Lukijalta: Liikenneasioissa vielä parannettavaa

Ajoin lauantai-iltana Tampereen valtatietä Turun suuntaan. Kello oli lähellä puoltayötä, oli siis pimeää ja sadekuurot ajoittain haittasivat ajamista.

Ajoin moottoritiellä 120 km/h alueella melko tarkkaan 100 km/h (mittarin mukaan 105 km/h), joka keliolot ja öiseen aikaan liikkuvat eläimet huomioon ottaen oli käsittääkseni riittävä nopeus.

Ohitseni syöksähti nuorten miesten suosimaa merkkiä oleva auto. Autossa ahersi myös apukuski, joka koki tehtäväkseen työntää kätensä kyynärpäätä myöten ulos ikkunasta ja näyttää minulle keskisormea.

Tapaus sai minut pohtimaan autoilijoiden asenteita. Millainen tunnelma tuon auton sisällä mahtoi olla? Hilpeä epäilemättä. Monet onnettomuudet, joissa nuoria kuolee tai vammaantuu aivan turhaan johtunevat tunteesta, että pienessä ajassa hankittu ajotaito kumoaa fysiikan lait ja poistaa odottamattomat esteet.

Kielloilla ei voi muuttaa asenteita, mutta nopeusrajoitukset, joita voi säätää olosuhteiden mukaan, voisivat silti auttaa.

Asenteisiinkin voitaisiin vaikuttaa autokoulussa keskittymällä myös autoilijan vastuuseen, yllätystekijöihin ja tosielämän ikäviin esimerkkitapauksiin. Inssissä tämä koulutus ei ehkä auta, mutta ennenaikaisia kuolemia sillä voitaisiin välttää.

Tuomas Valve

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
yxxy
Ne asenteet ja kotikasvatus...
Elokuvateollisuudesta on monet mallit omaksuttu, aluksi ehkäpä nuoruuden piikkiin laitettaviksi. Mutta se oma järki ja harkinta - kodilla olisi tästä vastuunkantoa kun se kasvattaminen ja poikaporukkoihin kiinnittyminen voi viedä kuin "pässiä narussa" omia aivoja laisinkaan kuormittamatta. Tällaista toimintaa kyllä jokainen meistä on jossain vaiheessa kohdannut. Tiellä liikkuminenkin on muuttunut joillekin tällaiseksi sankarimyyttiseksi sekoiluksi. Siitä on fiksuus kaukana!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Oikea tilannenopeus
Nopeusrajoitusmerkki ei tarkoita tieosuuden suositusnopeutta eikä myöskään tieosuudella vaadittavaa ehdotonta miniminopeutta...vaikka jotkut tienkäyttäjät jostain kumman syystä näin luulevatkin. Nopeusrajoitusmerkki tarkoittaa kyseisen tieosuuden suurinta sallittua nopeutta. Toistan vielä: Suurinta Sallittua Nopeutta.

Oikean tilannenopeuden taas pitäisi löytyä ratin ja penkin välistä, tarkemmin sanottuna sieltä vasemman korvan oikealta puolelta. Paino sanalla "pitäisi". Valitettavasti useinkaan näin ei ole ja tästä vakavasta puutteesta johtuen jotkut tienkäyttäjät ajavat aina ja kaikilla mahdollisilla keleillä sitä suurinta sallittua nopeutta...tai vielä varmuuden vuoksi vähän yli...kunnes sitten eräänä päivänä palolaitos tulee siivoamaan jäljet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »