Lukijalta: Tunnin junaa ei ole mitään järkeä rakentaa

Noin 10 vuotta sitten olin kauden Salon valtuustossa. Ensimmäinen puheenvuoroni koski ohikulkutietä.

Silloin valtuustosalin reaktio oli, että se on ollut haudattuna 30 vuotta eikä koskaan tule toteutumaan. Silloin valtuustossa oli paljon niitä samoja henkilöitä, jotka siellä istuvat edelleen. Nyt ohikulkutie on toteutunut ainakin tynkä-sellaisena.

Rakennettiin turhaan joku oikokatu Tupurista ykköstielle. Sitä vastustin. Olisi voitu odottaa muutama vuosi, koska Korvenpään voimalan valmistumisen kanssa valmistuu ohikulkutiestä Salonjoen yli Somerontielle loppupätkäkin. Se muuttaa Saloa varmasti tietyssä määrin.

Nyt kuuma peruna Salossa on oikein "kärkihankkeena" oikorata, Tunnin juna.

On syytä poistaa se kärkihankkeena ja kokonaan. Sen osoitti taannoinen Väyläviraston tilaisuus Salon lukiolla. 99,99 prosenttia tilaisuuden yleisöstä oli hanketta vastaan, kuten minäkin jyrkästi.

Hyperlooppiin minäkin uskoisin, mikä hurauttaisi muutamassa minuutissa Turkuun ja Helsinkiin. Niitä muutamaa sataa varten, jotka työmatkapendelöivät Helsinkiin ja Turkuun, ei miljardien junahanketta kannata toteuttaa. Ja taatusti määrä ei sanottavasti kasva.

Ei paljon salolaisia auta, jos juna porhaltaa tunnissa Helsinkiin ja Salon päässä menee puoli tuntia päästä junalle ja Helsingin päässä yli tunti päästä työpaikalle. Tämän takia näistä pendelöitsijöistä suurin osa on pakotettuja kulkemaan omalla autolla.

Siis Hyperloop olisi ainoa järkevä "kärkihanke". Sellaisen toteutumiseen menisi monta sukupolvea.

Järkevä kärkihanke olisi heti selvittää, mihin salolaiset työmatkapendelöivät ja miten heidän työmatkakulkemistaan voitaisiin helpottaa ja järkevöittää.

Yksi asia, mikä myös taas putkahti esille, oli Kivikeskus Riran vuokratilanne. Siitäkin puhuin jo kymmenen vuotta sitten joka käänteessä valtuustossa ja virkamiehille, mutta kummallekaan ei mennyt jakeluun. Vajaa miljoona on siinäkin palanut Salon rahoja.

Riran vuosikululla olisi varmaan voinut pestata vaikka jonkin yrityksen, joka olisi voinut irrottaa Salon siitä Riran sopimuksesta tai olisi hankkinut sinne sellaista toimintaa, mikä olisi tuottanut vähintään sen, mitä Salolle siitä on kuluja.

Kalevi Satopää

Salo (sin., alkuperäinen ps)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Mikkemakke
Kaksoisraide tarvitaan
Vähintään kaksoisraide tarvitaan, että junaliikenne nopeutuu ja luotettavuus paranee. Tunnin junan on suunniteltu pysähtyvän Salossa, vaikka kirjoittaja antaa toisin ymmärtää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eetu Nimi
Suljetaan Salon asema vaikka huomenna
Rantaradasta tulee heti nopeampi kun Salon asema suljetaan. Näin Kalevi Satopään toive on lähempänä toteutua!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Osoittiko?
Kalevi Satopää: "Nyt kuuma peruna Salossa on oikein "kärkihankkeena" oikorata, Tunnin juna.
On syytä poistaa se kärkihankkeena ja kokonaan. Sen osoitti taannoinen Väyläviraston tilaisuus Salon lukiolla. 99,99 prosenttia tilaisuuden yleisöstä oli hanketta vastaan, kuten minäkin jyrkästi."

Niin, mitä tuo tilaisuus osoitti?
Minusta siinä näkyy selvänä se ilmiö että tällaisiin tilaisuuksiin lähtevät tyytymättömät, mennään kertomaan herroille mitä heistä ajatellaan.
Sama juttu jos viranomaiset järjestävät jonkin susi-illan. On sali täynnä kiukkuisia metsämiehiä ja tunteet niin kuumina etteivät kaikki edes uskalla paikalle tulla.

Satopää sai vastustajien määräksi 99,99 prosenttia. Jos asiaa oikeasti kysyttäisiin niin taitaisi pilkku siirtyä eri paikkaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »