Lukijalta: Kehityskäytävät vahvistamaan Turun seutua

Vaikka kuntaliitoksia ei olekaan näköpiirissä, yli 300 000 asukkaan Turun seutua on järkevää tarkastella tulevaisuuspohdinnoissa kokonaisuutena. Hyviä lähtökohtia ovat Föli sekä seudullinen maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskeva MAL-sopimus.

Alueemme on vahvan kaupunkiytimen, pienempien kaupunkien, vaihtelevan maaseudun ja maailmanluokan saariston monipuolinen kokonaisuus.

Vähäpäästöinen raideliikenne on tulevaisuutta. Tunnin juna on toki tärkeä, mutta siihen ei ole tarpeen pelkästään kiinnittyä, ikään kuin kaikki olisi sen myötä ratkaistu.

On myös muita suuntia kuin Turku-Helsinki. Raideyhteys on myös Loimaan, Uudenkaupungin ja Naantalin suuntaan. Turun seudulle sopii erityisen hyvin kehityskäytäväidea.

Kehityskäytävän ytimessä ovat liikenneväylät ja Turun seudulla nimenomaan rautatie. Kehityskäytävän varteen on mahdollista suunnitella tiiviiden yhdyskuntien nauha, moderni raittikylä. Lyhyen automatkan jälkeen päästään tiheävuoroisella junalla joustavasti eteenpäin.

Raittikylän mahdollisuutta kannattaa aluksi tutkia yhden raideyhteyden varrella. Tähän sopisi hyvin Turku-Uusikaupunki-rata.

Kuntien yhteistyönä kaavoitettaisiin radan varteen muutama asuinalue ja suunniteltaisiin junaseisakkeet pysäköintialueineen. Tällä tavoin tutkittaisiin hajakeskitetyn asutusrakenteen mahdollisuutta Turun seudulla.

Uudenlaiset yhdyskunnat voisivat olla kiinnostavia myös erityisesti tietointensiivisten yritysten näkökulmasta.

Jos Turun seudun päättäjät tarttuvat kehityskäytäväideaan tosissaan, pidän EU:n ja kansallista rahoitusta erinomaisen mahdollisena.

Rohkeiden avausten aika on juuri nyt.

Hannu Katajamäki

aluetieteen emeritusprofessori

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.