Lukijalta: Tynkäraitiotien suunnittelun sijaan on laadittava kaikki asukkaat huomioiva joukkoliikennesuunnitelma

Turun kokoomuksen poliittinen sihteeri Alvar Euro kertoo Turun Sanomissa 8.2. kokoomuksen näkemyksen Turkuun rakennettavasta raitiotiestä.

On hienoa ja kannatettavaa, että Turun vetovoimaa kasvatetaan ja ihmisiä houkutellaan, mutta raitiotie Varissuolta Linnakaupunkiin ei riitä ”urbaanin ympäristön luomiseen ja kaupunkirakenteen tiivistämiseen” tai että sillä ”rakennetaan enemmän ihmisiä houkutteleva ympäristö”. Päinvastoin siitä syntyisi eriarvoisuutta ja pahaa mieltä kaupungin eri osien välillä.

Kaupungin tavoitteena tulisi olla ensisijaisesti nykyisille asukkaille ja yrityksille tarjottavien palvelujen kehittäminen ja ylläpitäminen niin, että asukkaat ja yritykset viihtyvät ja niillä on hyvä olla ja toimia. Silloin, kun nykyisistä asukkaista ja yrityksistä huolehditaan, hyvä kello kauas kuuluu ja houkuttelee uusiakin tulijoita muuttamaan kaupunkiin.

Turun kaupunkirakenne on sellainen, että ydinkeskustan ympärillä on säteittäin 5–10 kilometrin etäisyydellä useita tiiviisti rakennettuja asuinalueita, joita lähiöiksikin kutsutaan. Kokoomukselle ja Eurolle tiedoksi, että Varissuo on vain yksi näiden joukossa.

Nyt esiin nostetun Varissuo–Linnakaupunki-raitiotien vaikutuspiirissä on vain murto-osa turkulaisista veronmaksajista, jotka viime kädessä tämän lystin yhteisesti maksavat.

Yhden "tynkäraitiotien" suunnittelun sijasta pitää laatia kokonaisvaltainen joukkoliikenteen suunnitelma, jossa huomioidaan kaikki turkulaiset veronmaksajat tai ainakin valtaosa heistä.

Miten joukkoliikenne parhaiten palvelee keskustaa ympäröiviä asuinalueita ja keskustan ulkopuolella olevia yrityksiä, satamaa ja lentokenttää? Millä reitityksillä Hirvensalo, Uittamo-Ispoinen-Harittu, Ilpoinen-Luolavuori, Varissuo-Lauste, Hannunniittu-Kurala-Kohmo, Halinen-Räntämäki, Runosmäki-Nättinummi-Hepokulta, Suikkila-Härkämäki-Jyrkkälä ja Pansio-Perno, muitakaan asuinalueita unohtamatta, saadaan raitiotien piiriin?

Kyllä nämäkin asuinalueet haluavat "palvelujen helppoa saatavuutta ja omaleimaista kiinnostavuutta", johon raitiotie on Euron mukaan "erinomainen väline". Myös Kaarinan, Raision ja Naantalin tarpeet ja tarjonta tulisi ottaa suunnitelmissa huomioon.

Vasta sitten, kun tiedossamme on kustannusarvio kokonaisuudesta, jolla katetaan koko Turun joukkoliikenteen tulevat tarpeet, voidaan asiasta keskustella ja päättää, ryhdytäänkö hankkeeseen ja jos ryhdytään, niin millä aikataululla ja missä järjestyksessä raitiotien rakentaminen Turussa toteutetaan.

Timo Kokkola

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
Kaustin
Turkuun rakennetaan raitioverkosto osaksi koko Föliä
Kirjoittaja pelkää turhaan että Turun raitiotieverkosto jäisi vain yhteen linjaan.

1-vaihe Linnakaupunki-Kauppatori-Kupittaa-Itäharju-Varissuo on toteutettava ensi tilassa valtion 30% rahoitusosuudella.

2-vaihe Hirvensalo-Pihlajaniemi/Martti-Kauppatori-Matkakeskus-Länsikeskus/Runosmäki/Lentoasema toteutetaan heti 1-vaiheen jälkeen. Tätä tukee myös juuri hyväksytty Pihlajaniemen asemakaavaluonnos.

Lisäksi 3-vaiheessa on vuorossa Skanssi ja viimeistään myös seutukaupungit niiden omien päätösten mukaisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.Erving
Vaihe kerrallaan
Kirjoittaja ehkä olettaa, että eri kaupunkien raitiotieverkostot ko "pudotettu" valmiina verkostona kaupunkeihin. Ei, niin se ei mene. Ne tehdään linja linjalta ja jostain pitää aloittaa.
Kirjoittaja myös toteaa, että raitiotie Varissuolle aiheuttaa pahaa mieltä muissa lähiöissä. Mahtaa Helsingin raitiotiettömissä lähiöissä olla kova itku ja hammastenkiristys, kun ratikkaa ei ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vaihe kerrallaan
Itkua ja hammastenkiristystä seuraa, kun ratikka nielee kaikki mahdolliset joukkoliikenteeseen osoitetut varat eikä riitäkään. Muut lähiöt jäävät kaipaamaan ylipäätään joukkoliikennettä, ei niinkään ratikkaa, joka kovin harvalle on mikään erityinen "vetovoimatekijä" ja kehityksen huippu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakat-liike
Vast: Vaihe kerrallaan
Anguksen kanssa samaa mieltä.
Onko muuten esimerkiksi Norrköpingin vetovoima jotenkin huimasti suurempi raitiovaunun takia?
Sinänsä hauska ja piristävä oli Skopjen ratkaisu, olivat haalineet vanhat Lontoon double deckerit kaupungin joukkoliikennekäyttöön. Moderneina sähköversioina siinä voisi olla sitä jotain Turun kokoiselle kaupunkiseudulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
lipsanen
Pikaraitiotie osaksi Föliä
Eihän bussiliikenne ole mihinkään katoamassa, vaan se täydentäisi joukkoliikenneratkaisua. Turkuun on suunnitteilla moderni pikaraitiotie, joka ei korvaa bussiliikennettä. Monilta puuttuu ymmärrrys, ettei minkäänlainen bussiratkaisu korvaa raitiotien tuomia etuja (investoinnit, matkustajakapasiteetti ja -mukavuus), oli bussit sitten sähkökäyttäisiä tai kaksikerroksisia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Perustusvakaa
TURKU ON KOKO SUOMEN HISTORIAN KRUUNU
Tähän kulttuuri helmeen. Ja sen kortteli- kaupungin osiin, ei saada mahtumaan nykyajan rautateitä. Liikenne on jo nyt aivan liian sumppuinen. Kyllä kumipyöräisiä alkaa jo olemaan, jopa ilmastolle ystävällisempiä kuin nämä ydinvoimasähköllä kulkevat kaupunkijunat. Joiden tien rakennus vie hirmuisesti kallista energiaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mårten Å
Lähiliikennettä saadaan myös uudenlaisilla "lähijunilla"
Mainio kannanotto. Ei poukkoillut Runosmäen ja Raision kautta satamaan. Itse pidin vielä enemmän eräässä toisessa TS:n keskustelussa olleesta Jarimo Roivaksen kirjoituksesta. Siinä oli raitiotien vaihtoehtona lähiliikenne VR:n raiteisiin sopivilla "raitsikoilla". Kannattaa tutustua. Uskoisin että nimihaulla löytyy ko. synergiaa tarjoava hieno suunnitelma.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »