Lukijalta: Näkyvä valvonta parantaisi liikenneturvallisuutta

Liikenneturvallisuus vaatii panostusta ja modernia ajattelua. Näin todetaan tuoreessa poliisijärjestöjen liiton Poliisi & Oikeus -lehdessä. Artikkelissa ruoditaan hiljattain julkaistua Valtiontalouden tarkastusviraston ylitarkastaja Katri Lammin laatimaa tarkastuskertomusta poliisin liikennevalvonnan nykytilasta.

Se on karua kertomaa siitä, mitä poliisin liikennevalvonnalle on tapahtunut liikkuvan poliisin hajauttamisen jälkeen vuonna 2014.

Se on romahtanut. Tarkastuskertomuksessa korostetaan, että liikenteen valvonnan resurssit ovat koko ajan pienentyneet organisaatiomuutoksen jälkeen, ja erityisesti raskaan liikenteen valvonta on kärsinyt kovan kolahduksen.

Kertomuksessa mainitaan myös, että poliisin julkaisemat suoritteet eivät ole oikea mittari poliisin liikenneturvallisuustyölle.

Olen tästä henkilökohtaisesti samaa mieltä. Tämä tulee erityisesti esille automaattisessa nopeusvalvonnassa, jossa jatkuvasti korostetaan, miten onnistuneesti se Suomessa on hoidettu.

Itse olen toista mieltä poliisin strategiasta.

Erityisesti silloin, kun resurssit käyvät vähiin, näkyvään valvontaan tulisi panostaa, eikä tehdä päinvastoin. Esimerkiksi automaattisessa siirrettävässä valvonnassa valvonta tapahtuu salaa puskasta käsin. Tämä on vanhanaikainen tapa, eikä ole tutkimuksilla selvitetty, mikä on sen todellinen vaikutus liikenneturvallisuudelle.

On väärin kuvitella, ettei kaahaajia saada kiinni näkyvällä valvonnalla. Hyvin koulutetulta liikennepoliisilta se onnistuu. Näkyvän valvonnan etuna on, että autoilijat näkevät ja kokevat, että liikennettä valvotaan.

Sven-Olof Hassel

Liikkuvan poliisin Länsi-Suomen osaston päällikkö, eläkkeellä

Poliisin
julkaisemat
suoritteet
eivät ole
oikea mittari
poliisin
liikenne­turvallisuustyölle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.