Lukijalta: Harmaan talouden ehkäisyyn mallia Ruotsista

Toimitusjohtaja Halminen Taksipalvelu Menevä Oy:stä ehdotti taksien valvonnan järjestämistä yksityisesti pakottamalla yrittäjät kuulumaan keskuksiin (TS 24.7.).

Halmisen huoli siitä, että taksimarkkinoilla toimii tällä hetkellä valitettavan paljon yrittäjiä, jotka eivät kanna vastuutaan yhteiskunnan verojen ja maksujen asianmukaisesta tilittämisestä valtion kirstuun, on aiheellinen.

Tilastokeskuksen lukujen mukaan taksialan arvonlisäverollinen liikevaihto on ollut laskusuhdanteinen, vaikka yrittäjien määrä on lisääntynyt merkittävästi.

Ratkaisua harmaan talouden ongelmiin etsiessä kannattaa ottaa mallia Ruotsista. Siellä jokaisessa taksissa on oltava taksin toiminnasta tietoja keräävä laite. Naapurimaassa valvontaa ja verotuksen onnistumista on korjattu jatkuvasti viimeiset 30 vuotta. Suomen kannattaisi ottaa näistä kokemuksista mallia, jotta meidän ei tarvitsisi käydä läpi aivan kaikkia Ruotsin ongelmia.

Välityskeskukseen liittyminen on varmasti hyvin perusteltua osalle taksiyrittäjistä, mutta ei suinkaan kaikille. Luotetaan siihen, että yrittäjät itse tietävät, mikä heidän yritystoiminnallensa on parasta, eikä pakoteta lainsäädännöllä yrittäjiä toimimaan yhdellä mallilla.

Halminen esittää myös ajatuksen, että tilausvälityskeskus olisi jotenkin muita yrityksiä vastuullisempi toimija. Voi kuitenkin perustellusti kysyä, mikä takaisi keskuksen kyvyn ja halun hoitaa vastuunsa jotenkin muita toimijoita paremmin?

Taksiyrittäjällä on jo nyt aivan riittävästi kuluja aiheuttavia välikäsiä, niiden lisäämistä ei pidä edellyttää sääntelyä lisäämällä. Meillä on julkisuudessakin ollut hyviä esimerkkejä siitä, mihin nämä välityspalvelut ovat yrittäjien näkökulmasta johtaneet, puhutaan sitten vaikka hotellien varaamisesta tai pizzan tilaamisesta.

Kuten liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on useaan kertaan todennut, nyt arvioidaan liikennepalvelulain muutostarpeita ja ryhdytään lainsäädännöllisiin korjaustoimiin.

Tässä arvioinnissa on nyt syytä olla tarkkana, ettei mennä ojasta allikkoon. Erinomaista, että ministeri on ollut aktiivinen ja aloittanut tämän työn. Toivottavasti korjaustoimiin ei ryhdytä siten, että ongelmia kasvatetaan entisestään.  

Timo Koskinen

toimitusjohtaja,
Suomen Taksiliitto ry

Välityskeskukseen liittyminen on varmasti hyvin perusteltua osalle taksiyrittäjistä, mutta ei suinkaan kaikille. Luotetaan siihen, että yrittäjät itse tietävät, mikä heidän yritystoiminnallensa on parasta, eikä pakoteta lainsäädännöllä yrittäjiä toimimaan yhdellä mallilla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.