Lukijalta: Nuorten liikenneonnettomuudet korostuvat kesällä – onnettomuusriski kasvaa aina, kun kyydissä on kavereita

Kesä liikuttaa ihmisiä, ja liikenteen henkilövahinkojen määrä kasvaakin kesää kohti. Onnettomuusmäärän kasvu näkyy erityisesti 15–24-vuotiaiden nuorten kohdalla, jotka ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä noin 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä loukkaantunut on nuori.

Nuorten onnettomuudet korostuvat vapaa-aikana ja erityisesti nyt kesäkautena. Ylimääräinen riskinotto, kokemattomuus liikenteestä, turvavyöttömyys, ylinopeudet, sekä päihtymys (alkoholi tai kannabis) ovat nuorten vakavissa onnettomuuksissa tyypillisiä taustatekijöitä. Suuri osa pienemmistä, mutta kesäloman tehokkaasti pilaavista pienemmistä kolhuista ei edes tilastoidu.

Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan nuoret itse pitävät suurimpana riskinä humalassa ajamista, ylinopeutta ja näyttämisen tarvetta. Pienimpinä riskeinä taas pidetään turvavöiden käyttämättömyyttä ja kavereiden yllytystä.

Vakavien onnettomuuksien taustalla löytyy yleensä kuitenkin näistä riskeistä useampi ja onnettomuusriski kasvaa aina, kun kyydissä on kavereita. Tilastollisesti kuljettajan ei edes tarvitse nauttia alkoholia itse, vaan riittää että autossa on mukana päihdyttäviä aineita.

Kepin sijaan nuoria on hyvä kannustaa turvallisiin valintoihin antamalla positiivista palautetta mallikelpoisesta toiminnasta.

Nuoren kanssa voi myös avata keskustelua: uskaltaako hän puuttua asiaan, jos kaverin kyydissä olo pelottaa? Kehtaako hän kytkeä turvavyön, vaikka muut eivät sitä autossa käyttäisi? Miksi mopokypärän solki tulee kiinnittää: poliisin, vanhempien vai mahdollisen vahingon vuoksi? Nousisiko nuoresi kännisen kuskin kyytiin, vai voiko kaverin käräyttää?

Toimintamallien käsittely etukäteen tutun aikuisen kanssa auttaa nuorta toimimaan yön pikkutunneilla tahtonsa mukaan, sekä astumaan esiin ryhmässäkin tilanteen niin vaatiessa.

Vanhemmat, tuttavat, harrastusten ohjaajat ja muut luotetut aikuiset luovat esimerkkiä nuorten liikennekäyttäytymiselle. Aikuisten tehtävä on turvallisten rajojen asettaminen. Keskustele läheisen nuoresi kanssa luottamuksella, miten hän toimisi erilaisissa riskitilanteissa ja muista antaa palautetta myös oikeasta toiminnasta.

Tapio Heiskanen

yhteyspäällikkö, Liikenneturva

Jaakko Klang

liikenneturvallisuusinsinööri, Varsinais-Suomen Ely-keskus.

Kirjoittajat ovat Varsinais-Suomen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäseniä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Toni Lajos
Tutkimus
Liikenneturvan varsin jäänviileä tutkimus on tulokseltaan yhtä tyhjän kanssa. Tutkimus voidaan myös tehdä sattuuko talvella enemmän liukastumisia kuin kesällä !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »