Lukijalta: Opettajat tarvitsevat työrauhan

Hakijamäärät opettajakoulutukseen ovat merkittävästi laskeneet viime vuosina. Syitä ilmiöön etsitään niin koulutukseen kohdistuneista leikkauksista, opetusryhmien koon ja opettajan työmäärän kasvusta, alimitoitetusta palkkauksesta työn vaativuuteen ja koulutustasoon suhteutettuna ja niin edelleen.

Eittämättä edellä luettelemillani tekijöillä saattaa olla lusikkansa tässä sopassa, mutta ihan alkuun nostaisin esiin juurisyyn, ilmiön, jonka olemassaolosta varsinkin virallisella tasolla vain kiertoteitse puhutaan: vahvasti opettajan työn heikon arvostuksen ja stressaavuuden taustalla on nykyinen lainsäädäntö, joka kieltää kaikenlaiset kurinpitotoimet koulussa.

Nykykoulussa opettaja on työrauhan ylläpitoon liittyvissä ongelmatilanteissa täysin aseeton, osa opettajista on katsonut parhaakseen vaihtaa alaa.

Valitettavasti pieni marginaalinen ryhmä riittää aiheuttamaan koulussa ongelmia, joiden myötä menetetään kallista työaikaa, joka on pois niiltä, jotka tulevat kouluun oppimaan, eivät häiriköimään.

Asiasta puhuttu usein varsinkin lukijoilta-palstoilla, tämänkin lehden palstoilla. Olkoonkin, että yksittäiset mielipiteet eivät ole yhtä kuin ”tutkittu tieto”, mutta pitkään jatkuneina signaalien pitäisi herättää myös keskustelua koulutuksesta päättävissä elimissä.

Signaalit mitä ilmeisimmin eivät ole vain tuulesta temmattuja, vailla minkäänlaista totuuspohjaa.

Luokkakokojen pienentäminen ja opettajien palkan korottaminen eivät poista ongelman juurisyytä.

Tunnetusti palkankorotus lämmittää vain hetken, sillä tilanne palautuu hyvin pian ennalleen, jos varsinaiseen ongelmaan, esimerkiksi epäkohtaan työoloissa, ei uskalleta puuttua.

Opettajien tulisi rohkeasti metoo-kampanjan tavoin tulla ulos ”kaapista” ja kertoa kaunistelematta, missä nykykoulussa ihan oikeasti mennään.

Yksittäisiä opettajien kirjoituksia aiheesta ilmenee silloin tällöin, mutta vain joukkovoima voi saada aikaan suunnanmuutoksen, päättäjien heräämisen, työrauhan kouluihin ja opettajan ammatin statuksen noston sille kuuluvalle tasolle.

Kaikille opettajille voimia ja jaksamista alkaneelle lukuvuodelle!

Hannu Kreivilä

KM

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Bongou
Tehkää lastensuojeluilmoituksia
Jos oppilas häiritsee tuon tuon tuosta, ei öysty keskittymään niin opettajan kuuluu tehdä lastensuojeluilmoitus mikäli lapsella ei ole mitään tukitoimia. Sosiaalihuolto voi arvioida, mistä lapsen levottomuus johtuu. Joskus syynä on vaikea perhetilanne vaikka lapsen perhe olisi ns hyvin koulutettu. Lapsen hätä on huomioitava ja pohdittava tarvitseeko hän lisää tutkimuksia jne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »