Lukijalta: Korkeampaa matematiikkaa

Otsikon teksti lukee Fölin uuden ylpeyden takaosassa. Yksi toiveeni on toteutunut. Olen vajaat kaksi vuotta kirjoitellut vaihtoehdosta Turun seudun joukkoliikenteeseen Föliin. Tämä vaihtoehto on kaksikerrosbussi. Bussi on nyt kolmen viikon ajan testiliikenteessä reiteillä kuusi ja seitsemän.

Bussi tuli aikataulussa Puutorin pysäkille. Heti ensimmäinen havainto uuden bussin yläkerroksessa istuessa oli hiljaisuus. Vanhojen fölibussien räminää, kolinaa ja moottorin meteliä ei kuulunut.

Pitkäjalkaisena polvet ottivat kiinni edessä olevan istuimen selkänojaan, mutta testibussi onkin menossa Italiaan ja sisustus on suunniteltu heidän tarpeisiinsa.

Bussin kyyti oli miellyttävän tasaista. Bussi oli aikataulussa myös päätepysäkillä. Pysähtymisajoissa en havainnut viivästymisiä tavalliseen bussiin verrattuna.

Matkustajat osaavat ennakoida pysäkit ja liikkumisen bussin sisällä. Vaikka yläkertaan oli jyrkät portaat, niitä pitkin oli yllättävän helppo nousta ja tulla alas. Automaattivaihteisena bussi lähtee pysäkiltä pehmeästi. Jos yläkertaan nouseminen ei onnistu, niin alakerrassakin on noin 20 istumapaikkaa.

Nykyisissä telibusseissa on noin 50 istumapaikkaa. Testikäytössä olevassa kaksikerrosbussissa on 80 istumapaikkaa. Suurempiakin kaksikerrosbusseja on saatavilla. Tärkeää on, että suurin osa matkustajista on kaupunkibussissakin istumapaikoilla.

Kaksikerrosbussi on kannatettava ja tehokas väline Turun seudun joukkoliikenteeseen.

Uutisoinnissa yksi asia on "pistänyt silmään". Joukkoliikennejohtaja ehti jo sanomaan, että kaksikerrosbussi ei korvaa raitiotietä.

Ei se yksin korvaakaan, mutta yhdessä sähkö- ja biokaasubussien sekä myöhemmin lähijunaliikenteen kanssa raitiotie on täysin turha ja kallis hanke.

Myös superbussit tulisi unohtaa. Niiden käyttöikä on lyhyt ja seisomapaikkojen määrä suuri. Lisäksi superbussin hankintahinta on kaksinkertainen kaksikerrosbussiin nähden.

Kaksikerrosbussit ovat varmatoimisia ja tuovat lisäkapasiteettia sekä uutta mukavuutta joukkoliikenteeseen pitkäksi aikaa eteenpäin. Ne luovat myös positiivista mielikuvaa ja statusta Turkuun muun muassa Lontoon ja Berliinin tavoin.

Marko Heimonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vastaa
Turkulainen
Unohdetaan jo se raitiotie
"yhdessä sähkö- ja biokaasubussien sekä myöhemmin lähijunaliikenteen kanssa raitiotie on täysin turha ja kallis hanke."
- samaa mieltä. Raitiotie tarvitsee kiskot, sähkölinjat, kaluston ja 10 vuotta ennen kuin mitään tapahtuu. Bussit voivat sen sijaan aloittaa liikennöinnin heti sitä mukaa, kun autoja hankitaan. Paljon turvallisempi investointi. Lisäksi bussin voi siirtää tarpeen mukaan linjalta toiselle, mutta raitiotie kulkee seuraavat sata vuotta siinä mihin se on rakennettu. Siitä on joustavuus kaukana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Unohdetaan jo se raitiotie
Muistatko viimeviikkoista keskustelua yhden bussipysäkin siirrosta Linnankadulla? Muistatko keskustelua Uittamon bussireittien muutoksesta? Oletko huomannut, mitä bussien käyttäjämäärille tapahtui keskustan pysäkkien siirron jälkeen?

Hirveä poru sadan metrin siirrosta, hirveä poru suoran yhteyden poistumisesta, vähentyneet käyttäjämäärät koko Fölissä. Että kuinka hienoa onkaan se "joustavuus", jota vain bussi voi tarjota.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Unohdetaan jo se raitiotie
Masa Pasakin hyvin tietää, että vähentyneet käyttäjämäärät johtuvat suurimmaksi osaksi toriparkkityömaasta ja sen seurauksena siirretyistä pysäkeistä. Sillä ei ole joustavuuden kanssa mitään tekemistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Koekäyttö valaisee...ehkä...
Siinähän sitä oli jo "korkeampaa matemaattista" perustelua Turun kaupunginhallituksen miettijöille. Mutta osaavatko ymmärtää tällaista? Hyvä avaus kuitenkin kun tämä kerrosauto on koekäyttöön oivallettu ottaa! Paras on aina tehdä se kokeiluna ensteks....kuten Simokin sanoisi "peruuttaessaan bussia tallista" by Jukka edm. Virtanen!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
sic
Ei kummoinenkaan kapistus
Kaksikerrosbusseissa on enemmän istumapaikkoja kuin telibussseissa, ja siihen edut mielestäni jo loppuvatkin.
Mataluudestaan johtuen yläkerta tuntui todella ahtaalta, vaikka muita matkustajia ei kyydissä juurikaan ollut. Lyhyydestäni johtuen pystyin onneksi kävelemään yläkerrassa paikalleni kumartelematta, mutta hiemankin pidempien on jo kyyristeltävä yläkerrassa liikkuessaan.
Ilmeisesti linjojen 6 ja 7 aikataulut on varustettu jo valmiiksi pidemmillä pysäkkiajoilla, sillä bussista ulospääsy kesti kauemmin kuin tavallisela bussista, koska poistuminen oli vain yhdestä yksilehtisestä ovesta, kun tavallisesti telibusseissa on yksi kaksilehtinen keskiovi ja yksilehtinen takaovi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Ei kummoinenkaan kapistus
Testibussi ei olekaan suunniteltu Turun liikenteeseen, vaan pidemmän matkan käyttöön. Kaksikerrosbusseja on kolmella kaksilehtisellä ovellakin olemassa ja saatavilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Ei kummoinenkaan kapistus
Berliinin uusissa kaksikerrosbusseissa on kahdet portaat ja kolme ovea. Itselläni hyvät kokemukset sieltä kaksikerrosbusseista, kuljin sellaisilla muutamia viikkoja kaksi kertaa päivässä. Sen kokemuksen jälkeen käytän niitä mieluummin kuin metroa Berliinissä käydessäni, jos ei matka ole kovin pitkä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Ennakointi
Marko Heimonen kirjoittaa: "Matkustajat osaavat ennakoida pysäkit ja liikkumisen bussin sisällä. Vaikka yläkertaan oli jyrkät portaat, niitä pitkin oli yllättävän helppo nousta ja tulla alas."

Tuo on kovin kaksipiippuinen juttu tuo ennakointi.
Sattui itselleni kerran niin että huonosti liikkuva vanhus ennakoi. Hän halusi jäädä seuraavalla pysäkillä pois lähti nousemaan penkistä jo siinä vaiheessa kun bussi oli vasta lähdössä edelliseltä pysäkiltä. Sattui sitten tulemaan jonkun leipomon pullakuski joka ei antanutkaan bussille etuajo-oikeutta ja bussi teki hätäjarrutuksen. Vanhus sinkoutui kuskin 'koppia' vasten, löi päänsä putkiin ja rojahti lattialle tajuttomana. Siinä sitten annettiin ensiapua ja odotettiin ambulanssia aika kauan.
Kaksikerrosbusseissa tuo ennakointi saattaa nostaa vastaavat onnettomuudet ihan eri suuruusluokkaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ennakointi
Ikävä tapaus. Tuskin hän kuitenkaan olisi huonosti liikkuvana kaksikerroksisen yläkertaan kiivennyt. Ja tässä tapauksessa kerrosten lukumäärä ei vaikuttanut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ennakointi
Nimimerkki kommentointi: "Tuskin hän kuitenkaan olisi huonosti liikkuvana kaksikerroksisen yläkertaan kiivennyt. Ja tässä tapauksessa kerrosten lukumäärä ei vaikuttanut."
Jos kaksikerrosbussia käytetään lyhyillä matkoilla lähiliikenteessä niin takuuvarmasti alakerta on ensimmäisenä täynnä. Jos sitten tulee vielä se huonosti liikkuva niin jäljellä ei ole kuin yläkerran paikkoja.
Mutta juttuni pääpointti oli tässä lauseessa: "Matkustajat osaavat ennakoida pysäkit ja liikkumisen bussin sisällä."
Marko Heimonen tuntuu pitävän tuota ennakointia hyvänä asiana. Mutta onko se sitä? Yleensä korostetaan sitä että liikkuvassa bussissa ei tulisi liikkua, ihan turvallisuussyistä.
Kertomani tapaus sattui tavanomaisessa bussissa, mutta jokainen varmaan tajuaa että jos matkustajat Heimosen ilmeisesti suosimalla tavalla ennakoivat niin kaksikerrosbussissa onnettomuudet voivat olla paljon vakavampia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Ennakointi
Tavallisessakin bussissa ennen pysäkille tuloa matkustajat siirtyvät penkeiltä oven lähelle odottamaan poistumista. Ennakointia on siis kaksikerroksisuudesta riippumatta ja se sujuvoittaa matkustamista. Kaksikerrosbussit toimivat satojen bussien voimin Berliinissä ja Lontoossa, niin miksi ne eivät toimisi Turussa. Kun ei ole kunnon perusteluja vastustaa kaksikerrosbussia, niin yritetään tehdä tikustakin asiaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ennakointi
Mikkemakke: "Tavallisessakin bussissa ennen pysäkille tuloa matkustajat siirtyvät penkeiltä oven lähelle odottamaan poistumista. Ennakointia on siis kaksikerroksisuudesta riippumatta ja se sujuvoittaa matkustamista."
Kyllä se sujuvoittaa matkustamista mutta se on selvä riskitekijä. Jos tuo kuvaamani tapaus olisi sattunut kun matkustaja on juuri laskeutumassa portaita niin olisi varmaan voinut käydä vieläkin pahemmin.

Mikkemakke: "Kaksikerrosbussit toimivat satojen bussien voimin Berliinissä ja Lontoossa, niin miksi ne eivät toimisi Turussa."
Taas tuo sama perustelu. Toisessa keskustelussa esitin vastakysymyksen: "Jos muualla sillat tekevät kaksikerrosbusseista avoautoja niin miksei sitten meilläkin." Ei ole vielä tullut vastauksia.

Mikkemakke: "Kun ei ole kunnon perusteluja vastustaa kaksikerrosbussia, niin yritetään tehdä tikustakin asiaa."
Itse toivoisin kyllä kunnollisia perusteluja kaksikerroksisten hankkimiselle. Tähän mennessä ne ovat olleet vain tuota että toimivat Berliinissä ja Lontoossakin.
Mikkemakke on kuitenkin kovin aikaisin liikkeellä. Ei ole mitään esitystä hankkia kaksikerrosbusseja, tuskin tuleekaan moneen vuoteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Ennakointi
"Taas tuo sama perustelu." Enpä ole kuullut, että Lontoossa ja Berliinissä mummot usein tippuvat bussin portaista. Kaksikerrosbussit olisi varmaan kielletty jo ajat sitten, jos ne olisivat matkustajille vaarallisia :)
Kaksikerrosbussin perusteluja: Sopii paljon matkustajia istumapaikoille (joka on myös turvallisuuskysymys), varmatoiminen, toimii myös lyhyillä pysäkkiväleillä, yläkerrasta avarat näkymät, kohtuullinen hankintakustannus, alakerrassa myös seisomapaikkoja muutaman pysäkkivälin matkustajille, pysähtymisaika ei pidempi kuin normaalilla bussilla. Busseja saa kolmiovisena, eri polttoaineversioina ja Berliinissä aloittaa ensimmäiset sähkökäyttöiset kaksikerrosbussit ensi vuonna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ennakointi
Mikkemakke: "Enpä ole kuullut, että Lontoossa ja Berliinissä mummot usein tippuvat bussin portaista. Kaksikerrosbussit olisi varmaan kielletty jo ajat sitten, jos ne olisivat matkustajille vaarallisia :)"
Moni varmaan muistaa eräästä tv-sarjasta tuon legendaarisen AEC Routemaster bussin. Sehän poistettiin käytöstä kun se oli niin huono liikuntavammaisille. Lontoon entinen pormestari Ken Livingstone totesi että hänen pormestarikaudellaan keskimäärin 12 ihmistä menetti henkensä kun putosivat avoimelta perätasanteelta.
Täytyy ottaa huomioon sellainen asia kuin uutiskynnys. Eivät Lontoon tai Berliinin yksittäiset onnettomuudet ylitä uutiskynnystä täällä, siksi ei Mikkemakkekaan ole niistä kuullut.

Mikkemakke perustelee kaksikerrosbusseja mm. paremmilla näkymillä ja tällä: "pysähtymisaika ei pidempi kuin normaalilla bussilla."
Taajamabusseissa on koululaisia menossa kouluun ja työläisiä työhön. Eivät he niitä kotikulman maisemia sen kummemmin halua ihailla. Ja tuo väite ettei pysäkkiaika olisi pidempi on yksinkertaisesti väärä.

Noita perusteluja kaksikerrosbusseille olen siis pyydellyt. Ja olen itsekin niitä tuumaillut. Selvää osviittaa löytyy tästä Marko Heimosen lauseesta: "Ei se yksin korvaakaan, mutta yhdessä sähkö- ja biokaasubussien sekä myöhemmin lähijunaliikenteen kanssa raitiotie on täysin turha ja kallis hanke."
Jotenkin nyt ollaan sellaisessa tilanteessa että tärkeintä on ratikan vastustaminen ja mikä tahansa muu kulkuväline nostetaan oitis jalustalle ja sitä ylistetään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ennakointi
Tuon jyrkän portaan turvallisuus perustuu kapeuteen. Sivusuuntaan saa tukea joka puolelta. Kulkeminen jokin taakka käsissä on siinä hankalaa. Paikallaan seisominen portaissa on helpompaa kuin bussin lattiakäytävällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Ennakointi
TS kirjoitti: Toisessa keskustelussa esitin vastakysymyksen: "Jos muualla sillat tekevät kaksikerrosbusseista avoautoja niin miksei sitten meilläkin." Ei ole vielä tullut vastauksia."

En tiedä varmasti tarkoittaako TS sitä, että kaksikerrosbussi ei mahdu kulkemaan kaikkien siltojen alta. Jos näin, niin täällä Turussa Puistokadun alikulku on ainoa, josta kaksikerrosbussi ei mahtuisi. Se mahtuu kulkemaan myös Varissuon liikekeskuksen sillan alta, ei kuitenkaan.nykyiselle pysäkkialueelle. Kannattaa samalla huomata, että ratikka vaatii vielä korkeamman kulkutilan ja sen tieltä olisi purettava mm. Littoistentien ylittävä kävelysilta.

Raskaana välineenä raitiovaunua ei pysäytetä niin nopeasti kuten bussia. Tästä syystä loukkaantumiset bussin sisällä ovat varmaankin yleisempiä kuin raitiovaunussa. Toisaalta sitten hidas pysähtyminen poikii helpommin kolareita ja muita ulkopuolisia onnettomuuksia. Molemmat onnettomuustyypit ovat kuitenkin verrattain harvinaisia ja tuskin ratkaisevia liikenneväylien valinnassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ennakointi
Toisessa keskustelussa heitin sen vastakysymykseni katottomasta avobussista ja siihen nyt TJii vastaa: "En tiedä varmasti tarkoittaako TS sitä, että kaksikerrosbussi ei mahdu kulkemaan kaikkien siltojen alta. Jos näin, niin täällä Turussa Puistokadun alikulku on ainoa, josta kaksikerrosbussi ei mahtuisi."

Pitää siis avata taustaa.
Luin uutisen kaksikerrosbussien kokeilusta. Otin sen ihan uutisena uutisten joukossa, mutta sitten huomasin että näissä keskusteluissa taas leimahtivat intohimot. Tällä kertaa niin että oli suunnaton into päällä että tämä nyt sitten korvaa ratikan. Siinä sitten huomasin myös sellaisen asian että kaksikerroksisten pääargumentointina oli; Kun se toimii Lontoossa ja Berliinissä niin miksei Turussakin.
Niinpä siis vähän piikittelymielellä kysyin että jos muualla kaksikerrosbusseista tehdään avoautoja niin miksei Turussakin.

Olisikohan muuten pari vuotta aikaa kun bussi juuttui Koulukadun sillan alle. Ja aika tuoreeltaan Tukholmassa oli räjähdysmäinen tulipalo kun bussi yritti mennä liian matalan sillan ali.

Mutta vielä voisin yhden kysymyksen esittää niille jotka nyt hehkuttavat Lontoon ja Berliinin kaksikerrosbusseja.
Ettekö tiedä että molemmissa kaupungeissa on myös monimuotoista raideliikennettä, ratikat siinä mukana, Berliinissäkin 20 ratikkalinjaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Ennakointi
T.S: "Jotenkin nyt ollaan sellaisessa tilanteessa että tärkeintä on ratikan vastustaminen ja mikä tahansa muu kulkuväline nostetaan oitis jalustalle ja sitä ylistetään." T.S:n kirjoituksista paistaa taas läpi se, että raitiotie on saatava hinnalla millä hyvänsä Turkuun. Raitiotien tarve on tekemällä tehty. Ilman sitäkin joukkoliikenne toimii hyvin. Ympäristöystävällisyyskään ei ole enää yksin raitiotien ominaisuus. Turussa täytyy saada joukkoliikenteen perusasiat ensin kuntoon. Yhdistetty rautatie- ja linja-autoasema, liityntäparkit ja -pysäkit. Elämme sähkö- ym. tekniikan murrosajassa, jossa voi olla iso virhe rakentaa kallis raitiotieinfra, kun paljon kevyemmillä ratkaisuilla päästään samaan lopputulokseen. Lienee kuitenkin pääasia kuljettaa ihmisiä paikasta A paikkaan B, eikä nostattaa kiinteistöjen arvoa. Kiinteistöjen arvonnousu tulee toimivan joukkoliikennekokonaisuuden seurauksena.
Niin, ja se Tukholman bussiräjähdys ei johtunut kaksikerroksisuudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Ennakointi
Kiitokset T.S.:lle selvennyksestä. Onnettomuuksia sattuu busseilla, ratikoilla ja junilla. Helsingissä juna on ajanut sekä asemahalliin että hotelliin. Ottawassa kaksikerrosbussin kolaroidessa kuoli kolme ihmistä. Ihmiset ohjaavat ja tekevät joskus pahojakin virheitä.

Tiedossani on jollain tasolla sekä Lontoon että Berliinin monenlaiset lähiliikennepalvelut, Lontoossa tehdään vuodessa noin 2000 miljoonaa bussimatkaa, metromatkoja noin puolet tästä. Ratikan suosiosta en tiedä, se onkin melko uusi (tai uudelleen 'herätetty') liikennemuoto Lontoossa. Berliinin puolestaan tehdään vuodessa noin 560 miljoonaa metromatkaa, 440 miljoonaa bussimatkaa ja vajaa 200 miljoonaa ratikkamatkaa.

Sekä ratikan että bussien vastustamisessa on outoja piirteitä ja mieltymyksiä. Näistä kaksikerrosbusseistakin moni sanoo, että ne soveltuvat vain seutuliikenteeseen. Melkoista maaseutua nuo Lontoon ja Berliinin keskustat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ennakointi
Mikkemakke: "T.S:n kirjoituksista paistaa taas läpi se, että raitiotie on saatava hinnalla millä hyvänsä Turkuun."
Tuossa on näille keskusteluille hyvin tyypillinen ajatusvirhe. Viesteistä päätellen Mikkemakke vastustaa tiukasti ratikkaa ja kun sitten en ole ollut hänen kanssaan samaa mieltä kaksikerrosbusseista niin hän olettaa että minä haluan ratikan 'hinnalla millä hyvänsä Turkuun'.
Ei se noin ole. Minulla ei ole tässä asiassa mitään vaikutusvaltaa, en kuulu mihinkään puolueeseen tai yhdistykseen. En asu alueella jossa tonttien arvo mahdollisesti ratikan takia nousisi. Mutta seuraan kyllä näitä keskusteluja ja mieluusti näkisin esimerkiksi kaksikerrosbussien hankinnalle perusteltuja mielipiteitä. Nyt ne ovat tasoa, hommataan niitä, kun ne toimivat Lontoossa niin toimivat meilläkin.
Noista kaksikerroksisista nyt kohistaan ylettömästi ja syy on se että niiden halutaan torppaavan ratikan. Kokeilu on nyt menossa. Kokeilun tuloksista ei mitään tietoa eikä ole mitään hankintasuunnitelmaa. Joukkoliikenneratkaisua kuitenkin valmistellaan koko ajan enkä oikein usko että siihen tässä vaiheessa tuotaisiin uusia elementtejä, sillä tavallahan ei ikinä tulisi valmista.

Mikkemakke lopettaa: "Niin, ja se Tukholman bussiräjähdys ei johtunut kaksikerroksisuudesta."
Sellaista en väittänytkään vaan kirjoitin: "Ja aika tuoreeltaan Tukholmassa oli räjähdysmäinen tulipalo kun bussi yritti mennä liian matalan sillan ali."
Ihminen siis tekee virheitä. Tukholmassa kuski ajoi väärää reittiä ja tuli onnettomuus. Kun kaluston korkeus kasvaa niin samalla kasvaa onnettomuuksien todennäköisyys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Automaatti
Marko Heimonen hehkuttaa kaksikerroksista: "Automaattivaihteisena bussi lähtee pysäkiltä pehmeästi."

Milloin joku on viimeksi nähnyt kaupunkibussissa manuaalisen vaihteiston?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Vastakkainasettelua
Marko Heimosen kirjoituksissa on aina kovaa vastakkainasettelua, nyt näin:
"Heti ensimmäinen havainto uuden bussin yläkerroksessa istuessa oli hiljaisuus. Vanhojen fölibussien räminää, kolinaa ja moottorin meteliä ei kuulunut."

Noin varmaan on kun tänne on tuotu uusi bussi nimenomaan esittelykäyttöön.
Mikähän olisi tilanne jos Heimonen menisi jonnekin jossa kaksikerrosbusseja käytetään ja hyppäisi jonkin kymmenen vuotta ajetun bussin kyytiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Vastakkainasettelua
Ei tuo ole vastakkainasettelua vaan vertailua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vastakkainasettelua
Onpa taas ryydyttäviä kommentteja. Palataan yksikerroksisiin busseihin suosiolla niin loppuu ainakin tämä marmatus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vastakkainasettelua
Mikkemakke: "Ei tuo ole vastakkainasettelua vaan vertailua."

Jos sinun Mikkemakke pitäisi järjestää bussivertailu niin ottaisitko toiseksi vertailtavaksi uuden esittelybussin ja toiseksi vanhan, käytetyn bussin?

Noinhan Marko Heimonen teki ja siksi pidän sitä tarkoitushakuisena vastakkainasetteluna.

Muutamia vuosia sitten muuan rengasvalmistaja toimitti autolehtien rengasvertailuihin omista renkaistaan 'tuunattuja' versioita, sellaisia joita ei kaupassa myydä.
Jotenkin tuntuu siltä että nyt kokeilussa oleva bussi on hyvin huolellisesti viimeistelty ja tarkastettu ennen koekäyttöä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Vastakkainasettelua
Taas meillä on Mankalan kanssa yhteinen sävel. Todellakin, unohdetaan raitiovaunut ja kaksikerrosbussit. Jatketaan tavallisten bussien käyttöä ja investoidaan raitiovaunuun kuluvat rahat ennemmin niihin sekä kuljettajien palkkoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »