Lukijalta: Kolmiportaisen tuen päätösprosesseihin saatava vauhtia

Kiitos Martti Saikkoselle ansiokkaasta kirjoituksesta koskien erityisopetuksen tukipäätöksiä (TS 4.9.). Sen lienee kirvoittanut aikaisempi uutinen päätösten viipyilystä.

Asia on kummastuttanut turkulaisia opettajia jo pitkään. Inkluusion kaunis idea on kärsinyt paitsi ikuisesta resurssipulasta niin myös kummallisesta "tulpasta", joka hidastaa päätösten tekemistä ja näin ollen myös tuen saamista.

Oppilaat joutuvat pahimmassa tapauksessa odottamaan todella pitkään seuraavan tuen askeleen päätöstä, jolloin myös avun saaminen viivästyy. Ongelmat saattavat pahentua ja kasvavan lapsen kehitys on niin nopeaa, että vuoden sisällä haasteet voivat myös muuttaa paljonkin muotoaan.

Koulujen on vaikea suunnitella opetustaan, opettajat väsyvät. Huoltajat kyselevät opettajilta, missä päätöspaperit viipyvät, me joudumme levittelemään käsiämme, kyselemään perään.

Kun asiat pitkittyvät, ne usein myös mutkistuvat. On myös harmittavan usein niin, että huoltajan aktiivisuus on avainasemassa – pitää osata vaatia, vaikka perhetilanne olisi vaikea jo valmiiksi.

Moni nykyope on sellaisessa tilanteessa, että omassa luokassa on jopa kahden käden sormilla laskettavissa oleva määrä tehostetun ja erityisen tuen varassa olevia opiskelijoita – vaikka itsellä ei olisi erityisopettajan pätevyyttä.

Pahimmassa tapauksessa "tuki" on vain sanoja paperilla ja mapissa, kun erityisopettajan ja muun opetushenkilöstön resurssi ei millään riitä, tukimuotoja ei vain yksinkertaisesti ole.

Usein meille tarjotaan myös "eioota", eli olkoon haaste kuinka iso tahansa, paikkaa erityisluokalla ei vain ole. Inhimillisen kärsimyksen määrä voi perheessä silloin olla hyvin suuri ja voimat saattavat loppua kesken vaikeassa elämäntilanteessa.

Siksi tarvitaan ehdottomasti lisäkäsiä hoitamaan tuen päätösten "tulppa" pois tieltä. Ei ole kenenkään etu, että päätökset seisovat kuukausia. Prosesseihin pitää saada vauhtia!

Me opettajat haluamme tehdä työmme hyvin. Tahdomme aidosti toimia lasten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin puolesta. Samalla kannan huolta kollegojeni voimien riittämisestä ja työkyvyn säilymisestä.

Laadukas koulutus on kallista, mutta sen puute meille vasta kalliiksi tuleekin.

Mervi Uusitalo

luokanopettaja

Turun kaupunginvaltuusto (vas)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.