Lukijalta: Ilmastopäästöjä ei vähennetä helpottamalla niiden aiheuttamista

Pentti Mutanen epäili (TS 4.9.) minun tarkoittaneen omassa nopeusrajoituksia ja läpiajoa koskevassa kirjoituksessani (TS 30.8.) Karjakadun katkaisemista. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan oma kirjoitukseni käsitteli yleisellä tasolla turvallisuuden lisäämistä nopeusrajoituksia alentamalla ja alueita läpiajolta rauhoittamalla, ei nimenomaan Karjakatua.

Mutanen viittaa mielipiteessään siihen, että läpiajon katkaiseminen lisäisi turhaa ajoa, ajomatkoja ja ilmastopäästöjä.

Liikennesuunnittelun ristiriita on, että mitä suoraviivaisemmaksi ja helpommaksi yksityisautoilu tehdään, vaikkapa turhan ajon ja päästöjen minimoinnin nimissä, sitä enemmän autoilu lisääntyy. Tällöin päästöt itse asiassa kasvavat.

Otetaan esimerkki: helposti voisi ajatella, että ruuhkat voi ratkaista rakentamalla lisää teitä. On kuitenkin osoitettu, että tieverkon kapasiteetin kasvattaminen voi pahentaa ruuhkia, sillä se kasvattaa myös autoilun määrää.

Sama toimii kääntäen. Kun vaikkapa läpiajo katkaistaan, valitsee yhä useampi kaksinkertaisen automatkan sijaan kävelyn tai pyöräilyn. Päästöt vähenevät.

Emme saa unohtaa kokonaiskuvaa. Turun valtuuston yksimielinen päätös kävelyn, joukkoliikenteen ja pyöräilyn osuuden kasvattamisesta ja autoilun osuuden vähentämisestä edellyttää suurta muutosta liikkumisessa.

Siksi meidän täytyy tehdä päätöksiä, jotka lisäävät suhteessa kestävien kulkumuotojen houkuttelevuutta. Pakolliselle autoilulle jää enemmän tilaa, kun yhä useampi joka voi valita muun liikkumismuodon myös tekee niin. Päästöt laskevat, turvallisuus lisääntyy, kansanterveys paranee.

Ilmastobarometrin 2019 mukaan olemme valmiita hyväksymään myös omaan elämäämme vaikuttavia päätöksiä lastemme elinkelpoisen tulevaisuuden nimissä. Minä ainakin olen, ja haluan uskoa myös kanssaturkulaisiin.

Mitä tulee Karjakatuun: Mikäli läpiajo katkaistaisiin, se toteutettaisiin ajoestein ja siitä informoitaisiin ennakkotauluilla sisäänajoväylien alussa sekä päättyvän katuosuuden alkamiskohdassa liikennemerkillä. Pelastustoimea on jo nyt kuultu asian valmistelussa, heille on lähinnä olennaista saada ennakkoon tieto toimenpiteistä.

Uudet järjestelyt vaativat aina opettelua, mutta kohta niitä ei enää ajattele. Vastaavia toimenpiteitä on tehty pilvin pimein, eikä se ole rakettitiedettä.

Saara Ilvessalo

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Turun kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.