Lukijalta: Tarvitaan korjausliikkeitä, ettei joukkoliikenteemme mene päin prinkkalaa

Turun seudun joukkoliikenne Föli on ollut viimeiset viisi vuotta huikea menestystarina. Joukkoliikenteen matkamäärät ovat kasvaneet vauhdilla ja Föli herättää lämpimän keltaisia tunteita. Joukkoliikenteen palveluvalikoimaa on laajennettu fölläreillä ja vesibusseilla. Joukkoliikennetoimisto ja -lautakunta ovat tehneet hyvää työtä joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi.

Nyt Fölin jatkokehitys on vaarassa mennä päin prinkkalaa. Turun Sanomat uutisoi Fölin matkalippujen hinnankorotuspaineista (TS 22.8.) ja runkolinjauudistuksen ongelmista (TS 23.8.). Näiden elokuun uutisten lisäksi ratikkasuunnittelu on laitettu toistaiseksi jäihin ja Auransillan muuttaminen joukkoliikennesillaksi on toistuvasti torpattu. Fölin matkamäärä on tippunut ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.

Samaan aikaan Turku kasvaa ja turkulainen liikenne lisääntyy. Turun kunnianhimoiset ilmastotavoitteet vaativat joukkoliikenteen käytön kasvua ei laskua. Turun kaupungin strategiaan on kirjattu selväsanaiset tavoitteet joukkoliikenteen osuuden kasvattamisesta.

Syksyn valtuustokaudella Turun kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston on löydettävä uskottava kehityssuunta Turun 2020-luvun joukkoliikenteelle. Loputon jahkailu ja uudistusten lykkääminen ei voi jatkua.

Joukkoliikenteen suosio ei kasva sillä, että lippujen hinnat nostetaan yli Tampereen tai Helsingin hintatason. Joukkoliikenteen käyttö ei kasva uudistuksia karsimalla. Joukkoliikennejärjestelmän tulevaisuus ei selkene, ennen kuin ratikan osalta on tehty jokin päätös.

Fölin historian ensimmäinen matkustajamäärien laskusuhdanne alkoi syksyllä 2018, kun keskustan väliaikaiset joukkoliikennejärjestelyt otettiin käyttöön. Tällä hetkellä itselleni on epäselvää, ovatko kaikki keskustan suuret työmaat suunnitellussa aikataulussa ja onko joukkoliikenteen mahdollista palata vanhalle paikalleen kesällä 2021, kuten on suunniteltu.

Jäljellä on joka tapauksessa ainakin kaksi vuotta poikkeusjärjestelyjä. Mikäli poikkeustilanteeseen reagoidaan väärin, esimerkiksi nostamalla lipunhintoja yli verrokkikaupunkien tason, voidaan pahimmassa tapauksessa aiheuttaa negatiivinen kierre, joka vähentää joukkoliikenteen käyttöä entisestään.

Fölin hyvää kehitystä on kannateltava yli väliaikaisten kuoppien. Auransilta ja Aurakatu on rauhoitettava joukkoliikenteen käyttöön. Päätös voisi olla aluksi väliaikainen, esimerkiksi kesään 2021 ulottuva.

Jukka Vornanen

kaupunginvaltuutettu

kaupunginhallituksen
1. varapuheenjohtaja

(vihr)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.