Lukijalta: Suuri huoli perusopetuksesta Turussa

Syvälahden monitoimitalon uusi hieno koulujärjestelmä perustuu kortteleihin, joissa on yhdistelmäluokkia. Kortteleissa on lasiseinät, omia paikkoja ei ole kenellekään. Kortteleissa voidaan jakautua ryhmiin, jotka vaihtuvat milloin tahansa.

Tällä hetkellä 1–2-luokkalaisia on heidän korttelissaan 81. Tätä jättiryhmää luotsaa neljä opettajaa, jotka kaikki ovat yhtä lukuunottamatta uusia kaikille oppilaille. Viime vuonna 1–2-luokkalaisia oli 67, ja heillä oli kolme opettajaa, jotka kaikki olivat pienillä pätkäsopimuksilla sijaisia.

Rehtori seisoo henkeen ja vereen uuden opetussysteemin takana. Hirvensalon Maininki-lehdessä (elokuu 2019) hän kertoo, miten luokkakoot ovat suurempia kuin muualla Turun kouluissa, jopa 32 oppilasta luokassa.

Mihin jää tästä totuus alakoulun yhdistelmäluokista, joissa luokkakavereita ja täysin uusien asioiden opettelijoita on siis yhteensä 81? Artikkelissa myös kerrotaan, miten ensimmäisen vuoden aikana on lukuisia virheitä korjattu ja opettajat ovat tottuneet uusiin toimintatapoihin.

Tämäkään ei ole täysi totuus ainakaan 1–2-luokkalaisten kohdalla, sillä lähes kaikki opettajat ovat uusia, hekin opettelevat yhteistoimintaa. Ymmärrän myös rehtoria, on hänen työtään olla innostunut uudesta tavasta toimia, ei muutos muuten ainakaan onnistuisi. Tämä ei vaan toimi, se pitäisi nyt nähdä.

Miettivätkö päättäjät lainkaan, jos heidän pitäisi työskennellä 80 työkaverin ja neljän pomon kanssa päivittäin, miten he jaksaisivat? Miten lapsi pystyy oppimaan monia uusia asioita ja sääntöjä, kun jos jo sosiaalinen kuormittavuus on tätä tasoa?

Mitä jos oppiminen ei etenekään ”normaalisti”, vaan tarvitsee enemmän tukea? Miten lapset saadaan innostumaan jatkossakin opiskeluista, kun jokainen päivä on uuvuttava jo 7-vuotiaana? Lapset tarvitsevat selkeyttä ja pysyvyyttä. Meillä on jo näyttöä, miten luokattomuus ei lukioikäisenäkään toimi. Miten se voisi toimia 7-vuotiaana?

Opettajat tekevät parhaansa, mutta heidänkin jaksamisensa on huolenaiheena. Heille tulee jokaiselle esimerkiksi kaikkien vanhempien Wilma-viestit. Se tarkoittaa esimerkiksi 81 viestiin vastaamista päivittäin, jos jokainen toisesta vanhemmasta laittaa viestin. Miten he arvioivat lapsien opetuksen tarvetta ja suoriutumista, miten he osaavat edes enää kenenkään nimiä?

Entä kun opettaja sairastuu, ja muut paikkaavat häntä? Pahimmallaan voi olla kaksi opettajaa 81 lapsen kanssa.

Tässä on nyt enemmän kyse päättäjien arvovalinnoista. Uskon, että tästä tulee lisäksi kallis lasku yhteiskunnalle myöhemmin, jo nyt koko ajan näkyvinä ja lisääntyvinä mielenterveysongelmina ja pahoinvointina. Enkä missään tapauksessa haluaisi, että lapseni on tämän uudistuksen koekaniini.

Tulevaisuuden laitoksella sosiologit kertovat, että hallituksen suunta on tehdä lapsista verkostoitumisen ja tiimityön ammattilaisia, pärjätä missä tilanteissa vaan ja kenen kanssa vaan. Suuntana on pätkätyöt ja projektit tulevaisuudessa sekä myös noin 50 prosentin työllistyminen.

Puolet tekevät muuta kuin ansiotyötä, ja toinen puoli hoitaa maksut moniammatillisina tehotyöläisinä yhteiskunnassa. Pitkäaikainen työntekijä on tulevaisuudessa viisi vuotta samaa työtä tehnyt. Valtavan hieno suunta, tätäkö todella halutaan?

Halutaanko koko Suomen arvostettu koulutusjärjestelmä lopettaa?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Turkulainen
Koululaitos turmion tiellä
Uusi opetusmalli, jota myös oppimisideologiaksi kutsutaan, on jo laajasti todettu epäonnistuneeksi (esim. IS 18.8. ja 17.8.). Vanhempien tulisi herätä ja nousta vastustamaan sitä, että heidän lapsensa joutuvat kärsimään tunkkaisten ideologisten uudistusten koekaniineina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »