Lukijalta: Järki mukaan Itäharjun katujen katkaisuhankkeeseen

Jani Sinokki epäilee (TS 14.9.) minun mielipiteeni (TS 11.9.) perustuvan väärinkäsityksiin ja ymmärryksen puutteeseen, kun en ole hänen kanssaan samaa mieltä Itäharjun katujen sulkemisesta kiinteillä fyysisillä ajoesteillä. Kiistän moiset syytökset.

Sinokin esittämä Keskikadun liikenteen määrä on väärä. Itäharjun liikennemallitarkastelun kartoissa sen päivittäinen ajoneuvomäärä on 700, ei 4000, mikä olisi sama kuin Karjakadulla. Keskikatu on usein käyttämälläni kävelyreitillä, enkä ole koskaan nähnyt siellä samanlaisia autojonoja kuin Karjakadulla. Siksi suhtaudun epäilyksellä myös väitteeseen liikennemerkkien toimimattomuudesta.

Keskikadun läpiajon kieltävät merkit on asennettu niin, että autoilija pystyy havaitsemaan ne vasta kun on jo ajanut kadun alkuun. Siinä on sitten vaikea lähteä peruuttelemaan takaisin risteysalueelle tai tehdä U-käännös kapealla kadulla.

Olisi järjetöntä asentaa Itäharjun kaduille 12 puomia tai muuta ajoestettä edes kokeilematta Karjakadun läpiajon kieltävien liikennemerkkien vaikutusta. Esteiden asentaminen vaatii myös niistä varoittavat kyltit kyseisten katujen molempiin päihin.

Karjakadun läpiajon kieltomerkit riittävät. Ne on asennettava niin, että ne ovat havaittavissa mahdollisimman helposti jo kaukaa, kuten määräykset liikenneopasteiden asentamisesta edellyttävät.

Uskon, että moni alueen läpi ajava ei nykyisin ole edes tietoinen aiheuttamastaan haitasta.

Uskon kyllä, että mielipiteitä asiasta ja sen vaatimista toimenpiteistä on voinut esittää ja keskustella siitä omakotiyhdistyksen tapahtumissa. Mitään yksimieliseen tulokseen johtanutta kattavaa kyselyä ei kuitenkaan ole tehty. Nyt on ainakin yksi eriävä mielipide.

Kauppamatkani kesto on vain esimerkki, jonka avulla voi helposti mittauksiin perustuen arvioida suunniteltujen toimien haittoja. Se ei toki ole ainoa peruste. Samanlainen haitta aiheutuu esimerkiksi myös kun kyyditsen usein lapsenlapsiani heidän harrastuksiinsa.

Karjakadun läpiajon kieltomerkit olisi pitänyt asentaa jo silloin kun sille asennettiin asfalttipinta, ja sitä myös ehdotettiin. Kaupungin insinöörit vakuuttelivat tuolloin, että kadusta tehdään niin kapea ja pomppuinen, ettei kenellekään tule mieleen käyttää sitä läpiajoon.

Tulos on nähtävissä.

Nyt suunnitellaan ylimitoitettuja toimia katujen katkaisuineen, koska ei uskalleta edes kokeilla ilmeistä ja helppoa ratkaisua, joka on aiemmin hylätty.

Tapio Korhonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Kalle Ranto
Keskikadun liikennemäärät
Liikenneinsinööri Paavola toimitti minulle Keskikadulla olleen liikennelaskurin tulokset eräältä marraskuun viikolta 2016. Silloin autoja liikkui arkipäivänä 2700-2900 vuorokaudessa, mikä on aivan liikaa pientaloalueelle. Sen jälkeen liikenne on luultavasti vain lisääntynyt, kun Kirkkotien uudet kerrostalot ovat pikkuhiljaa valmistuneet.

Kieltomerkit eivät toimi - se on fakta. Suurin osa läpiajajista kyllä tietää kiellon, koska merkit ovat olleet reilusti yli 10 vuotta paikallaan. Laiskimpia autoilijoita varten tarvitaan ihan fyysinen este.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jotain_järkeä_tähän_touhuun
Läpiajo ei ole ongelma vaan ratkaisu, joten kaikki kiellot ja puomit pois
Kukaan ei tule huvikseen ajelemaan Karjakadulle. Kaikki on tarpeellista liikennettä, jotta turkulaiset pääsevät perille - käyttämättä nelinkertaista aikaa kiertämällä puoli kaupunkia valoissa ja jonoissa, mikä saastuttaa ja maksaa. TYKSin ympärillä on turhaa liikennettä vältettävä jo turvallisuussyistäkin.
Kirkkokadulle juuri rakennetaan satoja asuntoja, jotka tietenkin joutuvat käyttämään Keskikatua, joten typerät mahdottomat ajokiellot pois.
Oikea ongelma on, että kaupunki näennäisesti vaatii uusiin kerrostaloslummeihin autokellarihalleja. Mutta yhtiöt kiskovat puolityhjistä halleista 90e kuukausivuokria, joten pääosa pysäköi lähikaduille tukkien koko seudun.
Kaikki asukkaat, jos kaupunginosaanne ahdehditaan korruptoituneesti uutta kerrostaloa "pistetaloja", Valittakaa ilmaiseksi kaavoista ja rakennusluvista viimeiseen tappiin saakka.
Nimimerkki "Kokemusta on"
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Uusi Kupittaanpuisto
Liikennemerkit riittäävät?

Vai käykö samalla tavalla kuin Kupittaanpuistossa jossa läpiajo on ollut kiellettyä vuosia. Nyt kun tuli vihdoin esteet alkoi autoilijoiden kitinä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »