Lukijalta: Veneilystä ei saa tulla vain rikkaiden etuoikeus

Viime viikkoina puhututtanut Airiston onnettomuus on saanut aikaan hyvää keskustelua turvallisuudesta merellä. Kuitenkin puheet veneajokortista ovat mielestäni rangaistus fiksuja tavallisia veneilijöitä kohtaan.

Turvallisuus ennen kaikkea, mutta en usko että veneilijä, joka ajaa yli sadantuhannen euron jahdillaan, veneajokortin jälkeen kiinnittäisi enemmän huomiota turvallisuuteen kuin aiemmin. Uskon että ennemminkin tarvitaan asennemuutosta korvien välissä ja toisten turvallisuuden huomioon ottamista oma-aloitteisesti.

Jos päädyttäisiin veneajokorttiin, sen tulisi olla mielestäni edullinen teoriakoe, jota varten esimerkiksi pitäisi harjoitella merimerkkejä ja sääntöjä merellä. Ajokortti ei saisi koitua liian kalliiksi tavalliselle veneilijälle tai haitata saaristossa asuvia.

Veneajokortti tekisi hallaa saariston turismille, mitä pitäisi ennemminkin saada nyt kasvuun. Meillä on ainutlaatuinen saaristo ja kannustankin ennemmin lähtemään kokeilemaan veneilyä sekä tukemaan paikallisia yrittäjiä saaristossa.

Henna Takatalo

Varsinais-Suomen Keskustanuorten puheenjohtaja

Veneajokortti tekisi hallaa saariston turismille, mitä pitäisi ennemminkin saada nyt kasvuun. Meillä on ainutlaatuinen saaristo ja kannustankin ennemmin lähtemään kokeilemaan veneilyä sekä tukemaan paikallisia yrittäjiä saaristossa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
credo
Kevyt versio
Ei venekorttia, mutta sopiiko keskustalle muskeliveneiden kuljettajatutkinto porrastaen aluksen koosta riippuen kuten kalastajaveneissä? Ja ehdottomasti alkoholin promillemäärää tulee alentaa, tämä olisi helppo tapata lisätä turvallisuutta vesillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kevyt versio
Promillerajan yleinen alentamisvaatimus ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen tai laskelmaan. Onnettomuustilastojen valossa turvallisuuden kannalta riitäisi jos promillerajaa alennettaisiin veneillä, jotka kulkevat yli 5 solmun vauhtia.

Samalle logiikalle voisi vaatimus ajotutkinnostakin perustua: Jos on varaa ostaa vene joka kulkee kovaa, on myös varaa suorittaa koe, jolla voi todistaa että säännöt on hallussa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »