Lukijalta: Jokirantaa kehitettävä kaupunkilaisten yhteisenä olohuoneena

Aurajokirantaan Itäiselle Rantakadulle suunnitellut uudet pyöräilyreitit ovat herättäneet keskustelua ja niiden on pelätty muun muassa vaikeuttavan autoliikenteen sujuvuutta. Aihe ansaitsee osakseen toisenlaisiakin näkökohtia.

Aurajoen rantapenkereellä nykyisin kulkeva kevyenliikenteen väylä on erittäin suosittu, mutta huonosti toimiva. Kivetys, kynnykset, tolpat ja penkit sekä näitä väistelevät kävelijät tekevät väylästä jopa vaarallisen.

Kauniilla säällä ja tapahtumien aikaan jokirannassa liikkuu isoja ihmismassoja, ja kevyelle liikenteelle varattu tila alueella on vieläkin kapeampi tai olematon.

Erityisen hankala kohta on Teatterisillalle tulo, jossa tila kapenee entisestään. Lisäksi Martinsillan ahdas alitus tuo jatkuvaa päänvaivaa niin pyöräilijöille kuin kävelijöille. Sujuva liikenne on myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden oikeus.

Mikäli pyöräilijät saisivat oman asianmukaisen reitin ylempää, houkuttelisi jokiranta yhä enemmän kansalaisia liikkumaan jalan tai pyörällä, mikä on toivottava suuntaus johon on panostettava.

Autoilijoille jäisi autokaistojen kaventamisenkin jälkeen hyvin tilaa liikkumiseen. Itäinen Rantakatu on nyt monin paikoin erittäin leveä yhdellä kaistalla molempiin suuntiin kulkevan autoliikenteen käyttöön. Lisäksi osa pyöräkaistojen vaatimasta tilasta saataisiin nyt parkkipaikoille varatulta tilalta sekä kaistapysäkkejä käyttämällä.

Kokonaan toinen kysymys on, kuinka laajasti yhden keskustan viihtyisimmistä ja eloisimmista alueista tulee ylipäätään olla autoilijoiden läpikulkuliikenteen käytössä.

Olemme vuosia saaneet ihailla Aurajokirannan muovautumista ihmisten yhteiseksi olohuoneeksi, joka on kaupunkitilana ainutlaatuinen ja josta saamme olla yhdessä ylpeitä.

Ydinkeskusta-alueen kehittämisessä prioriteettilistan kärjessä on oltava – kaupunkistrategian ja keskustavision hengessä – tehokas joukkoliikenne sekä tilaa säästävä pyöräily ja kävely. Näin voimme viettää aikaa kauniissa ja viihtyisässä kaupunkiympäristössä ja vahvistaa keskustan elinvoimaa – autojen läpiajoliikenne ei sitä edesauta.

Lisäksi on syytä todeta, ettei toriparkkityömaan olemassaolon tarvitse tarkoittaa muun keskustan liikenteen kehittämisen jäädyttämistä.

Varsinkin, kun työmaa on erityisesti haitannut juuri joukkoliikenteen käyttäjiä, kävelijöitä ja pyöräilijöitä, joiden kannalta nyt tehty, hyvin osittainen Auransillan läpiajokielto on varsin laiha lohtu.

Mari-Elina Koivusalo

kaupunginvaltuutettu (sd)

Miika Tiainen

opiskelija (sd)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
A.Eräs
Pyöräilijät pois rantapolulta
Itäisen jokirannan kapean väylän rauhoittaminen pyöriltä ja sähköisiltä vempeleiltä on hyvä suunnitelma. Pyörätien jatkaminen kadun yläreunaa Hämeenkadulta It.rantakadulle ja edelleen Martinkadun yli ei edes tule kalliiksi.

Sensijaan minusta varsinkin valtuutetun luulisi ymmärtävän keskustan isojen remonttien aiheuttavan kestonsa ajan kiusaa asukkaile ja muillekin. Turussa vain näiden toimien aikaisen liikenteen suunnittelu ei ole onnistunut, ja kiusa on kohtuuttoman suuri.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »