Lukijalta: Pyöräilijät hengenvaarassa kantatie 43:lla

Kantatielle 43 Laitilasta Euraan laitettiin kesällä uutta päällystettä pitkät matkat. Sitä ennen valkoisen reunaviivan ulkopuolelle jäi päällystetty piennar pyöräilijöiden polkea. Ei leveä, mutta riittävä, 60–70 cm. Vaan mitä tehtiinkään nyt päällystystyön jälkeen. Jyrsinkone jyysti tienreunan tuntumaan asvalttiin tärinäraidan, jossa pyöräilijältä irtoavat alkuperäisetkin hampaat, tekareista puhumattakaan.

Täryttäjän ja asvaltin reunan väliin jätettiin vaihtelevan levyinen päällystetty piennar, joka enimmäkseen on 45–50 senttiä, mutta monessa kohdassa kapeampi, vähimmillään vain viitisentoista senttiä. Siinä on vaikea pyöräillä niin, ettei ajautuisi toisaalta tärinään, toisaalta jyrkkään, rosoiseen asvaltin reunaan, jossa kaatumisriski on melkoinen.

Niinpä moni pyöräilijä on pakosta siirtynyt polkemaan ajoradan reunaan, jossa vaikeuttavat autoliikennettä ja ovat hengenvaarassa.

Tärinäraidan ajatellaan vähentävän autoilijoiden riskiä ulosajoon. Heidän turvallisuutensa nimissä tehtiin jokunen vuosi sitten ajoradan reunoihin tärinäraidat Laitilan ja Kalannin välille. Siellä tosin myös levennettiin ajokaistojen välistä keskialuetta ja tärinäraidan ulkopuolelle ei päällystettyä tietä jäänyt käytännössä lainkaan.

Luulin, että Ely-keskus olisi ottanut opikseen tuon virheen jälkipyykistä, mutta ei. Toivon Ely-keskuksen selvittävän, miksi näillä teillä yhden tienkäyttäjäryhmän turvallisuuden nimissä on toisen tienkäyttäjäryhmän liikkuminen tehty vaikeaksi. Jopa hengenvaaralliseksi.

Juha Kylänpää

Laitila

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Matti Aaltonen
Oikea havainto
Laitilan ja Kalannin välinen tieosuus on hengenvaarallinen myös autoilijoille kiitos reuna- ja keskikaistaurituksen. Tienpinnan maalaukset kulkevat urien kohdalta, ovat sateella veden alla ja näkyvät pimeässä lyhyillä valoilla vasta 15 m päästä. Vastaan tulevan liikenteen ajovalojen häikäisyssä tien kulkua saa arvailla edellä ajavan perävalojen mukaan.

Uritukset toimivat myös ikuisena lätäkkönä, josta raskaan liikenteen ilmanpaine humauttaa tuulilasin täyteen vettä tai räntää. Kenties asiasta vastuussa oleva valopää lohduttautuu sillä, että nämä olosuhteet vallitsevat vain lokakuusta huhtikuuhun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »