Lukijalta: Tunnin junasta elinkeinotoimintaa

Petteri Orpo murehti (TS 29.6.) Tunnin junaa koskevan hankeyhtiön puuttumista hallitusohjelmasta. Se voisikin olla siellä, mikäli sitä koskevat suunnitelmat olisivat realistisemmalla pohjalla.

Suunnitelman taustana on valtioneuvoston päätös nopean ratayhteyden suunnittelutarpeesta Espoon ja Salon välille. Nopean radan hinta on ollut 50–60 prosenttia suurnopean kustannuksista. Nopean, alle 250 km/h, asemesta sitä kuitenkin suunnitellaan 300 km/h tavoitenopeuteen, jonka vaatima riittävän suora ratageometria tekee sen huomattavan kalliiksi rakentaa.

Tällä osuudella puhutaan lähimain 2 miljardin hinnasta. Projektipäällikön mukaan sitä tullaan kuitenkin ainakin aluksi ajamaan alle 250 km/h nopeudella.

EU:n tilintarkastustuomioistuimen raportin mukaan näiden suurnopeusratainvestointien kannattavuus edellyttää yhdeksää miljoonaa matkustajaa vuodessa. Tunnin junalla tavoitellaan 1,6 miljoonaa.

Matkustajamääräänvaikuttaa olennaisesti asemapaikkojen määrä. Radat, joilla asemapaikkoja on riittävästi, noin puolella matkustajista matkan pituus on alle 50 kilometriä.

Tästä huolimatta Lohjan ja Turun välillä juna pysähtyy vain Salossa. Suomusjärvelle osoitetut mahdolliset asemapaikat ovat niin kaukana maantieverkon risteysalueesta, että niillä ei ole toteutumismahdollisuutta.

Hinnan ja matkustajamäärän lisäksi kolmas merkittävä kannattavuustekijä on radan vaikutus talouskehitykseen.

Ratavarren asemapaikkojen ympärille syntyvä toimeliaisuus, elinkeinotoiminta ja asuminen ovat siinä ratkaiseva tekijä nopean yhteysvälin lisäksi.

Mahdollisuus toimia hyvien liikenneyhteyksien varrella merkittävästi päätepisteitä halvemmalla kustannustasolla synnyttää sellaista elinkeinotoimintaa, joka päätepisteissä tai muualla ei olisi mahdollista.

Vastaavasti asumisen lisääntyminen asemapaikkojen ympärillä alentaa päätepisteiden asumiskustannusten nousupaineita.

Jotta radasta saataisiin kaikki saatavissa oleva hyöty, se pitäisi rakentaa alle 250 kilometrin tuntinopeudelle ja niin, että asemat tulisivat moottoritien lähelle Salossa Piihovin alueelle, Suomusjärvellä Kiikalantien risteyksen tuntumaan, sekä vahva maankäyttö ja kaavoitus ympärille. Paikallisjuna-asema tarvitaan myös Paimiossa ja unohtamatta Hajalaa. Näin myös Saukkolan tuntumassa oleva mahdollinen asemapaikka realisoituisi ja paikallisjunaliikenne voisi toteutua koko yhteysvälille.

Mikäli suunnittelu olisi tehty nämä tekijät huomioon ottaen, ratahanke voisi olla jo pitkällä.

Ismo Saari

Salo

Mahdollisuus toimia hyvien liikenneyhteyksien varrella merkittävästi päätepisteitä halvemmalla kustannustasolla synnyttää sellaista elinkeinotoimintaa, joka päätepisteissä tai muualla ei olisi mahdollista.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Mikkemakke
Täyttä asiaa
Samaa mieltä. Turun ja Helsingin välille on turha rakentaa rataa 300km/h kulkeville junille. Kun saadaan junat kulkemaan suurimman osan matkasta 200-250km/h, niin ollaan jo riittävissä puitteissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »