Lukijalta: Perusasiat kuntoon joukkoliikenteessä

Matkakeskus on joukkoliikenteen solmupaikka, jossa kauko- ja kaupunkiliikenteen bussit sekä junat kohtaavat. Matkakeskuksen tärkein tehtävä on, että vaihtaminen joukkoliikenteen välineestä toiseen on helppoa.

Suomessa on ollut vireillä matkakeskushanke 2007, joka tähtäsi julkisen liikenteen käytön helpottamiseen. Määräaikaan mennessä toteutui yhdeksän matkakeskusta. Tähän mennessä on toteutunut 16 matkakeskusta. Tavoitteena oli 23 matkakeskusta. Turku ei ole ollut hankkeessa mukana. Matkakeskuksen toteuttaneet kaupungit ovat olleet matkakeskuksiinsa tyytyväisiä.

Matkakeskushankkeiden lisäksi on ollut vireillä erillisten asemien yhteistyön kehittämishankkeita muun muassa Turussa, Tampereella, Rovaniemellä ja Hämeenlinnassa.

Matkustajan näkökulmasta en ole havainnut Turussa yhteistyön kehitystä linja-auto- ja rautatieaseman välillä.

Edelleen matkalaukkuja kannetaan ja vedetään kävellen asemien välillä, kun siirrytään liikennemuodosta toiseen. Matkakeskuksia ei pidä ajatella pelkästään kustannuksena, vaan ne tuovat myös tyytyväisiä matkustajia ja tuloja Turun alueelle.

Ilman kansirakentamistakin rautatieaseman laiturit ja raiteet voisi linjata niin, että laiturit olisivat nykyisen matkahuollon ja linja-autoaseman kohdalla. Ratapihankadun alta jalankulkutunneli tai ylikulkusilta yhdistäisi linja-autoaseman ja rautatieaseman yhdeksi kokonaisuudeksi. Matkahuollon ja linja-autoaseman alueelle sopisi uusi matkakeskusrakennus sisältäen bussihallin tai katetut bussilaiturit. Myös muutamat junalaiturit voisivat olla katettuja.

Jos halutaan lisätä Turun alueella sisäistä ja ulkoista joukkoliikenteen käyttöä, tulisi perusasioiden olla kunnossa. Niitä ovat helppoa ja sujuvaa matkustamista tukevat matkakeskukset, liityntäparkit ja -pysäkit sekä niiden vaikutuksena vähemmät vaihdot ja lyhempi kokonaismatka-aika.

Satama on matkakeskus, josta on hyvät bussi- ja junayhteydet. Yhteyksiä on mahdollista edelleen kehittää. Linja-auto- ja rautatieasema tulisi rakentaa nopeasti yhdeksi kokonaisuudeksi sekä parantaa joukkoliikenneyhteyksiä bussein ja raitein Turun kolmanteen matkakeskukseen, lentoasemalle. Kolme matkakeskusta yhden ison matkakeskuksen sijaan mahdollistaa useammalle matkustajalle suorat ja nopeammat joukkoliikenneyhteydet.

Vähemmän prameaa, mutta toimivaa voi rakentaa kohtuullisin kustannuksin. Matkakeskukset tuovat ohessa muuta yritys- ja liiketoimintaa mukanaan.

Marko Heimonen

Kaarina

Kolme
matkakeskusta
yhden ison
matkakeskuksen
sijaan mahdollistaa
useammalle
matkustajalle
suorat ja nopeammat
joukkoliikenne­yhteydet.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.