Lukijalta: Masennuslääkkeiden vieroitusoireet ovat luultua vakavampia

Viime viikkoina on käyty keskustelua masennuksesta johtuvien eläkkeiden kasvusta. THL:n ylilääkäri Jukka Kärkkäinen ja entinen sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä ovat nostaneet asian esille monessa sanomalehdessä ja toivoneet valtiolta toimia tilanteen parantamiseksi.

Keskustelussa on lähes kokonaan vaiettu masennuslääkkeiden sivuvaikutuksista ja vieroitusoireista, etenkin laajasti käytettyjen, niin sanottujen uusien masennuslääkkeiden eli SSRI-lääkkeiden kohdalla.

Muualla maailmassa asia on toisin. Esimerkiksi Britanniassa psykiatreja kouluttava alan johtava järjestö The Royal College of Phychiatrists on nyt ensimmäistä kertaa tunnustanut, että masennuslääkityksen lopetuksen aiheuttamat vieroitusoireet ovat vakavampia ja pitkäkestoisempia kuin aiemmin on uskottu (PS04/19: Position statements on antidepressants and depression).

Järjestö nojaa laajasti uutisoidussa julkilausumassaan alan uusimpiin tutkimuksiin, joista kenties maineikkain ja ansioitunein on The Lancetissa julkaistu M. A. Horowitzin ja D. Taylorin Tapering of SSRI treatment to mitigate withdrawal symptoms.

Horowitz ja Taylor viittaavat raportteihin ja tutkimuksiin, joissa vieroitusoireista on havaittu kärsivän keskimäärin 56 prosenttia SSRI-lääkitystä lopettavista, joista 86,7 prosentilla oireet kestävät pidempään kuin kaksi kuukautta ja 16,2 prosentilla jopa kolme vuotta.

Horowitz ja Taylor suosittelevat vieroitusoireiden lieventämiseksi useita kuukausia, jopa vuodenkin kestävää lääkkeen vähennystä hyvin pienin annoslaskuin.

Nämä suositukset ja tutkimukset ovat räikeässä ristiriidassa Suomen käypä hoito -suositusten kanssa, jotka väittävät, että vieroitusoireet kestävät 1–2 viikkoa ja ovat lähes vältettävissä lopettamalla lääkehoito asteittain muutaman viikon aikana.

Lista mahdollisista vieroitusoireista on kylmäävää luettavaa. Potilas voi kärsiä muun muassa aistihäiriöistä, uupumuksesta, tärinästä, sydämentykytyksestä, ahdistuneisuudesta, liikehäiriöistä, unettomuudesta ja pahoinvoinnista oksenteluineen ja suolisto-oireineen.

Käypä hoito -suositukset takaavat nykyisellään vain sen, että masennuslääkettä lopettava potilas heitetään suoraan kylmiltään moiseen helvettiin, jossa hän saa tuta vieroituksen rajuimmillaan.

Vieroitusoireita tunnistamaton lääkäri päätyy useasti määräämään potilaalle muita psyykenlääkkeitä, jolloin ylilääkityksen noidankehä on valmis.

Kun näitä lääkkeitä käyttää jopa 470 000 suomalaista, voi jokainen mielessään laskeskella tästä ongelmasta koituvaa hintaa valtiolle ja kansanterveydelle, puhumattakaan inhimillisen kärsimyksen määrästä.

Kuinka suuri osa masennuseläkkeelle päätymisistä onkin aiheutunut masennuslääkkeiden sivuvaikutuksista ja leväperäisesti ohjatusta lääkityksen purkamisesta?

Yksi monista

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Tiiti
Samassa veneessä
Kiitos tärkeän aiheen esille nostamisesta. Vastuu SSRI-lääkkeen alasajosta ja toipumisesta taitaa tällä hetkellä olla Suomessa yksin ihmisellä itsellään. Asiantuntevaa apua ei vaan ole tarjolla. Ja miten on mahdollista, että meidän täytyy lukea kansainvälisiä julkaisuja saadaksemme tietoa näiden lääkkeiden vaaroista ja erityisesti lopettamisen vaikeudesta sekä ohjeita lopettamiseen? Suomessa, jonka terveydenhuolto on rankattu maailman parhaimmistoon, ei ole valmiuksia kohdata ja hoitaa SSRI-lääkettä lopettavia potilaita. Suomen käypä hoito -suositukset ovat aivan käsittämättömät! Jopa lääkkeen tuoteselosteessa kerrotaan lopetusoireiden voivan jatkua 2-3 kuukautta tai kauemmin.

Tuntuu, että SSRI-lääkkeistä on tullut yleislääke kaikkeen mahdolliseen asperiinin tilalle. Erityisen surullista on ollut lukea, että näitä ”myrkkyjä” määrätään ilmeisesti lisääntyvissä määrin nuorille ja myös lapsille mitä moninaisiin sairauksiin ja oireisiin.

Mitä pitää tapahtua, että näiden ”harmittomiksi” mainostettujen SSRI-lääkkeiden kupla puhkeaa? Pysyvistä haittavaikutuksista pitkäaikaiskäytössä ei taida olla edes tutkimustietoa saatavilla. Silti näitä määrätään elinikäiseen käyttöön mm. masennuksen estolääkityksenä. Eikö ole hyvin erikoista, että masennus on Suomessa suurin yksittäinen syy työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen, vaikka masennuslääkitys on ollut hoidon kulmakivi. Eikö nämä "ilopillerit" autakaan selviytymään masennuksesta?

Pitäisikö vihdoinkin hälytyskellojen soida jossain muuallakin kuin niiden käyttäjien keskuudessa, jotka eivät kykene vieroittumaan näistä lääkeistä vaikeiden lopetusoireiden vuoksi? Tämä on hirvittävä tragedia näille ihmisille. Kuka tai mikä taho ottaisi kopin tästä asiasta?



Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »