Lukijalta: Raitiotien selvittelyjen aika on ohi – nyt tulee tehdä päätös rakentamisesta

Tampereen raitiotie valmistuu pian. Raide-jokeria rakennetaan. Vantaa tekee pian päätöksen raitiotien rakentamisesta.

Ja Turku edelleen jatkaa selvityksiä, jotka aloitettiin samaan aikaan Tampereen kanssa.

Yhdessäkään eurooppalaisessa kaupungissa, jossa raitiotie on valmistunut, se ei ole epäonnistunut maankäyttö- tai liikennetavoitteissaan. Yleensä odotukset on ylitetty niin matkustajamäärien kuin raitiotien varteensa vetämän investointien laajuudenkin osalta. Hankkeet ovat osoittautuneet kannattaviksi.

Silti edelleenkin Turun julkisessa keskustelussa toistetaan väitteitä, että raitiotien rakentamisen kannattajat ovat ylioptimistisia. Mitään katetta näille väitteille ei esitetä, muuta kuin väitteiden esittäjien omia ajatuksia, ja enempi vähempi hatusta vedettyjä vaihtoehtoja, joilla raitiotieinvestointi voitaisiin välttää.

Panostamalla pieniin kannattaviin investointeihin saamme pienet hyödyt myöhemmin. Panostamalla suuriin kannattaviin investointeihin saamme suuret hyödyt myöhemmin.

Minun Turkuni ei ole valmis. Olisi masentavaa ajatella, että kaikki hyvä, joka Turussa on ja koskaan tulee olemaan, olisi jo olemassa. Että kaupunki olisi jo valmis, kehityskaarensa lopussa.

On aika tehdä päätös raitiotien rakentamisesta. Nyt.

Juha Jansson

turkulainen ekomodernisti, henkilöautoilija ja raitiotien kannattaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vastaa
DI.
Aika kuopata koko suunnitelma
Turussa jo kerran kokeiltiin kiskoliikennettä ja kiskot on ikuisesti poistettu.
Ei nyt nykyaikana mitään kiskoja kannata kaduille ruveta vetämään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Raitsikka-addiktio
Satsaamalla linja-autoliikenteen kehittämiseen saamme hyödyt nopeammin, joustavammin, halvemmalla ja pienemmillä riskeillä. Tuntuu siltä, että suurin motiivi raitsikan kannattajilla on muiden kaupunkien matkiminen. Turku ei kuitenkaan ole Tampere eikä Vantaa ja hyvä niin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
P.P.
Mennneen ajan haikailua
Menneen ajan haikailua ekomodernistilta. Turussa on liian kapeat kadut raitiovaunulle. Bussi on joustavampi sekä reittimuutosten suhteen että kadulla liikkuessaan - ja yhtä saasteeton kuin raitiovaunu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu49
Ratikan vastustajilta puuttuvat perusteet
Ratikan vastustajille näyttää olevan se ja sama, minkälaisia kokemuksia on saatu kaupungeissa, joihin raitiotie on rakennettu - vastustaa pitää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eteenpäin
Keväällä näytön paikka
Turun kaupunginhallituksen tulisi tuoda esitys valtuuston käsittelyyn heti alkuvuodesta. Selvittelyjen aika on ohi, nyt on näytettävä ketkä valtuutetut ymmärtävät kehittää Turkua elinvoimaiseksi, jotta ikääntyvän väestön palvelut saadaan turvattua. Turku tarvitsee raitiotien sekä ruuhkien helpottamiseksi että houkuttelevien asuinalueiden ja verotulojen luomiseen. Turun leveät kadut saadaan kyllä tukittua autoilla, jos mitään ei tehdä, yksi ratikka kuljettaa kuitenkin useiden kymmenien autojen matkustajat. Jos ratkaisua ei kaikesta huolimatta synny, kuntavaaleissa päätöksen kanssa kipuilevat valtuutetut vaihtoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Keväällä näytön paikka
Hallituksen pitää laittaa koko hanke jäihin.

Kyllä se nyt vaan on niin, että nykyinen myllerrys on osoittanut kaupungin keskustan sietokyvyn loppuvan jos pitkät pätkät katuja kaivetaan taas auki ja vedellään niiden ylle vahvasähkölinjoja kuukausien jopa vuosien ajan. Sitähän juuri katujen kunnallistekniikan jne. uusinta kaivauksineen raskaan, vaikkakin harvapysäkkisen raideliikenteen alta edellyttää. Turun kadut ovat niin kapeita, etteivät täyskokoiset raitsikat mahdu kurvailemaan ysikymppisissä risteyksissä, vaan kiskot oikaisisivat loivasti koko kadun leveydeltä. Käykää raitsikkakiimaiset Mansessa katsomassa. Tosin siellä ei keskustaan paljon mitään tehdäkään kun tavoite on ihan eri.

Turun pitää laittaa varatut suunnittelumiljoonat ja eu-rahat nykyisen julkisen likenteen nopeaan parantamiseen. Vain verkostoa ja yhteyksiä tihentämällä saamme lisää tavoitettavuutta ja sen myötä käyttäjämääriin kasvua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laina
Vast: Keväällä näytön paikka
En ole tarvinnut edes bussia Länsikeskuksesta Varissuolle, varsinkaan 1 x / 30 min. Miksi siis tarvitsisin harvoin kulkevaa ratikkaa, kun kaikki bussit kulkevat kohta tosi vähäpäästöisesti ja kääntyvät moneen suuntaan.
Uskon, että kaikki ratikka-intoilijat ovat oman alansa Pölösiä, trokareita, jotka muiden rahoilla rakentaisivat kalliita pytinkejä ratikan varrelle ja loppurahastus käydään taas turkulaisten taskusta. Ja poliitikot siunaavat.
Maanarvo nousee ratikan varrella. Se on ihan varma, kiinteistövero nousee tappiinsa ja vain hyvin tuetuilla yrityksillä on varaa pitää firma ratikan varrella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Erikoinen ekonomia
Miten kaikki kaupungit voisivat olla samanlaisia, kuten kirjoittaja näyttää ajattelevan?
Kirjoittajalla on ilmeisesti oma etu kyseessä, koska argumentit ovat noin yksisilmäisiä.
Selvitysten monimutkaisuus on selkeä viesti siitä, että Turku on Turku, eikä mikään muu ja täällä monimutkaisuus myös maksaa muita kaupunkeja enemmän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Erikoinen ekonomia
Jokainen kaupunki on uniikki. Se on päivänselvää. Mutta kymmenet kutakuinkin samankokoiset kaupungit ympäri Eurooppaa ovat niiltä osin samanlaisia, mitä tulee raitiotien kannattavuuteen.

Aina voi perustella Turun erilaisuutta. On joki, on savimaa, on sitä ja on tätä. Ja samat virret veisattiin Tampereellakin. Niin vain sielläkin todettiin sen olevan kaikin puolin kustannustehokkain pitkällä aikavälillä. Ja ihan varmasti jokaisesta eurooppalaisesta raitiotiekaupungista löytyy jotain tyystin erilaista, jonka raitiotien vastustaja näkee syyksi vastustaa sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tolkku
Samoja argumentteja edelleen
Näköjään vastustajien kommenteissa on täällä edelleenkin niitä samoja argumentteja, joista kirjoituksessa puhutaan. Mitään kunnon perusteluja ei anneta, miksi ratikkaa ei kannattaisi rakentaa. Pelkkiä "kerran jo poistettiin", "kapeat kadut" ja "satsataan busseihin"-linjaa tulee edelleen. Mitään järkevää ei osata edes sanoa, vaan toistetaan samoja lauseita kuin papukaijat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Samoja argumentteja edelleen
Tolkku ei ole tainnut lukea Turun Sanomia, kun pitkin vuotta on ollut perusteltuja kirjoituksia siitä, miksi raitiotietä ei tule rakentaa. Sähköbussit ovat ympäristöystävällisempiä kuin raitiovaunut. Miksi Turku ei voisi olla edelläkävijä sähkö- ja biokaasubusseilla? Saataisiin koko kaupunkijoukkoliikenne ympäristöystävälliseksi. Kyllä silläkin on myönteistä vaikutusta kiinteistötalouteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Samoja argumentteja edelleen
On mielestäni tosi avutonta syyttää yhtä debatin osapuolta siitä, ettei ole argumentteja (Antsu49) tai että käytetään aina samoja argumentteja. Eiköhän jokainen, joka on tätä ratikkakeskustelua yhtään seurannut, ole havainnut, että kummallakin leirillä on paljonkin argumentteja. Painavista toki pidetään kiinni, ei argumentteja tarvitse säännöllisesti vaihtaa, eivät ne mene vanhaksi niin kuin maito.

Miten vakuuttavia argumentit ovat, se lienee hyvin pitkälti arvo- ja makukysymys. Kummankaan osapuolen kaikki argumentit eivät ole sen enempää loistavia kuin surkeitakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Dio
Ratikkaratkaisu NYT!
Hah! Samat persut täällä räksyttää kehitystä vastaan vuodesta toiseen. Se on totta, että joukkoliikenneratkaisu on saatava aikaan nyt, että Turkuun halajavat sijoittajat saavat tietää, että saadaanko tänne tulevaisuudessakin toimiva joukkoliikenneratkaisu (ratikka) vai jäädäänkö pysähtyneeksi pikkukaupungiksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H.
Vast: Ratikkaratkaisu NYT!
Tähänkin piti sekoittaa persut ( se kannatus pelottaa), mutta unohtuu täysin, että raitsikka on etupäässä vihervasemmistolainen fiksaatio, ainakin, jos seuraa valtuuston voimasuhteiden mukaan jakautuvaa raitsikkamyönteisyyttä.
Yhteiskunnan tuottamattomin ja haitallisin väki hamuaa eniten suuria hukkainvestointeja.

Mikään kiskoratkaisu kaupunkiin ei tuota itseisarvona vientiteollisuutta tai taloudellista toimeliaisuutta mikä luo nettoverotuloja ja takaa sosiaaliturvan tason tyhjätaskuille raitsikkafanaatikoille.

Varsinais-Suomeen ovat tuoneet työpaikkoja ja teollista osaamista aivan muut seikat kuin kiskojen luoma abstraktio ja niin tulee olemaan tulevaisuudessakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Ratikka on tuottava investointi
Ratikka on tuottava investointi, se on todettu jo VTT:n laskelmissa niin Turussa, Tampereella ja pk-seudulla. Turku kasvaa ja kehittyy, kaupungin investointien pitää tukea tätä positiivista kierrettä.

Tampereelle voi mennä katsomaan esimakua: Yritykset ovat heränneet investoimaan ratikkalinjalle ja linjaa on jo päätetty kertaalleen laajentaa. Raha tulee rahan luokse.

Turulla ei ole varaa olla investoimatta ratikkaan. Nyt valitaan onko Turku tulevaisuudessa edelleen kasvukolmion osa, vai osa alati kurjistuvaa Suomen syrjäseutua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H.
Ei tule onnistumaan
Raitsikan puolesta kiihkoievat eniten ne jotka vähimmin maksavat veroja.
On myös valhe, että maan ja kiinteistöjen arvo nousee raitsikkakiskojen vieressä. Pelkkä mukaanvedetty kaheli abstraktio.
Asia on päinvastoin: mitä etäänpänä on asunto kaupungissa joukkoliikenteestä, asemista ja vellovasta ihmismassasta, sen arvokkaammiksi ne asunnot muuttuvat tulevaisuudessa.
Kaupungistuminen, tiivistäminen ja siitä seuraava ahtaus on oloissamme keinotekoista ja lähtöisin ddr-henkisen neukkukuutiounelmasta jossa tasa-arvo on huipussaan; kaikki kärsivät ja voivat huonosti siinä pakotetussa "yhteisöllisyydessään".

Kaiken huippu on, että kiskot vedetään tulevaisuuden Rinkebyhyn mistä ei edes työvoimaa tule. Pelkkää huviajelua maksajien rahoilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Ei tule onnistumaan
mitä etäänpänä on asunto kaupungissa joukkoliikenteestä, asemista ja vellovasta ihmismassasta, sen arvokkaammiksi ne asunnot muuttuvat tulevaisuudessa.
-----------------
Ainakin rakentaminen muuttuu kuvitelmassasi koko ajan kalliimmaksi, koska niihin haja-asutusyksityisautoilu-vtopialähiöillekin on toimiva infra rakennettava. Mistä siis rahat niihin katuihin, vesijohtoihin yms.?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ei tule onnistumaan
Haluaisin hieman perusteluita ensimmäiseen väitteeseesi. Ja toiseksi, on kuvottavaa ajatella, että vähävaraiset eivät ansaitsisi toimivaa joukkoliikennettä. Mitä taas tulee toiseen väitteeseesi, näin on tapahtunut kymmenissä paikoissa ympäri Eurooppaa, Suomessakin. Se, että sinä tai joku muu haluaa asua Maskussa, ei muuta sitä tosiseikkaa, että keskustan vetovoima on kasvussa. Lapsiperheidenkin määrä on kasvanut siellä.

Elämänlaatu on tietysti subjektiivinen asia, monille se on sitä, että kauppaan voi kävellä melkein mihin vuorokauden aikaan tahansa, sitä että lähellä on huippuravintoloita, sitä että kirjasto, elokuvateatteri ja konsertit ova kävelyetäisyydellä. Toisille elämänlaatua voi olla metsässä asuminen. Kaupungistumista vastaan on turha räpiköidä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »