Lukijalta: Sähköpotkulaudoille kiitos

Mielipidesivulla oli kirjoitus ”Sähköpotkulaudat ovat riesa” (TS 5.7.). Vastaan siihen. Sähköpotkulaudat ovat tätä päivää ja tulevaisuutta ekologisina kulkuneuvoina. Niiden alaikäraja on 18 vuotta. Käyttö edellyttää luottotietojen antamisen yhtiölle, koska käyttömaksu menee tililtä minuuttitaksan mukaan saman tien kun käytät lautaa. 

Jokainen käyttäjä saa ohjeet avatessaan käyttäjätilin. Siinä on käyttöohjeet, turvallisuusohjeet, ja painotetaan, että jalkakäytävillä ei saa ajaa.

On totta, että useat vielä toistaiseksi ajavat jalkakäytävillä, mikä ei ole sallittua. Siihen olisi hyvä puuttua.

Huomautan, että Turussa on viimeisen kymmenen vuoden aikana selvästi yleistynyt myös polkupyörilläajo jalkakäytävillä.

Ainoa huono puoli on itse laudan rakenteessa, juuri se jalka, joka ei pidä lautaa pystyssä riittävän tukevasti. 

On totta, että laudoilla on sattunut ikäviä ja pahojakin onnettomuuksia. Itse luin sattuneista vahingoista ennen kuin koitin lautaa ensimmäistä kertaa, joten tiesin, että vaarallisin paikka on jalkakäytävän reuna. Tämä olisi kyllä hyvä mainita myös potkulaudan turvallisuusohjeissa.

Riesa-mielipiteen kirjoittaja epäröi, miten laudoilla voisi ajaa autojen seassa. Tiedoksi, että ihan yhtä turvallisesti kuin polkupyörillä, molempia koskevat samat liikennesäännöt. Hänen mielestään pitäisi kieltää julkisilla teillä ajaminen. Pitäisikö pyöräilykin kieltää samalla?

Olen varma, että pyörillä ajetaan humalassa huomattavasti enemmän kuin laudoilla. Lautojen hallinta vaatii tarkkuutta, joten humalassa niillä ei pitkälle pääse ja jos lauta menee rikki, olet korvausvastuussa.

Itselläni on krooninen selkävaiva, jonka takia en ole pystynyt pyöräilemään kymmeneen vuoteen. Sähköpotkulaudat toivat elämääni merkittävän positiivisen muutoksen, koska seisoma-asennossa liikkuminen ei rasita selkää. Suosittelen tätä kulkuvälinettä myös muille selkäpotilaille! 

Näköjään tämä sähköpotkulauta näin uutena ilmiönä aiheuttaa ihmisissä paljon tunteita. Suosittelen vihaajillekin testaamaan laitetta, ennen kuin otatte kantaa niiden kieltämiseen.

Ne ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen ja ovat erittäin hyvä lisä Turun kaupungin tarjontaan. Kiitos siitä kaupungille!

Keski-ikäinen aktiivilautailija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Andy
Ei hyvä.
Otan kantaa pelkästään kävelijänä, en käyttäjänä.

Niillä ajetaan lujaa ja vallan jalkakäytävillä. eikä niiden tuloa kuule.

Pyöräilystä jalkakäytävillä on jo tarpeeksi riesaa, ei kaivata enää uusia " kiitureita ".

Ei niillä ajajia kukaan valvo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
A.Eräs
Vastuuhenkilö esiin
Aktiivilautailijan pitää hankkia itselle oma lauta. Ihmettelen, kuka kaupungin vastuullisista virkamiehistä on typeryyksissään antanut luvan noille turmalaitteille. Jatkuvasti näkee hurjastelijoiden, taitamattomien sekä vaikutuksessa olevien huvittelukäytössään aiheuttamia vaaratilanteita. Nykyinen toiminta pitä lopettaa ennen kuin jollekin sivulliselle käy todella huonosti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Ajatusvirhe
Aktiivilautailija kirjoittaa: "Riesa-mielipiteen kirjoittaja epäröi, miten laudoilla voisi ajaa autojen seassa. Tiedoksi, että ihan yhtä turvallisesti kuin polkupyörillä, molempia koskevat samat liikennesäännöt."

Ei se turvallisuus siitä tule että samat säännöt koskevat sekä potkulautoja että polkupyöriä.

Polkupyörässä on isot pyörät, aina ilmatäytteiset renkaat ja tehokkaat jarrut.
Katselin sitten netistä noita potkulautoja ja valitsin sellaisen joka näyttää samanlaiselta kuin nämä täällä vuokrattavat. Nopeutta olisi 20 km/h, mutta pyörät ovat viisituumaiset kovakumipyörät. Kerta kaikkiaan surkea laite epätasaisille kaduille. Mitenkähän käy jos epähuomiossa ajaa jonkin tielle jääneen kiven yli? Veikkaan että jo muutaman sentin kivi jostain tietyömaalta voi suistaa laudan nurin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Havaintoja
Kovin paljon en tähän aikaan vuodesta kaupungilla liiku, mutta eilen kävin. Systeeminä sähköautolla kaupungin laidalle ja loput kävellen.
Yliopistonkadulla sitten näin ensimmäiset liikkeessä olevat laudat. Siellä Koulukadun puoleisessa päässähän on rinnakkain kävely- ja pyörätie. Molemmat lautailijat ajoivat ihan oikein siellä pyörätien puolella. Molemmilla oli selkeästi tilanteeseen nähden turhan kova vauhti, reippaasti kovempaa kuin pyöräilijät. Toinen lauta oli valkoinen, ilmeisesti siis oma laite ja ajajalla oli kypärä. Toinen oli väristä päätellen vuokralauta, ajajalla ei kypärää ja meno epävarmaa.
Hallin nurkilla sitten oli lautoja parkissa montakin kappaletta. Jalkakäytävällä, mutta ei mitenkään häiritsevästi, tiedä sitten näkövammaisista. Varsinaiset polkupyörät kuitenkin voittivat törttöilykisan, Eerikinkadun kapealla jalkakäytävällä kaksi fillaria pysäköitynä rinnakkain jalkakäytävälle.
Tiedä sitten millaista meno on myöhemmin illalla kun väki on vaihtanut viihteelle.
Joka tapauksessa ei tuo ole minun valintani, liian lelumainen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Se on tämä vapaus
Ajorata on paikka, johon jalankulkija joutuu väistymään reippaiden ilmastoa säästävien pyöräilijöiden tieltä. Heidän mukaansa on oikeutettua ajaa jalkakäytävillä, koska jalankulkijoita on aina pyöräkaistalla. Se on siis kalavelkojen perimistä ja siis sen vuoksi oikeutettua. Nuo potkulaudat ovat monella tavalla veikeä ilmiö. Samaan tapaan, kuin rullaluistimet aikoinaan, ovat nämä nyt kaikkien huomion kohteena ja melko suosittujakin. Lieveilmiöinä ovat sitten nuo turvallisuusjutut ja eilisessä lehdessä kerrottu tapaus. 11-vuotiaan tytön piikkiin oli ajeltu skuutilla, vaikka tyttö ei tiennyt asiasta mitään. Ongelma saattaa tulla ketä hyvänsä vastaan, koska maksajan tunnistuksessa on ilmeisesti aukkoja, joiden kautta voi tällaista vilppiä tehdä. 20 km/h on melko kova nopeus ajatellen tuon aparaatin ominaisuuksia. Kuten jo aiemmin joku totesi, pienet kovat pyörät ottavat avosylin vastaan jokaisen kuopan tai kokkareen ja kyydissä olija sitten saa parhaansa mukaan selvitä tilanteesta. Muutamasta aivovammasta on jo uutisoitu, joten tilastoaineistoakin alkaa olla. Jostain kummasta syystä meillä ihmisillä on vietti, joka ohjaa etsimään vaarallisia rajoja. Muistetaan ne sähköllä kulkevat, en muista nimeä, joissa on pyörät seisontatason päissä ja toisessa versiossa kahva, josta voi pitää kiinni ja toisessa versiossa ollaan oman tasapainion varassa. On muuten totta sekin, että kolhuille alttiina eletään myös kävellessä, ellei katsota eteemme. Nuo parjatut aparaatit voisivat olla kätevä apu oikein ja asiallisesti käytettyinä, muta kun se on pahuksen tylsää ja kun ollaan viihteellä, silloin olisi tarpeellista olla lystiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »