Lukijalta: Liikennemerkit riittävät Karjakadun läpiajokiellossa

Jani Sinokki sanoo (TS 6.9.) olevan perusteltua estää Karjakadun läpiajo fyysisillä esteillä ja lähikatujen katkaisulla kiertoteiden tukkimiseksi. Hän myös tietää tutkimattakin, että liikennemerkkien vaikutus kadun läpiajoon on olematon, vaikkei sitä ole edes kokeiltu.

Jo nyt Karjakadulla on hyvin toimiva kuorma-autojen läpiajokielto Vanhan Hämeentien ja Kalevantien välillä. Riittää, että se muutetaan kaikkia moottoriajoneuvoja koskevaksi. Kyllä suurin osa autoilijoista on lainkuuliaisia ja ne muut poliisi mielellään kouluttaa sellaisiksi.

Näin ei alueella asuvien elämää tarpeettomasti haitata tekemällä esteitä lähtevälle ja saapuvalle liikenteelle. Karjakadun liikenteestä sitä on 36 prosenttia eli noin 1 500 ajoneuvoa päivässä.

On selvää, että alueen asukkaita huolettaa autolla asioinnin vaikeutuminen. Liikennejärjestelyihin liittyviin tiedotustilaisuuksiin osallistuneista suurin osa näytti olevan kuudenkymmenen tai yli, jolloin asiointi ilman autoa voi jossain vaiheessa vaikeutua.

Itse asun Pääskyvuorenkadulla ja haluaisin vastakin asioida kilometrin päässä Hakakadulla olevassa ruokakaupassa. Olkapäitä ja jalkoja vihlovan nivelrikon vuoksi raskaiden kauppakassien raahaaminen kävellen ei kuitenkaan houkuttele. Nuorille ja terveille suon toki asioinnin kävellen, vaikka kyllä hekin enimmäkseen autolla ruokaostoksensa hakevat.

Ajoaikani ruokakauppaan on 2 minuuttia. Katujen sulkemisen jälkeen lyhin tie olisi Savitehtaankadun kautta, jolla matkalla on 7 liikennevaloa. Jos muuta liikennettä ei ole lainkaan, on ajoaika valojen ajoituksesta riippuen 8–10 minuuttia suuntaansa. Etenkin Savitehtaankatu on kuitenkin usein ruuhkaantunut. Nykyään siellä liikkuu Itäharjun liikennemallitarkastelun mukaan 14 500 ajoneuvoa vuorokaudessa, läpiajokiellon jälkeen 17 900. Ruuhka-aikana sinne ei kannata edes lähteä, koska ajoaika voi moninkertaistua.

Mielestäni kiertotien käyttämisestä johtuva haitta kilometrin päässä olevassa kaupassa asiointiin olisi kohtuuton. Sama koskisi kaikkea asiointiani Hämeentien suuntaan.

Olen ollut Itäharjun omakotiyhdistyksen jäsen jo yli 30 vuotta, mutta tietooni ei ole tullut mitään katujen sulkemiseen liittyvää mielipidekyselyä. Onkohan se tehty jossain valikoidussa tai suljetussa sisäpiirissä?

Muualla liikenteen ohjaamiseen käytetään liikennemerkkejä ja opasteita. Asuinalueen sisällä olevien vanhojen katuyhteyksien katkaiseminen puomeilla ja betoniporsailla on erikoinen ja ylimitoitettu toimenpide.

Tapio Korhonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.