät ole jaksaneet perehtyä mihinkään raitiotiestä tehtyyn suunnitelmaan tai selvitykseen. Nykyajan ratikalla on yhtä vähän tekemistä 1800-luvun raitiovaunun kanssa kuin hevoskärryillä on sähköauton kanssa.

Puheissa ollaan huolestuneita asukasluvun laskusta, halutaan Raision vetovoiman kasvua ja tehdään strategioita, mutta kuitenkaan ei haluta ottaa käyttöön keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Raitiotieinvestointi on täsmälääke. Raisiolla ei yksinkertaisesti ole varaa olla liittymättä mukaan Turun seudun raitiotiehankkeeseen.

Kristiina Engström

Raision seudun Vihreät ry:n puheenjohtaja, kaupunginhallituksen jäsen

Pekka Heikkilä

Raision kaupunginvaltuutettu, Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Saila Rintee

Raision kaupunginvaltuutettu (vihr)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Kaustin
Raitiotieverkosto osana Föliä luo kasvua ja verotuloja jo rakennusvaiheessa
Turun on joka tapauksessa investoitava tehokkaampaan ja käyttäjäystävällisempään julkiseen liikenteeseen uudisrakentamisen maankäyttömaksujakin hyväksi käyttäen. Itäharjun ja Linnakaupungin rakentumisen nopeutuminen on pitkälti kiinni raitiotieverkostopäätöksestä, mutta toivottavaa olisi että linjasto pohjoiseen rakentuvan Aninkaisten Matkakeskuksen kautta saataisiin myös liikkeelle ja tukemaan Länsikeskuksen alueen investointeja.

On huomioitava että jo rakennusvaiheessa välillisesti sekä Turku että Raisio hyötyisivät tulovirroista mitä rakennustoiminta jo sinällään saa aikaan puhumattakaan raitiotielinjan varsinaisista hyödyistä osana laajempaa verkostoitunutta työssäkäyntialuetta aina Tunninjunaa myöten eli olennaisena osana Suomen uutta kasvukäytävää Turun ratikkaföli - Tunninjuna - Raidejokeri jne, mikä yhdistää mm. Turun Tiedepuistot, asuinalueet ja elinkeinoelämän Espoon Otakeilaan, Hki-Vantaalle ja Helsinkiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Käärmettä piippuun
"Raisiolla ei yksinkertaisesti ole varaa olla liittymättä mukaan Turun seudun raitiotiehankkeeseen."
- ja Turulla ei yksinkertaisesti ole varaa liittyä omaan raitiotiehankkeeseensa. Koetetaan saada nyt ensin toriparkki rakennettua ja maksettua ja funikulaari toimimaan. Katsotaan sitten mitä vuosikymmentä elämme ja miltä kukkaro näyttää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakka-liike
Vast: Käärmettä piippuun
Sama asia hymyilytti. Myös "Kaikki kansainväliset ja kotimaiset tutkimukset..." oli melko huvittava.
Raision kolmen Vihreän mainitsemat kohteet ovat muuten jo nyt kiskoyhteyden varrella. Joten siitä maan arvonnousua (joka jostain kumman syystä ei ole toteutunut) kehittämään vihreästi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Zeipii54
Ratikalla Raisioon..
Älkää hyvät Raision vihreät olko Turun vihreisiin yhteydessä,saatte tartunnan,Se on paha tauti,oman järjen käyttö vähenee ja kuulee jotain ARVEluttavaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ratikalla Raisioon..
Ratikasn vastustajien argumentteja lukiessa voin yhtyä kirjoittajiin: "Tällaiset argumentit osoittavat, että niiden esittäjät eivät ole jaksaneet perehtyä mihinkään raitiotiestä tehtyyn suunnitelmaan tai selvitykseen."

Ei taloudelliset selvitykset kelpaa, ei tekniset selvitykset kelpaa, ei mikään kelpaa. Monesti on todistettu ja laskettu raitiotien tulevan edullisemmaksi kuin bussivaihtoehto. Silti aina sanotaan, että kun on kallista... Ja sitten tosiaan tämä "vanhaa tekniikkaa", se osoittaa täydellistä tietämättömyyttä asiasta.

Mikä ihme siitä ratikassa pelottaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Ratikalla Raisioon..
Mikä ihme siitä ratikassa pelottaa?
--------------------
Hyvin yksinkertaista. Yksityisautoilun palvojia pelottaa se, että heiltä viedään tila kaduilta. Eli ajatellaan pelkästään omaa napaa, ja sitä että saa istua itsenäisesti yksi siinä autossaan tunti kaupalla ruuhkassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Ratikalla Raisioon..
Masa Pasa kysyi, mikä ratikassa pelottaa. Tietystikin hinta. Nykyisen arvion 36 miljoonaa tarkoittaa runsasta 1400 € jokaista raisiolaista kohden. Vertailun vuoksi Turun funikulaari maksoi turkulaisille noin 26 €/asukas. J

Jos ratikka tuo "kattavien laskelmien" tulot ja hyödyt ja ennen kaikkea paljon uusia asukkaita, niin ongelmia ei tule.. Vaan, entäpä, jos Raision asukasmäärä ei nousekaan ennakoitua 25 - 45 %, mitäs sitten? Tuollaisia kasvulukuja Tero Wallinin raportissa on esitetty. Ratikkakaupunki Tampereen kasvuksi ennakoidaan 12 - 14 %.

Se on kyllä totta, että osa ratikan vastustajien perusteluista on huuhaata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ratikalla Raisioon..
Hinta pelottaa, mutta se ei pelota, mitä tapahtuu kun tyydytään nykytilanteeseen ja mennään jatkuvasti rimaa hipoen. Joskus vanhan auton jatkuva korjaaminen tulee kalliimmaksi kuin uuden auton osto. Tekemättä mitään ei saavuta mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Ratikalla Raisioon..
Masa Pasa ei näytä tietävän, että bussejakin saa hankittua uusia ja vielä sähkökäyttöisenä. Runkolinjastokin on tulossa. Kehitystä tapahtuu. Sähköbussit ovat energiatehokkaampia kuin raitiovaunut. Raitiotien edullisuus perustuu isoon kapasiteettiin, mutta sen täytyy olla myös käytössä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jopas,jotain.
Halpaa on.
Raision raitiotie selvityksestä.
50 miljoonalla 2,2 kilometriä raitiotietä, pysäkkejäkin selvityksessä reilusti.
Tori-Kaupungintalo-Kuloistenniitty.
Pysäkkiväli Kaupungintalo-Kuloistenniitty 1.6 kilometriä, nykyiseen bussilinjaan kun vertaa, kaksi pysäkkiä poistettu tuosta välistä.
Kyllähän sitä kannattaa 50 miljoonaa sijoittaa että saa kävellä pidempiä matkoja.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »