Lukijalta: Tunnin junaa ei ole mitään järkeä rakentaa
Noin 10 vuotta sitten olin kauden Salon valtuustossa. Ensimmäinen puheenvuoroni koski ohikulkutietä.
Silloin valtuustosalin reaktio oli, että se on ollut haudattuna 30 vuotta eikä koskaan tule toteutumaan. Silloin valtuustossa oli paljon niitä samoja henkilöitä, jotka siellä istuvat edelleen. Nyt ohikulkutie on toteutunut ainakin tynkä-sellaisena.
Rakennettiin turhaan joku oikokatu Tupurista ykköstielle. Sitä vastustin. Olisi voitu odottaa muutama vuosi, koska Korvenpään voimalan valmistumisen kanssa valmistuu ohikulkutiestä Salonjoen yli Somerontielle loppupätkäkin. Se muuttaa Saloa varmasti tietyssä määrin.
Nyt kuuma peruna Salossa on oikein "kärkihankkeena" oikorata, Tunnin juna.
On syytä poistaa se kärkihankkeena ja kokonaan. Sen osoitti taannoinen Väyläviraston tilaisuus Salon lukiolla. 99,99 prosenttia tilaisuuden yleisöstä oli hanketta vastaan, kuten minäkin jyrkästi.
Hyperlooppiin minäkin uskoisin, mikä hurauttaisi muutamassa minuutissa Turkuun ja Helsinkiin. Niitä muutamaa sataa varten, jotka työmatkapendelöivät Helsinkiin ja Turkuun, ei miljardien junahanketta kannata toteuttaa. Ja taatusti määrä ei sanottavasti kasva.
Ei paljon salolaisia auta, jos juna porhaltaa tunnissa Helsinkiin ja Salon päässä menee puoli tuntia päästä junalle ja Helsingin päässä yli tunti päästä työpaikalle. Tämän takia näistä pendelöitsijöistä suurin osa on pakotettuja kulkemaan omalla autolla.
Siis Hyperloop olisi ainoa järkevä "kärkihanke". Sellaisen toteutumiseen menisi monta sukupolvea.
Järkevä kärkihanke olisi heti selvittää, mihin salolaiset työmatkapendelöivät ja miten heidän työmatkakulkemistaan voitaisiin helpottaa ja järkevöittää.
Yksi asia, mikä myös taas putkahti esille, oli Kivikeskus Riran vuokratilanne. Siitäkin puhuin jo kymmenen vuotta sitten joka käänteessä valtuustossa ja virkamiehille, mutta kummallekaan ei mennyt jakeluun. Vajaa miljoona on siinäkin palanut Salon rahoja.
Riran vuosikululla olisi varmaan voinut pestata vaikka jonkin yrityksen, joka olisi voinut irrottaa Salon siitä Riran sopimuksesta tai olisi hankkinut sinne sellaista toimintaa, mikä olisi tuottanut vähintään sen, mitä Salolle siitä on kuluja.
Kalevi Satopää
Salo (sin., alkuperäinen ps)