Lukijalta: Moni yritys ei panosta tarpeeksi nuorten tet-jaksoihin

Marttiina Sairanen
Jokaisella työpaikalla tulisi olla selkeä suunnitelma siitä, miten tet-harjoittelussa toimitaan. Näin nuoret saavat positiivisia kokemuksia työelämästä, toteaa kirjoittaja.
Jokaisella työpaikalla tulisi olla selkeä suunnitelma siitä, miten tet-harjoittelussa toimitaan. Näin nuoret saavat positiivisia kokemuksia työelämästä, toteaa kirjoittaja.

Vuosien varrella olen monesti kirjoitellut siitä, miten tärkeää yritysten on huomioida ja ottaa uudet alalle tulevat nuoret vastaan. Tällä teemalla jatkan edelleen.

Monella nuorella työelämään tutustuminen alkaa tet-jaksolla peruskoulun loppupuolella. Minusta työpaikkojen ja yritysten pitäisi panostaa tet-jaksoihin enemmän.

Työpaikkojen olisi nähtävä koululaisten työelämään tutustuminen vastuullisuustekona, jolla omaa mainetta ja kiinnostavuutta lisätään.

Yhden tai kaksi viikkoa kestävän tet-jakson käyvät vuosittain sekä kahdeksas- että yhdeksäsluokkalaiset, minkä lisäksi myös joissain lukioissa on tet-jakso.

Tet-jakson keskeisenä tavoitteena on antaa nuorelle tietoa työelämästä ja tutustuttaa eri ammatteihin ja työtehtäviin sekä opettaa tunnistamaan omaa osaamista ja vahvuuksia.

Valitettavasti monilla työpaikoilla tet-jakson tavoitteet eivät toteudu ja tettiläiset joutuvat pettymään harjoitteluunsa. Selvityksissä on kuitenkin todettu, että kaksi kolmasosaa nuorista on tyytyväisiä jaksoihinsa.

Monissa yrityksissä ei tet-asiaa ole mietitty tarpeeksi, jos ollenkaan. Jokaisella työpaikalla tulisi olla selkeä suunnitelma, miten toimitaan. Näin nuoret saavat positiivisia kokemuksia työelämästä.

Kannustaisin keskustelemaan ja kuulemaan henkilökunnan ajatuksia siitä, millaisia kokemuksia työpaikalla on ollut tet-jaksoista ja siitä, kun nuoria on tullut tettiläisiksi.

Kannattaa myös miettiä ja muistella omia kokemuksia tettiläisenä. Olivatko ne hyviä vai huonoja? Miten itse olisin halunnut olla tet-paikoissa töissä?

Nuorta jännittää uusi ympäristö ja uudet ihmiset ja se, jos ei tunne paikasta ketään.

Kannattaa miettiä kannustusta ja sitä, miten nuori otetaan vastaan.

Ymmärrän hyvin, että työpaikoilla on kiire ja resursseja on vähän, mutta kyse on myös maineenhallinnasta, markkinoinnista ja imagosta. Sijoitus tähän maksaa kyllä itsensä takaisin.

Yrityksen tai työnantajan pitäisi miettiä valmiiksi, miten tet-jakso hoidetaan. Millainen prosessi alkaa siitä, kun nuori ottaa yhteyttä?

Työpaikkaohjaajalla on ratkaiseva rooli opiskelijan tet-jakson tai työelämäjakson onnistumisessa. Työpaikkaohjaajan on tunnettava vastuunsa nuoren perehdyttämisessä ja opastamisessa työelämään ja ammatin saloihin.

Työpaikkaohjaaja on ensimmäinen aikuinen, jonka opiskelija työpaikalla tapaa. Häneltä nuori imee vaikutteita niin hyvässä kuin pahassakin.

Paras työpaikkaohjaaja on henkilö, joka pystyy omalla persoonallisella tavallaan avaamaan nuoren näkemystä työelämästä kokonaisuutena.

Toivoisinkin, että entistä useammat työelämän edustajat innostuisivat tosissaan nuorten ohjauksesta työpaikoilla. Se on meidän kaikkien etu.

Juuri nyt monissa kodeissa mietitään, mitä tehdä peruskoulun jälkeen.

Haastan jokaisen aikuisen omalla työpaikallaan ottamaan niin tet-harjoittelijan kun ammatillisesta koulusta tulevan työelämäjaksoaan suorittavan, mahdollisesti tulevan työkaverin, hyvin vastaan.

Jarmo Linkosaari

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
K.K.
Näkökulma on yksipuolinen
Kirjoittajan näkökulma on ymmärrettävä, mutta yksipuolinen ja siksi hivenen itsekäskin. Tet-jakson koululaiset eivät tuota noita aivistisia maine yms asioita enempää hyötyä yrityksille, päinvastoin ne syövät resursseja.

Nuorista tulee pitää entistäkin tarkemmin huolta mm. työsuojelun vuoksi ja kun yrity
yksissä ei ole varaa pitää ylimääräistä tet-henkilöstöresurssia, jonka yritys joutuu itse kustantamaan ja se on poissa tuottavuudesta, niin tätä ilmaista opetusta ei ole varaa yhteiskunnalle tarjota. Kukaan muu kuin yrittäjä ei kuitenkaan vastaa mistään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Ideaalimaailmassa
Kuten itsekin arvelet, nykypäivän työpaikoilla on todella kiire, jokaisen on tehtävä työnsä ja valitettavan usein kenelläkään ei ole aikaa pidellä oppilaita kädestä.
Tietokoneen he osaavat, mutta siihen se jääkin. Vielä valitettavampaa on huomata, että some houkuttaa enemmän kuin työn harjoittelu.
Jos ei koti opeta oma-aloitteellisuutta, koulu voisi vihjata siitä.
Koulu voisi myös hieman avata nuorelle mitä missäkin harjoittelupaikassa tehdään, etteivät olisi kuin Liisa ihmemaassa, kun ovesta sisää astuu.
Muutaman tettiläisen nähneenä, tulee mieleen kysymys, ovatko he itse valinneet kohteen, vai onko ne arvottu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »