Lukijalta: Liikkuva poliisi takaisin

Poliisi ja liikkuva poliisi yhdistettiin vuonna 2013, päätös tehtiin tietysti valtakunnan korkeimmalla taholla. Oikea termi oli tietysti, että liikkuvan poliisin organisaatio lakkautettiin ja toiminnat siirrettiin eri alueiden poliisipiireihin.

Näin poliisipiireille tuli lisää työtehtäviä normaalien hälytystehtävien ja perustutkintojen lisäksi, mikä tarkoittaa resurssi- ja prioriteettivalintoja.

Tämä päätös tuli pääministeri Jyrki Kataisen hallintokaudella ja riippumatta siitä, mikä enemmistö tämän teki, olisi nyt uuden arvion aika.

Nyt, uuden vuosikymmenen vaihtuessa olisi tarkoituksenmukaista järjestää avoin asiantuntijapaneeli, jossa keskusteltaisiin poliisin toiminnan tulevaisuudesta.

Siinä selvitettäisiin, voiko poliisi nykyresursseilla suoriutua tulevan vuosikymmenen haasteista nykyorganisaatiolla, vai tulisiko selvittää poliisin työnjako uudelleen niin, että liikenne ja liikenneturvallisuus eriytettäisiin omaksi organisaatioksi, jolle olisi jo nimikin valmiina – liikkuva poliisi.

Ari Hakulinen

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
yxxy
Liikkuvat taakse!... ja maastoon
Liikkuva poliisi olisi tavoitettavissa ja tiestöllä tarkkailemassa meitä ja muita - ja tarpeesta.OK! Poliisitoiminta näkyvämpänä tuottaisi sitä lakien ja asetusten kunnioitusta aivan toisessa määrin kun nyt peltipoliisitolpat juurutettuina omille tutuille sijoilleen (vieraspaikkakuntalainen eri asemassa), mutta vielä tehokkaampaa olisi kun poliisityötä tehtäisiin risteysalueilla, kiihdytyskaistoilla (miksi muuten Vehon ja Kuninkojan Kehätien rampeissa kärkikolmiot käännetty?) ja lisänä myöskin siviiliautoilla eli hieman salapoliisimaisemmin. Nyt me osaamme hyvin teeskennellen kunnioittaa ja olla kunnioittamatta asetuksia, liikennevaloja ja nopeusrajoituksia. Samaten kun puhutaan autoveroista, olisiko paikallaan ottaa tarkasteluun autojen viritysastetehtailut dynamometriverolla. Ei ole perusteltavaa hankkia normaalikatukäyttöön mitään kilpa-autoversioita joita määrätyt merkit lähes pääsääntöisesti edustavat. On tapahtunut tosiasia, että vanhentuneita saksalaisia merkkejä suositaan lähinnä siksi, että ne "sutivat" parhaiten!! Eli nyt poliisi ei näe tällaista totuutta - tietää kyllä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Liikkuvat taakse!... ja maastoon
Valvontaa pitäisi kohdistaa ehdottomasti enemmän maantienopeuksien kyttäämisen sijaan suojateiden kunnioittamatta jättämiseen, vilkun käyttöön, ryhmittäytymiseen, ohitusten haittaamiseen, turvaväleihin, kortittomiin ja huumekuskeihin. Sellaisiin asioihin, joita ei nyt valvota juurikaan.

Mitä konkreettista haittaa näistä muiden autojen tehosta on sinulle henkilökohtaisesti ollut? Jouduitko kolariin sen takia? Vai tuliko vaan paha mieli kun et pystynyt haittaamaan heidän ohittamista maantiellä kaasun pohjaan painamalla?

Valvonnan ja sääntöjen tulisi perustua tilastoihin ja todistettavissa oleviin suurimpiin riskeihin. Erityisen suuret riskit ovat jalankulkijoilla. Valvontaa ei tule perustaa mielipiteisiin ja kuvitelmiin. Esimerkiksi pienten ylinopeuksien vaarallisuudesta ei ole kyetty tekemään tieteellisen vertaisarvioinnin kestävää tutkimusta. Nopeusrajoituksista päättävä ei ole mikään jumala, jonka asettaman rajan ylitys olisi aina automaattisesti vaarallinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Liikkuvat taakse!... ja maastoon
Vastaan vielä "kommentaattorin" kommenttiin siitä pahoitanko mieleni näistä tehoista. No en vanhempana tienkäyttäjänä ajattele kylläkään näin enkä ohittamisesta ole "pää punaisena". Lähinnä ajattelen niitä kiellettyjä kiilaamisia rajoitusalueilla, punaisilla risteyksiin ryntäilyjä, liittymäkaistojen häikäilemättömiä "vetäisyjä" sekä kyllä myöskin driftailuja, nekun sopivat kilparadoille ja useinmiten ovat hauskaa näyttämistä "muille" tällaisille jota taidan siis edustaa, eli kevyemmän kaasujalan käyttäjää. Tosin emme kuitenkaan kaikki halua olla teitten tukkoinakaan ... alinopeuksin! Liikenne parhaimmillaan on sopuisaa yhteispeliä ja muittenkin huomioon ottamista, tämä vain usein unohtuu!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »