Lukijalta: Oppivelvollisuuden pidentäminen on kannatettavaa

Sivista ry:n johtaja Laura Rissanen nosti esille (TS 3.7.) joitakin avoimia kysymyksiä liittyen Rinteen hallituksen tavoitteeseen oppivelvollisuuden nostamiseksi.

Tavoitteena ei ole ainoastaan mekaaninen ikärajan nosto, vaan suomalaisen yhteiskunnan kannalta aivan välttämättömät koulutus- ja osaamistason nosto, oppimiserojen kaventuminen sekä koulutuksellisen tasa-arvon lisääntyminen. Näitä kaikkia tavoitteita Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry tukee lämpimästi.

Hallitusohjelmassa toisaalla luvataan vahvistaa oppilas -ja opiskelijahuollon palveluja kaikilla koulutusasteilla, jotta lapset ja nuoret saavat tarvitsemaansa tukea. Mitä aikaisemmin lapsi pääsee tuen piiriin, sitä vaikuttavampaa annettu tuki on. Hallitusohjelmaan kirjattu kolmiportaisen tuen mallin kehittäminen varhaiskasvatukseen edellyttää erityisopettajan antamaa opetusta ja tukea. Erityisopettajien koulutusmääriä on lisättävä ja siihen tarvitaan kohdennettu rahoitus.

Hallituksen perusopetuksen laatu- ja tasa-arvo-ohjelma sisältää toteutuessaan monia sellaisia asioita, joilla parannetaan oppimistuloksia, vähennetään eriarvoisuutta ja syrjäytymistä.

Yhtenä tärkeimmistä kokonaisuuksista on erityisopetuslainsäädännön toimivuuden tarkastelu. Hallitus sitoutuu myös perusopetuksen pitkäjänteiseen kehittämiseen ja rahoitukseen.

Oppivelvollisuuden nosto mahdollistaa aivan uudella tavalla myös Rissasenkin esiin nostamat kehittämiskohteet perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa, jolloin koulupudokkuuden riski on ollut suurimmillaan. Hallitusohjelman mukaan oppivelvollisuuden sisään rakennetaan erilaisia opinto- ja tukimuotoja, jotka voidaan sisällyttää toisen asteen tutkintoihin, kuten kymppiluokat, kansanopistot, työpajatoiminta, kuntoutus ja valmentavat koulutukset.

Kaikki edellämainitut edellyttävät nykyistä kattavampaa mahdollisuutta saada ammattitaitoisen opettajan ohjausta, tukea ja opetusta, jolloin oikeanlaisen opinpolun löytäminen on jokaiselle nuorelle aidosti mahdollista ja tuo mukanaan onnistumisen ja oppimisen ilon.

On hyvä, että hallitusohjelmassa luvataan korvata oppivelvollisuustehtävään liittyvien erilaisten koulutusmuotojen järjestäjille niistä koituvat kustannukset täysimääräisesti. Tähän lasketaan kuuluviksi myös opintojen ohjaus.

Oppivelvollisuuden laajentaminen edellyttää toisen asteen koulutuksen maksuttomuutta. OAJ on esittänyt, että valmistelussa tulisi selvittää myös koulutuksen järjestäjien mahdollisuus ottaa käyttöön kustannustehokkaita malleja, kuten oppimateriaalilainaamoita, -kirjastoja ja leasing-palveluita. Lisäksi toteuttamiseen sekä toteutuksen koordinaatioon tulee varata riittävä rahoitus eikä sitä saa ottaa opetuksen määrärahoista.

Opetus -ja kulttuuriministeriö on jo pyytänyt eri tahoja nimeämään edustajansa oppivelvollisuuden pidentämistä koskevaan laaja-alaiseen seurantaryhmään, johon myös OAJ ilomielin lähettää asiantuntijansa. Yhdessä eri toimijoiden kanssa saamme tehtyä uudistuksesta sellaisen, jolla jokainen peruskoulun päättävä nuori löytää nykyistä paremmin paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Pauliina Viitamies

erityisasiantuntija, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Roadrunner
Järjestelmämuutos
Koulutusuudistuksessa on paljon hyvää ja hienoja ajatuksia eriarvoistamisen vähentämisessä. Ensisijaisesti ennenkuin rahaa aletaan jakaa silmittömästi pitää tehdä todellinen järjestelmän ennallistaminen. Perheiden tukeminen ja kannustaminen lasten tekoon olisi päällimmäisenä ihan ensimmäinen suunnitelma oikeaan suuntaan. Päätösten tekeminen kuin vastuu lasten kasvatuksesta olisi aina oltava vanhemmilla. Näillä keinoilla yhteiskunnassa olisi jatkuvuutta sekä vakautta taloudellisesti sen ylläpitämisessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Mistä rahat?
Pannaan perustukset eli peruskoulu ensin kuntoon. Perusopetuksen rakenne on sellainen, että rahaa tarvittaisiin tuplasti, jotta se toimisi edes tyydyttävästi. Jokainen ymmärtää, että sellaisia rahoja ei ole eikä tule. Suomessa oli ennen peruskoulua tehokas ja nykyiseen verrattuna halpa koulujärjestelmä. Se oli myös tasa-arvoinen siten, että kaikki lapset saivat sopivan haasteellisen koulunkäynnin. Sieltä pitäisi palauttaa joitakin asioita tai mennä edes siihen peruskouluun, joka oli ensimmäisinä vuosina.
Keskiasteen pakollisuus ei voi pohjautua nykyisille savijaloille. Peruskoulun kallis tehottomuus ei saa levitä keskiasteelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »