Lukijalta: Raitiotie mahdollistaa kestävän kaupunkisuunnittelun ja joukkoliikenteen markkinaosuuden kasvattamisen

Juha Paju
Turussa on kirjoittajan mielestä korkea aika ryhtyä rakentamaan aidosti kestävää kaupunkia. Tämä onnistuu hänen mielestään ainoastaan päättämällä raitiotiestä sekä keskittämällä kaupungin kasvu raitiotien varteen.
Turussa on kirjoittajan mielestä korkea aika ryhtyä rakentamaan aidosti kestävää kaupunkia. Tämä onnistuu hänen mielestään ainoastaan päättämällä raitiotiestä sekä keskittämällä kaupungin kasvu raitiotien varteen.

Ville Lintunen kritisoi raitiotiehanketta mielipiteessään (TS 12.12.). Aidosti raitiotie on kuitenkin nimenomaan kaupunkikehityksen selkäranka.

Turun vuosikymmeniä kestänyt päättämättömyys raitiotiehankkeesta on vakava ongelma, sillä tästä johtuen kaikki kaupunkisuunnittelu on perustunut siihen, ettei mitään laadukasta joukkoliikenteen runkoreittiä tule olemaan. Siten uusi asuntotuotanto on toteutumassa valtaosin autokaupunki-ideologian mukaisena hajarakentamisena, jossa liikkuminen tulee perustumaan lähes yksinomaan yksityisautoiluun.

Asetelma on täysin kestämätön kaupungilta, joka kuvittelee olevansa muutaman vuoden päästä hiilineutraali.

Turun seudulla liikkumisesta aivan ylivoimainen osa on yksityisautoilua. Joukkoliikenteen markkinaosuus on rämpinyt vuosikymmeniä muutamassa prosentissa ja keskustan kaaos on vähentänyt entisestään joukkoliikenteen käyttöä.

Raitiotie on siis ainoa väline korjata tilannetta ja kasvattaa joukkoliikenteen markkinaosuutta.

Pelkästään Helsingistä tiedetään, että epäluotettavien bussilinjojen korvaaminen ratikalla on kasvattanut linjojen matkustajamääriä 65–352 prosentilla vähentämättä käyttäjiä muilta linjoilta. Ulkomailla tulokset ovat samansuuntaisia. Esimerkiksi Bergenissä joukkoliikennematkat asukasta kohden ovat yli kaksinkertaistuneet raitiotien myötä. Samassa ajassa Turussa matkaluku on noussut vain kuudella.

Tampereella on linjattu, että tulevasta asuntotuotannosta 80 prosenttia rakennetaan raitiotien vaikutusalueelle. Näin vältytään pitkälti yhteiskunnalle erittäin kalliista lähiö- ja hajarakentamisesta, kun asuntotuotanto voidaan keskittää sinne, missä infra on jo olemassa.

Raitiotien varren tonttienluovutuksista saadaan tavanomaista merkittävästi parempi hinta ja sillä pystytään pitkälti kattamaan raitiotien toteutuskustannukset alueella. Rakennusliikkeet myös priorisoivat laadukkaiden yhteyksien varrella olevia kohteita.

Turussa on siis korkea aika ryhtyä rakentamaan aidosti kestävää kaupunkia Tampereen mallin mukaan. Tämä onnistuu ainoastaan päättämällä raitiotiestä sekä keskittämällä kaupungin kasvu raitiotien varteen.

On selvää, että yksi raitiolinja ei ratkaise koko kaupungin liikkumista, mutta niin ei tee yksittäinen bussilinjakaan. Kuitenkin jostakin on aloitettava, eli toteutettava ensimmäinen linja, jotta verkkoa voi jatkossa laajentaa ja raitiotien palvelualuetta kasvattaa.

Tampereella päätettiin jo ensimmäisestä raitiotien laajennuksesta, vaikka liikenne ei ole vielä alkanut. Samoin naapurikunnat jo suunnittelevat raitiotien tulevia laajennuksia.

Mikään ei Turussakaan estä kiirehtimästä raitiotien muiden linjojen toteutusta, jotka parantavat entisestään liikennemuodon kannattavuutta ja kustannustehokkuutta. Jätettiinhän Runosmäen ja Kaarinan linjat nykyisen suunnittelun ulkopuolelle ainoastaan muutaman yksittäisen poliitikon toimien ansiosta.

Lukuisten muiden hyötyjen ohella raitiotie on pitkällä aikavälillä avain joukkoliikenteen käyttötalouden rakenteen pysyvään parantamiseen.

Kun käytetään Tampereen raitiotien toteutuneita ja sitovasti sovittuja kustannuksia Turun selvityksen vääristeltyjen lähtöarvojen sijaan, on kiistattomasti osoitettavissa raitiotien olevan taloudellisin vaihtoehto elinkaaren aikana joukkoliikenteen tuottamiseen runkoreiteillä, myös nykyiseen bussiliikenteeseen nähden.

Nykyisissä laskelmissa ei nimittäin ole mitenkään huomioitu esimerkiksi kaikkialla muualla toteutunutta raitiotien aikaansaamaa merkittävää matkustajamäärien sekä lipputulojen kasvua.

Aarne Alameri

LuK

Turku

Lukuisten muiden hyötyjen ohella raitiotie on pitkällä aikavälillä avain joukkoliikenteen käyttötalouden rakenteen pysyvään parantamiseen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (22)

Vastaa
Timo Viljanen
Kestävää kaupunkisuunnittelua?
Kalliimpi tontti ja rakennusliikkeiden into tarkoittaa käytännössä sitä, että raitiotien varresta vain miljonäärillä on varaa ostaa uusi asunto. Sekö on kestävää kehitystä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Kestävää kaupunkisuunnittelua?
Hintataso heijastelee ihmisten halukkuutta muuttaa alueelle. Kalliit asunnot ovat kysyttyjä. Eivätkä ne ole kalliita, jos kukaan ei halua niistä paljoa maksaa.

Timo Viljasen ehdotus kuulostaa sosialismilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kestävää kaupunkisuunnittelua?
Asko Ojala sanoi, että 'Timo Viljasen ehdotus kuulostaa sosialismilta'. Mitä Viljanen tarkalleen ottaen siis ehdotti? Laitatko kenties sanoja hänen suuhunsa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seppo Huuskonen
Koko maako asutettuna
Tämä ajattelu tukee kaupunki suunnittelua, mutta ei tue poliitikkojen jo fraasiksi tullutta sanontaa, koko maa tulisi pitää asuttuna. Kirjoituksessa ei huomioida muuta kuin asutus radan varteen, mutta kun seuraa työpaikkojen syntymistä, niin kyllä nuo uudet rakennukset ovat keski kaupungin ulkopuolella. Rata maksaa ja jos ei oteta huomioon muuta kuin citi elämä ja parempi liikkuminen keskustan kulmilla niin asia on bueno., mutta nouseva sukupolvi tarvitsee työtä elääkseen ja päätös ratikan sementoimisesta voi johtaa samaan lopputulokseen kuin edellisellä kerralla. Ratikan raiteita taitaa olla aurajoen pohjamudissa vieläkin muutama kilometri?

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
P.P.
Raitiotie jäykistää liikennerakenteen
Kestämätön perustelu: Raitiotie jäykistää liikenteen vuosikausiksi suuntautumaan tietyille alueille, jotka valitaan päätöshetken kriteerein, tiedoin ja mieltymyksin. Toki grynderit pääsevät rohmuamaan maata näiltä alueilta ja maan hinta nousee.

Joustava bussiliikenne suuntautuu sinne, missä kulloinkin on kysyntää, eikä jäykistä rakenteita vuosikausiksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Raitiotie jäykistää liikennerakenteen
Ei raitiotie ole sen jäykempi ratkaisu kuin asuminenkaan! Vai muuttavatko kerrostalot joustavasti paikkojaan?

Raitiotie sinne missä talotkin, ei tarvetta muuttaa asetelmaa ainakaan sataan vuoteen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.P.
Vast: Raitiotie jäykistää liikennerakenteen
"Ei raitiotie ole sen jäykempi ratkaisu kuin asuminenkaan! Vai muuttavatko kerrostalot joustavasti paikkojaan? Raitiotie sinne missä talotkin, ei tarvetta muuttaa asetelmaa ainakaan sataan vuoteen!"

Kerrostalot pysyvät paikoillaan, mutta niitä ei ole pakko rakentaa lisää samoille paikoille, kun liikenne voidaan bussein ohjata tarpeen mukaan muille suunnille. Mutta kun raitiotie jäykistää liikekennerakenteen, asetelmaa ei v o i muuttaa sataan vuoteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Raitiotie jäykistää liikennerakenteen
Mitä vikaa siinä sitten on, että asuntoja rakennetaan sen jäykän raitiotielinjauksen lähelle? Miksi pitäisi rakentaa kokonaan uudelle alueelle asuinalue? Rakentaa tiet, vesijohto, viemärit, sähkölinja, tietoliikenne. Ja kaiken kukkuraksi vielä bussilinja tai pari. Tällaiseen hölmöilyyn kuluu tavattoman paljon rahaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Raitiotie jäykistää liikennerakenteen
Kerrostalot pysyvät paikoillaan, mutta niissä asuvat ihmiset voivat muuttaa halutessaan muualle. Ei koko rakennusta tarvitsekaan siirtää jos muuttaa, koska taloja on joka puolella, joihin mennä.
Raitiovaunua taas ei voi siirtää toisaalle, koska raide on muutamassa kiinteässä paikassa. Niiden siirtely tai uusien rakentaminen eri puolille on kallista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Raitiotie jäykistää liikennerakenteen
En tavoittanut mahdollista ajatusta tekstisi takana. Miksi sen joukkoliikenteen pitäisi muuttaa ihmisten perässä, jos ja kun asuinalue ei siitä lähde. Ei ne talot autioiksi jää.

Entä oletko huomannut, minkälainen haloo tulee, kun yksi bussipysäkki siirtyy sata metriä. Tai peräti jos bussilinja siirtyy. Näistä on ollut valtavasti keskustelua, Funikulaarin pysäkki siirtryi ja ihmiset nousivat barrikadeille. Kuninkojantiellä siirty pysäkki kansa raivosi. Ja sitten tämä tuleva runkobussiuudistus, jossa kokonaisia linjoja ollaan muuttamassa.

Linjoja muutetaan tai pysäkkejä muutetaan aniharvoin ja silloinkin se on maailmanloppu joillekin. Bussin ja sen reitin joustavuus on siis täysin tyhjä argumentti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaustin
Raitiotie tuo pysyvän joukkoliikenteen selkärangan, mihin asuntojen ostajat uskaltavat investoida
Raitiotien on kaupunkikehitystä, millä mahdollistetaan kaupungin pysyminen ja kehittyminen kasvukeskuksena, jolla on siten varaa myös parempiin peruspalveluihin.

Olen itse keskustellut MDI:n Timo Aron kanssa näistä väestöennusteista ja hän korosti, että Tilastokeskuksen ja heidänkin ennusteensa ei ole tarkoitettu toteutuvaksi. Edellisen ennuste on puhtaasti 0-trendiennuste eli näin trendimäisesti käy, jos käy niin kuin kaikki aina ennenkin. Samaa on MDI:n ennuste hieman eri elementein, kuten arvioilla kaupunkien pidätyskyvystä jne.

MDI:n Timo Aro painotti, että ennusteet on tarkoitettu reagoitavaksi eli että niistä seuraisi toimenpiteitä, jotta niiden esille nostamat huonommat skenaariot jäisivät lievemmiksi ja parempia kasvutekijöitä voitaisiin korostaa ja kehittää, jotta todellisuus tulisi ennusteita paremmaksi.

Jos tutka näyttää että laivan edessä on karikko, se on hyvä ennuste siitä että laiva ajaa karille, mutta komentosillan tehtävä on välttää ennustettu haaksirikko ja ohjata alus paremmille vesille missä voidaan nopeutta kasvattaa.

Hyvää vuotta 2020 ja etenkin hyviä päätöksiä vuonna 2020!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikkemakke
Raitiotiekö pelastaa kaiken?
Kirjoittajan mielestä Turku ei ole kehittynyt, kun raitiotietä ei ole rakennettu. Jos on asennetta, niin kaupunkia ja sen rakennetta voi kehittää monella muullakin tavalla. Taustalla lienee muu puoluepoliittinen valtataistelu, kun asioita ei saada päätettyä. Joukkoliikenteen osuutta ei yksin raitiotie nosta. Turussa joukkoliikenteen kehittäminen on jäänyt jälkeen monista muista kaupungeista. Tarvitaan matkakeskus sekä liityntäpysäkkejä ja -parkkeja. Joukkoliikenteen tulee olla henkilöautoja sujuvampaa päälinjojen osalta. Kirjoittaja väittää myös bussilinjoja epäluotettaviksi verraten Helsinkiin. Siellä juurikin joukkoliikenteestä puolet on bussiliikennettä ja sen luotettavuus 99,8 prosenttia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Täyttä asiaa
Turkulaisten päättäjien ei tarvitse enää arvailla, tutkittua tietoa on riittämiin ja tuore käytännön toteutus löytyy Tampereelta. Päättäjille hattu kouraan ja matka Tampereelle tutstumaan. Tehdään perässä, mutta vielä vähän paremmin.

Ilman sitoutumista oman kaupungin kasvuun ja kehitykseen Turun on ihan turha kuvitella kenenkään muunkaan investoivan alueeseen. Tunnin juna näyttää juuri tällaiselta esimerkiltä. Tampere on sitoutunut kaupungin kasvuun ja sen huomioi myös valtiovalta. Tunnin juna näyttääkin kulkevan tulevaisuudessa Tampereelle, ei Turkuun. Nyt on Turkulaisten päättäjien viimeinen aika toimia ja valita kaupungin kehityksen suunta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TaunoV.
Perusteluja puuttuu taas
Taas perustelematonta höpötystä. Asia olisi mahtunut neljään virkkeeseen. Kiinnostamaan jäi väite Turun esiselvityksen valehteluista.
Laskekaapa muuten montako uutta bussilinjaa ja nykyisten aikatauluparannusta saisimme koko kaupunkiin 500 miljoonalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Perusteluja puuttuu taas
Neljä uutta bussia maksaa noin miljoonan, eli 80 bussia noin 20 miljoonaa.

Turun sisäisen liikenteen + seutuliikenteen pyörittämiseen kuluu yhteensä veronmaksajien rahaa vuodessa n. 20 miljoonaa ja loput katetaan lipputuloilla.

Jos jätetään raitiovaunu hankkimatta ja säästetään 500 miljoonaa, saadaan noin tuplattua bussilinjojen määrä 25 vuodeksi.

Vuoroja voi mennä siis huomattavasti tiheämpään myös niille grynderien sijoitusten kohteena oleville asuinalueille, joiden arvoa raitiovaunun väitetään nostavan. Bussilinjat myös mukautuvat tarpeen mukaan.

En ymmärrä mikä tässä tilanteessa olisi huonommin, paitsi se että raiteiden rakentajat eivät tienaa miljoonia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaustin
Raitiotie olisi turkulaisille paras uuden vuoden lahja nyt 2020 ja vuosikymmeniksi eteenpäin
Raitioteiden 30% valtiontuki sekä Vantaalle että Turkuun on poliittinen selviö Suomen nykyisen hallituksen ilmasto- ja työllisyyspolitiikan tukemiseksi. Toisin kuin valtion raiteet eli lähijunat, raitiotieverkosto on Turun omissa käsissä ja miten se aikoo tukea kehitystä päästä tukevasti vahvaksi omaksi kasvukeskukseksi, millä on varaa panostaa myös peruspalveluihin.

Kaiken hyvän (yritysten työpaikkakehitys, DI-koulutuksen laajennus jne) jälkeenkin Turun tulevaisuuden edessä on harmaa verho. Kaupunki on ottanut hyviä askelia oikeaan suuntaan, mutta se ratkaiseva siirto momentin hyödyntämiseksi pitkälle tulevaisuuteen on vielä tekemättä.

Toivottavasti Turun kaupunki ottaa tuon ratkaisevan askeleen heti alkuvuonna 2020. Silloin voisi sydämestään toivottaa Turun kaupungille ja turkulaisille oikein hyvää uutta vuotta ja vuosia eteenkin päin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Raitiotie olisi turkulaisille paras uuden vuoden lahja nyt 2020 ja vuosikymmeniksi eteenpäin
Vähitellen kaivattaisiin edes pientä konkretiaa raitsikkakiimaisilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Raitiotie olisi turkulaisille paras uuden vuoden lahja nyt 2020 ja vuosikymmeniksi eteenpäin
Konkretiaa on se, että raitiovaunun rakentamiseksi jokainen turkulainen saa keskimäärin maksaa 2500 euroa siitä ilosta, vaikka ei koskaan tulisi kyseisiä palveluksia käyttämään. Aika monta bussi- ja taksimatkaa tuolla rahalla tekisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TJii
Perusteluja, Alameri!
Voisiko Aarne Alameri (tai joku muu) tarkentaa

1) mitä ovat Turun selvityksen vääristellyt lähtöarvot?
(on muuten raskas väite)

2) mitkä ovat ne Helsingissä ratikalla korvatut epäluotettavat bussilinjat, joiden matkustajamääröt ovat nousseet 65–352 % ? (lähde, josta todennettavissa?)

Ville Lintunen ei kritisoinut sinänsä raitioteitä, vaan sen linjauksia ehdottamalla linjan suuntausta ensisiu Kauppatorilta asemien ja Linnakaupungin kautta Satamaan, ei siis Raision suuntaan, jossa reitin varrella on vain vähän asukkaita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Viljanen
Raisio heitti jo hanskat tiskiin
Kannattaa muuten lukaista Raisiossa ilmestyvän paikallislehden juttu näistä "asiantuntijoiden" selvityksistä. Löytyy hakukoneella hakusanoilla "raitiotieselvitys", "raisio" ja "tekele". Teksti on oleellisesti kriittisempää analyysiä mitä Turun Sanomat on aiheesta halunnut kertoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TJii
Ne lähteet ja perustelut?
Eikö Alameri tai joku muu ratikkafani voisi vastata jo aiemmin esittämiin kysymyksiini?

1) mitä ovat Turun selvityksen vääristellyt lähtöarvot?

2) mitkä ovat ne Helsingissä ratikalla korvatut epäluotettavat bussilinjat, joiden matkustajamääröt ovat nousseet 65–352 % ja mikä on tämän tiedon lähde?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.