Lukijalta: Ajoneuvokaluston kehittäminen on ilmastoteko

Metsäteollisuuden tiekuljetuksia voidaan merkittävästi tehostaa ja päästöjä vähentää kuljetuskalustoa kehittämällä. Toimialan logistiikan kehittäminen on ilmastoteko, jonka edellytyksenä ovat kuitenkin riittävät ja oikein kohdennetut panostukset kuljetusväyliin.

Metsäteollisuudella on Suomessa yli 150 tuotantolaitosta. Teillämme kulkee päivittäin tuhansia raakapuuta ja metsäteollisuuden tuotteita kuljettavia rekkoja. Toimialan investoinnit eri puolilla Suomea lisäävät kuljetusmääriä ja etenkin tiekuljetuksia, koska puun alkukuljetus metsästä edellyttää käytännössä aina kumipyöriä. 

Suomen teillä on yli viiden vuoden ajan saanut ajaa aiempaa painavammilla rekoilla ajoneuvojen enimmäismassojen noustua 60 tonnista 76 tonniin vuonna 2013. Uudistus toteutettiin lisäämällä akseleita ajoneuvoyhdistelmään, mikä minimoi tiestöön kohdistuvan lisärasituksen.

Metsäteollisuus on hyödyntänyt uudistusta ennakoidusti, ja puuautoista lähes sata prosenttia on uusiutunut 68- tai 76-tonniseksi. Lisäksi kokeiluluvan on eri puolella Suomea saanut 20 yli 76-tonnista ajoneuvoyhdistelmää.

Raskaiden ajoneuvojen enimmäismittoja pidennettiin tammikuussa reilusta 25 metristä 34,5 metriin. Uudistus hyödyttää metsäteollisuuden hake- ja osin myös tuotekuljetuksia.

Raakapuukuljetuksiinpelkkä yhdistelmien pituuden kasvattaminen ei kuitenkaan tuo toivottuja ympäristö- ja tehokkuushyötyjä. Metsäteollisuuden tavoitteena onkin myös yli 76-tonnisten ajoneuvoyhdistelmien salliminen mahdollisimman laajasti sekä joustavasti tieverkolla. Painavammalla kalustolla voidaan vähentää kuljetusten tonnikohtaista polttoaineen kulutusta jopa 20 prosenttia kalustokoosta riippuen, ja se tulee nähdä yhtenä keskeisenä keinona tavaraliikenteen päästöjen vähentämisessä. Suomessa päästöjä on tarkoitus vähentää noin puolella vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Ympäristö- ja tehokkuushyötyjen saaminen edellyttää riittävää tiestön ja siltojen kuntoa. On erittäin hyvä, että hallitusohjelmaan on kirjattu 300 miljoonan euron vuotuinen lisärahoitus liikenneväylien kunnossapitoon. Tämä mahdollistaa sen, että edellisellä hallituskaudella aloitettua väylien korjausvelan kasvun vähentämistä voidaan jatkaa. Tärkeää on varmistaa rahoitus myös alempiasteiselle tiestölle ja silloille.

Teollisuuden ja liikenteen viranomaistahojen yhteistyö on jatkossakin avainasemassa keskeisten kunnossapitokohteiden tunnistamisessa.

Outi Nietola

Logistiikkapäällikkö

Metsäteollisuus ry

Teollisuuden
ja liikenteen
viranomaistahojen yhteistyö
on jatkossakin
avainasemassa
keskeisten
kunnossapito­kohteiden
tunnistamisessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.