Lukijalta: Taksiuudistuksen ongelmat olivat selviä kaikille

Mika Munkki toivoo kokemuksia taksilupien hakemisesta vanhan taksilain vielä ollessa voimassa (TS 16.7.).

Hain taksilupaa Paimioon vuonna 2003, jolloin Ely-keskus oli lupia myöntävä viranomainen. Liitteeksi vaadittiin ainakin kaupparekisteriote, verovelkatodistus sekä holhoustodistus muutamia mainitakseni.

Viranomainen tarkisti puolestaan rikostaustat, esimerkiksi petos- ja rattijuopumustuomiot lähimenneisyydessä vaikeuttivat huomattavasti luvan myöntämistä.

Päätös oli maksullinen myös kielteisessä tapauksessa. Käytännössä jokainen luvanhakija tiesi melkoisella varmuudella, kannattaako lupaa hakea vai ei.

Lähtökohta lienee ollut, että jokainen hakija saa viranomaiselta tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun.

Kirjoituksen muut vihjaukset, muun muassa pankkipolitiikasta, antavat viitteitä 80-luvun ajan hengestä, jolloin koppiosuuksia ja vastaavia maksettiin perimätiedon mukaan omasta lompakosta ilman kuittia osuuksistaan luopuville luvanhaltijoille.

Tästä ei ole kuitenkaan näyttöä – ymmärrettävää, sillä toiminta on ollut niin tapahtuessa laitonta.

Munkki kirjoittaa myös monista ongelmista, joita niistä on aiheutunut vuosien varrella, muttei mainitse ensimmäistäkään.

Mainituilta muilta instansseilta, kuten kunnalta ja paikallisyhdistyksiltä on saatettu pyytää lausunto, mutta päätökset on tehnyt yksinomaan viranhaltija. Niistä on myös voitu valittaa, mikäli hakija kokee vääryyden tapahtuneen.

Kirjoittaja jatkaa neljän euron linja-automatkasta Turku-Helsinki-välillä ja sen aikaisesta korkeammasta lähtömaksusta taksissa perillä Helsingissä.

Tänään lähtömaksu lienee edullisempi, mutta mittariin saattaa olla asetettu jatkuva aikataksa eli matkan päätyttyä matkan kokonaishinta onkin korkeampi kuin ennen uudistusta.

Munkin mielestä taksilain uudistus oli oikea toimenpide. Syntyneisiin epäkohtiin hän kaipaa ratkaisuja. Sama tahto on myös Verohallinolla, Kelalla ja kaikilla heillä, jotka ennen uudistusta olivat taksipalvelun ulottuvissa maaseutumaisissa kaupungeissa. 

Osaan ongelmiin on jo ratkaisu. Asiakkailla on tänään lukuisia taksiyrityksiä, joista valita palvelunsa. Käyttäessämme hyvän ja luotettavan taksiyrityksen palveluja ei mielipidekirjoittajan kuvaamia ongelmia pitäisi olla.

Sen sijaan ne rasitteet joihin kirjoittaja ei halua ainoastaan Taksiliiton ääntä, ovat vaikeammin ratkaistavissa. Ironista on, että juuri taksien etujärjestö tiedotti mahdollisista haitoista useaan otteeseen, perustellusti ja selkeästi.

Uudistuksen epäkohtien ei siis pitänyt tulla yllätyksenä edes Kilpailu- ja Kuluttajavirastolle tai Kuntaliitolle.

Kaj Björklund

kuljetusyrittäjä,
entinen taksiyrittäjä

Kaarina

Osaan ongelmiin on jo ratkaisu. Asiakkailla on tänään lukuisia taksiyrityksiä, joista valita palvelunsa. Käyttäessämme hyvän ja luotettavan taksiyrityksen palveluja ei mielipidekirjoittajan kuvaamia ongelmia pitäisi olla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.